کد خبر: ۱۰۰۰۹۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

استاندار فارس در شهرستانها دنبال چه میگردد؟

سفرهای شهرستانی استاندار فارس با هدف شناسایی توان اقتصادی اجتماعی این مناطق زمانی تاثیر گذار است که طول مدت مسوولیتی وی با اجرای طرح وبرنامه های راهگشا ،همخوانی داشته باشد.
به گزارش شیرازه، فرزاد وثوقی طی یادداشتی نوشت:

سفرهای شهرستانی استاندار فارس با هدف شناسایی توان اقتصادی اجتماعی این مناطق زمانی تاثیر گذار است که طول مدت مسوولیتی وی با اجرای طرح وبرنامه های راهگشا ،همخوانی داشته باشد چرا که در 40سال گذشته بارها وبارها از این مناطق بازدید بعمل امده است اما این بازدیدها شرایط را در شرایط امروز خلاصه کرده است.

اگر به داستان مهاجرت وحاشیه نشینی ها دقت کنیم، درخواهیم یافت این محصول، ناشی از بی توجهی به ظرفیت شهرستانهای فارس و روستاهای تابعه بوده است و حضور فصلی، برای رفع تکلیف چندان کارساز نیست. اینک باید دید اگر مدیریت ارشد استان در جلسات اقتصادی این مناطق شرکت می کند چه تغییراتی در پس این حضور عارض خواهد شد؟ آیا اختیاراتی که استانداران از شخص رییس جمهور درخواست کردند عملیاتی شد؟ آیا استانداران قدرت لازم برای تصمیم گیری نهایی خروج از بحران های اقتصادی ودعوت از سرمایه گذاران را دارند؟ تاثیر دیدار با سفیران اقتصادی خارجی تا کنون چه بوده است؟
هر چند استاندار فارس معتقد است تاثیرات ناشی از اقدامات دولت بلند مدت است و نباید توقع داشته باشیم به این زودی ها آثار مثبتی را مشاهده کنیم.

به اعتقاد افشانی زمانی مردم نقش اقدامات دولتی را احساس خواهند کرد که یک یا چند جوان بیکار در خانه نداشته باشند. اما درشرایط فعلی می توان اینگونه پنداشت که عوارض اقدامات دولتی برای بهبود شرایط اقتصادی ، صبر ایوب را می طلبد که شاید از حوصله این نسل بدر باشد.

حالا ما در شهرستانهای جنوبی استان حضور پیدا کردیم و مردم فکر می کنند استاندار آمده است تا گره ها را باز کند. اما چنین نیست، این مسئول فقط برای برآورد توانمدینهای هر شهرستان آمده است و همان حرف های قدیمی را تکرار کرده است که اگر حافظه تاریخی خودمان را بکار بیندازیم خواهیم فهمید، این همان سناریوی قدیمی است که بازخوانی شده است. البته اقدام افشانی برای سفر به شهرستانهای فارس در ماههای خاتمه دولت یازدهم قابل تحسین است وقتی که باید خاطره ای در این کارنامه باقی بماند!

این روزها اما اکثر جمعیت شهرستانی فارس در شیراز ساکن هستند و شاید نیازی به سفر به مناطق جنوبی وشمالی ویا شرقی وغربی نباشد. نمایندگان احزاب سیاسی هم در شیراز تمرکز یافته اند که گاها به جای فعالیت حزبی، فعالیت های قومی وقبیله ای خود را به رخ می کشند. ضعف در تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی واجتماعی فرهنگی به وضوح اشکار است. فارس با برخورداری از منطقه ویژه اقتصادی، شهرک های صنعتی ، نمیشگاه بین المللی، عناوین پایتخت فرهنگی، سومین حرم اهل بیت (ع)، قطب پزشکی، نزدیکی به خلیج فارس و امثال آن در انزوای کامل بسر می برد که اگر بخواهیم سیاه نمایی نکرده باشیم قدمی برای رشد وتوسعه برنداشته ایم.

این آمارهایی هم که جناب استاندار فارس درسفرهای خودشان مبنی بر سهم 320میلیارد تومانی از تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی به صنایع استان داده اند خبرهای تازه ای نبوده که هیچ تا این لحظه تاثیری همروی اشتغال جوانان نداشته است وموج بیکاری هنوز با شدت درحال برخورد با مواضع اجتماعی امنیتی و البته فرهنگی ماست. اما به یک نکته سخنان وی می توان اشاره کرد و آنرا مورد توجه قرار داد که دولت به تنهایی قادری به حل بحران اقتصادی نیست و باید بخش خصوصی وارد میدان شود. دولت امروز ما چنان گرفتار کمبود منابع مالی است که امکان ادامه رکود پروژه های عمرانی وجود دارد وقتی منابع دولتی اندک و هرچه نفت صادرکنمی تنها وشاید کفاف بودجه های جاری را بدهد و پولی برای اتمام پروژه های عمرانی باقی نخواهد ماند.

اما دراین فرصت استاندار فارس توان خیرین وسرمایه گذاران عرصه های اقتصادی را به مدد می طلبد تا شاید با حضور انان گره ای از گره های امروزمان باز شود. حال باید دید تا میزان زمینه را برای حضور خیرین وسرمایه گذاران باز کرده ایم وقتی از فساد های چند هزار میلیاردی سخن می گوییم و تنها هنر احزاب ما برجسته نمودن اختلاس های انجام شده است. این اخبار فقط یک تاثیر دارد . پرهیز از حضور سرمایه گذاران ، انجا که اگر سرمایه گذاران کره ای، هندی ویا عمانی قصد حضور درایران را داشته اند تقاضای تاسیس شعبات بانکی خود را دارند و گویا با این درخواست آنان هم موافقت شده است.

وضع اقتصادی چندان خوب نیست ، در مناطق آزاد کشور هم سیاست انتظار اقتصادی ادامه دارد. در جزیره کیش به عنوان یک منطقه ازاد که در سالیان گذشته بجای صادرکننده برتر به واراد کنند برتر تبدیل شده است نیز همین اتفاق افتاده است. یکی از سرمایه گذاران این منطقه در گفتگو با (ایرنا) گفته نباید فضای بی رونقی وناامیدی را بیش از این ترویج کنمی و باید به سمت رونق فضای کسب وکار و ایجاد اعتماد عمومی برای توسعه فضای بهتر حرکت کنیم. این سرمایه گذار هم ایجاد شرایط بهتر را مشمول گذر زمان از برجام می داند تا گشایش های اقتصادی در بلند مدت فراهم شود.
او پیشنهاد می دهد بانک ها در ابتدای همکاری خود برای سرمایه گذاران ایجاد ( گشایش اعتبار اسنادی ) کنند که بهترین روش برای حمایت اقتصادی است. دراین روش بانک گشایش کننده اعتبار به درخواست مشتری ویا از طرف خود موظف می شود به منظور خرید یا سفارش کالا وخدمات درمقابل اسناد مقرر ومطابق با شرایط اعتبار، پرداختی را به شخص ثالث یا به حواله کرد او انجام بدهد ویا به بانک دیگر اجازه پرداخت یا انجام معامله بدهد.

به هر صورت راهکارهای بسیاری برای انجام فعالیت های اقتصادی تجار وبازرگانان وجود دارد که زمینه بحث بسیاری را می طلبد و همه اش به پرداخت تسهیلات به کارخانه های نیمه فعال و ورشکسته خلاصه نمی شود .کارخانه های کوچک وبزرگی که تا از سرتا پا به تامین اجتماعی و دارایی وحتی کارگران خود بدهی دارند.

مهاجرت به مراکز استانهای ادامه دارد. کسب درآمد برای این مهاجران حتی در شبکه های تکدی گری ممکن است وشاید آنان به همبن اندازه قانع باشد که البته برابر اعلام های گذشته درآمد در شبکه تکدی گری از درامدهای یک کارشناس ارشد بالاتر ووسوسه انگیز است . بای واقع بین باشیم و درفکر ارایه طرح های ضربتی برای درمان اقتصاد باشیم قبل از انکه حاشیه ها ،متن را با خود ببرند.
 انتهای پیام
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
خادم الشهداء
-
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵
0
اولین سری از پوستر تولید شده شهدای استان در راستای کنگره شهدا +تصاویر
http://1800shahid.ir/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7/
محسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵
0
ااین سفرها ومناصب دولتی که برای گره گشایی از کار مردم نیست طرف این مناصب رو غنیمتی میدونه که باید نهایت لدت رو ازش ببره وگرنه درد مردم رو همه میدونن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵
0
مخلص کلام رای مردم