کد خبر: ۱۰۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

قنات سعدی احیا می شود

حوضچه ماهی آرامگاه سعدی از بخش های دیدنی این مرکز فرهنگی تاریخی است که گردشگران از آن بازدید می کنند، جاذبه ای که با کم رمق شدن قنات سعدی و خشکیدن آن، از رونق افتاده است.
به گزارش شیرازه، آب قنات سعدی براساس اسناد تاریخی، باغ دلگشای شیراز دوره ساسانیان و مزارع زیر دست آن را مشروب می کرده و در زمان سعدی هم جریان آب این قنات موجب سرسبزی و به وجود آمدن تفرجگاهی برای مردم شیراز شده بود.
بر این اساس، وجود همین تفرجگاه علتی شد که سعدی شاعر نامی کشورمان اواخر عمر را در آنجا بیتوته کند.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاور میانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
قنات سعدی احیا می شود
اما این روزها گردشگرانی از ایران و دیگر کشورها به بازدید آرامگاه سعدی می آیند و این در حالی است که در هنگامه گسترده شدن چتر خشکسالی بر استان فارس، قناتی که از دیرباز مایه رونق و صفای این آرامگاه بود، حال و روز خوشی ندارد.
خشکیدن قنات سعدی در حالی است که مدت زیادی از لایروبی قبلی این قنات نمی گذرد.
شهردار وقت منطقه سه شیراز 19 شهریور 1394 گفت: کار لایروبی و احیای قنات سعدی به طول سه کیلومتر و ظرف مدت 2 ماه با صرف اعتباری افزون بر یک میلیارد ریال انجام شد.
حسام قلعه دار که آن زمان عهده دار مسئولیت شهرداری منطقه سه شیراز بود، به ایرنا گفته بود: بر اثر خشکسالی سال های اخیر، آب این قنات حدود سه سال بود که خشک شده بود و برخی قسمت های قنات نیز ریزش کرده بود که احیای آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت و از 16 شهریور 1394 آب در این قنات باری دیگر به جریان درآمد.
و اما امروز، باری دیگر با خشکیدن قنات سعدی نگاه ها به این جاذبه طبیعی و جریان حیات در این منطقه دوخته شده است.
این بار هم، شهردار کنونی منطقه سه شیراز لایروبی قنات را کلید حل مشکل آن می داند.
ابراهیم خداشناس در این باره گفت: به دنبال کاهش بی سابقه آب قنات سعدی که متاثر از خشکسالی استان فارس است، عملیات مرمت و لایروبی این قنات در دستور کار قرار گرفت.
شهردار منطقه سه شیراز وعده داد که قنات سعدی پس از مرمت و لایروبی جان دوباره می گیرد.
خداشناس گفت: شهرداری منطقه سه شیراز این عملیات را تا پایان سال 95 به پایان می رساند و در آن مقطع زمانی، حجم آب وارده به حوضچه آرامگاه سعدی و رختشویخانه مجاورآن افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: در این فرایند، سازمان آب منطقه ای فارس نیز متعهد شده است از مجاری قانونی نسبت به پلمپ و جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز آب قنات سعدی اقدام کند.
با این حساب، باید تا پایان سال به انتظار نشست تا جریان آب و حیات در قنات سعدی از سرگرفته شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان