کد خبر: ۱۶۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

قاچاق دام علت اصلی گرانی گوشت

قاچاق دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علی‌رغم ممنوعیت صادرات دام و گرانی سایر کالاها از دلایل مهم گرانی گوشت است؛ چرا که گوشت و مواد غذایی به‌نوعی تابع نرخ تورم و افزایش قیمت سایر اقلام در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، شهرستان فیروزآباد این سال‌ها با چالش جدی کم‌آبی به دلیل خشکسالی‌های پی‌ در پی و کاهش نزولات جوی مواجه شده و به قعر طبیعت رمقی برای مراتع باقی نگذاشته بود. 

همه این مشکلات در صنعت دامپروری تأثیرگذار است و دامداران را در برخی مواقع با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد.

پر واضح است که وقتی خشکسالی‌ها ادامه‌ دار شود، دامدار با مشکل تأمین علوفه و نهاده دامی برای دام خود مواجه می‌شود که به دولت و کمک دولتی رجوع می‌کند.


در برخی از سال‌ها که خشکسالی تأثیر فراوانی بر اقتصاد کشور می‌گذارد، کشاورزان و دامداران نیازمند توجه بیشتری از جانب دولت هستند؛ زیرا دام‌ها امکان استفاده از مراتع را نداشته و باید به‌ صورت دستی تغذیه شوند.


این امر به یک نگرانی بزرگ برای دامداران تبدیل می‌شود که هزینه‌های قابل توجهی برای آنها به همراه داشته و از سوی دیگر نیزموجب افزایش قیمت دام و مواد لبنی به گونه سرسام‌آوری برای مردم و شهروندان می‌شود.


بارندگی‌های به موقع و پربارش با چراگاه‌های غنی 

اما آنچه در سال جاری حائز اهمیت بوده بارندگی به موقع در سال ۱۴۰۳ و میانگین بارندگی سال زراعی که از ۴۰۰ میلیمتر فراتر رفته و با وسیع‌تر شدن چرا و علوفه مرتعی نگرانی دامداران را کاهش و امید به ادامه و تولیدات پروتئینی و لبنی را به جد افزایش خواهد داد.

قاچاق دام علت اصلی گرانی گوشت


عرضه گوشت قرمز در یکی از قطب‌های تولید گوشت کشور کیلویی ۶۰۰ هزار تومان 

این در حالی است که در همین سال قیمت گوشت قرمز در این شهر به ۶۰۰ هزار تومان رسیده و با توجه به رشد علوفه و چرای دام که به وفور در این شهرستان از بارش بارندگی‌های به موقع رخ داده دغدغه دامدار را برای تهیه آسان علوفه و دسترسی به چراگاه نسبت به سال‌های پیش آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر کرد اما با این حال هیچ تأثیری به کاهش قیمت گوشت قرمز نداشته؛ بلکه افزایش چشمگیری هم داشته است. 


حذف گوشت قرمز از سبد غذایی اقشار کم در آمد 

در گزارش میدانی خبرنگار شیرازه، یکی از شهروندان فیروزآبادی که بردن نام خود امتناع کرد، گفت: متأسفانه به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز این کالا از سبد غذایی اقشار کم درآمد حذف شده و باید گوشت مرغ خرید کنیم که این کالا هم ماهی یکبار مجبور به خرید آن هستیم. 


وی افزود: در سال پیش قیمت گوشت قرمز افزایش داشت و دلیل این افزایش، بارندگی کم و خشکسالی، کمبود علوفه و عدم چراگاه کافی بود که دامدار برای تهیه علوفه مجبور به خرید علوفه با قیمت بالا بود. 


این شهروند فیروزآبادی گفت: اما در سال جاری که بارندگی‌ها به موقع بوده و مرتع و علفزارهای فراوانی در اختیار دامدار قرار گرفته باز هم قیمت گوشت افزایش داشته و دولت نظارتی بر تعیین نرخ گوشت ندارد. 


زنگ خطر از بین رفتن دامداری در این شهرستان در چند سال اخیر بسیار بیشتر به صدا درآمده و گرانی و کمبود نهاده‌های دامی نیز دردی مضاعف بر رنج‌های این قشر است.


مجتبی جباری شهروند دیگری از شهرستان فیروزآباد در این خصوص اظهار داشت: وجود مافیا موجب شده که گوشت قرمز با افزایش قیمت همراه باشد و اجازه کاهش قیمت این محصول در بازار را ندهند که با این کار سود کلانی را روانه جیب خود می‌کنند.

 
فیروزآباد قطب تولید گوشت قرمز کشور 


عبدالعلی مرادی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری بیان کرد: شهرستان فیروزآباد با دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار دام سبک و ۶ هزار دام سنگین یکی از مهم‌ترین مناطق تولید کننده گوشت و محصولات لبنی استان فارس و حتی کشور است. 


 مسئول دام و طیور مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد افزود: تولید سالانه بیش از ۵ هزار کیلو روغن حیوانی و ۱۲ هزار کیلو کره محلی ناب و مرغوب از جمله تولیدات روستایی و عشایری این شهرستان است.

قاچاق دام علت اصلی گرانی گوشت


۲۳۰ هزار رأس دام سبک عشایری در فیروزآباد                                                                             

همچنین زیاد امیری در گفتگو با این رسانه نیز افزود: شهرستان فیروزآباد به عنوان یکی از مناطق عشایری و قطب‌های تولید گوشت ایران داری حدود ۲۳۰ هزار رأس دام سبک است.

 
وی افزود: ۲هزار خانوار ییلاقی با جمعیت ۱۱ هزار نفر در شهرستان فیروزآباد به عنوان عشایر به کار دامداری مشغول هستند. 


رئیس اداره امور عشایری شهرستان فیروزآباد ادامه داد: به دلیل بارندگی بهاره سال جاری وضعیت مراتع بسیار خوب و علوفه مرتعی غنی به حد کافی وجود دارد.


قاچاق دام علت اصلی گرانی گوشت 
امیری دلیل گرانی گوشت در بازار را قاچاق دام عنوان کرد و بیان داشت: قاچاق دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علی‌رغم ممنوعیت صادرات دام و گرانی سایر کالاها که بر روی قیمت دام تأثیر گذاشته از دلایل مهم گرانی گوشت بوده چرا که گوشت و مواد غذایی به نوعی تابع نرخ تورم و افزایش قیمت سایر اقلام در کشور است.

وی همچنین ابراز داشت: کاهش تعداد دام در سال‌های اخیر به نسبت افزایش جمعیت که در واقع تولید و عرضه و تقاضا در بازار برای گوشت تناسب نداشته و عرضه کم است.

قاچاق دام علت اصلی گرانی گوشت


کاهش ۵۰ هزار تومانی دام سبک زنده در کشور 
گفتنی است مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در این خصوص در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها که در اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت گرفت از کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت دام زنده سبک نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: بر اساس رصد روزانه میادین دام زنده، اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده به طور متوسط ۲۵۰ هزار تومان است.


عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی در کنترل بازار


سخن پایانی:

شهرستان فیروزآباد که به عنوان یکی از قطب‌های تولید گوشت کشور محسوب می‌شود قیمت دام سبک زنده هر کیلو ۲۸۰ هزار تومان بوده که نشان از عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی و کنترل بازار است؛ لذا ضروری است که مسئولان امر نسبت به نظارت بیش از پیش بازار دام زنده و گوشت قرمز توجه بیشتری داشته باشند بلکه قیمت و نرخ بازار را بر اساس کارشناسی‌های دقیق‌تر کنترل و اجرا کنند.


انتهای پیام/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان