کد خبر: ۱۰۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

طبیعت فارس همچنان خسارت می دهد/ پل حیات وحش احداث شود

یک خرس دیگر در فارس براثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد تا لزوم ایجاد پل‌های عبور حیوانات در استان بیشتر احساس شود، اما هنوز قدمی برنداشته شده است.
به گزارش شیرازه، در ایران از خانواده خرس ها تنها دو گونه قهوه ای و سیاه شناسایی شده است. این گونه در راس هرم اکوسیستم قرار دارد از این رو وجود آن در محیط زیست حائز اهمیت است.

استان فارس از جمله استانهای مهم کشور است که خرس قهوه ای در برخی مناطق حفاظت شده آن وجود دارد.

اما مدتی است زیستگاه این حیوان در استان فارس ناامن شده و همواره با خطراتی دست و پنجه نرم می کند. طی این مدت زیستگاه این گونه با خطرات زیادی روبه رو بوده که به عنوان نمونه می توان به آتش سوزی چند روزه در منطقه پاسارگاد اشاره کرد.

در این مدت همواره شاهد خروج خرس قهوه ای از زیستگاه خود و تلف شدن پس از برخورد با خودرو بوده ایم. در مرداد ماه سال جاری نیز یک خرس و توله اش پس از برخورد با خوردو تلف شدند. اوایل هفته نیز یک قلاده خرس قهوه ای بالغ بر اثر برخورد با یک دستگاه تریلر در جاده حسامی شهرستان بوانات تلف شد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در این رابطه با خروج خرس از زیستگاهش گفت: خرس یکی از بزرگترین گوشتخواران ایران است که در جنگل‌های زاگرس و کوهستانهای این استان وجود دارد و از گونه های همه چیز خوار محسوب می شود.

علمدار علمداری افزود: این گونه در زیستگاه خود علاوه بر خوردن حشرات، از گیاهان نیز استفاده می کند اما رژیم اصلی آن علف و حشرات است.

یکی از دلایل اصلی خروج خرس از زیستگاه به از بین رفتن امنیت این گونه در زیستگاه مربوط می شود وی با اشاره به اینکه خروج این گونه از زیستگاه باید مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی خروج خرس از زیستگاه به از بین رفتن امنیت این گونه در زیستگاه مربوط می شود از این رو ضروری است پیرامون این موضوع اقدامات لازم انجام شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به همه چیز خوار بودن خرس اظهار کرد: خرس از گونه های همه چیزخوار است از این رو به احتمال زیاد در حال حاضر از نظر تغذیه و امنیت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و این موضوع باعث خروج از زیستگاه و آمدن به جاده می شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حیات وحش در کشور می توان اعلام کرد که خیلی از گونه ها در خطر انقراض هستند، در گذشته فقط خرس سیاه در لیست گونه های در خطر انقراض بود اما هم اکنون خرس قهوه ای هم در این لیست قرار دارد.

علمداری با اشاره به اینکه وضعیت گونه های حیات وحش بحرانی است، ادامه داد: در این راستا تمامی گونه ها از جمله خرس قهوه ای نیاز به حمایت شدید و حفاظت دارد از این رو محیط زیست باید راهکارهایی برای جلوگیری از تلف شدن این گونه ها و خروج از زیستگاه ارائه دهد.

این کارشناس حوزه محیط زیست بر لزوم بازدیدهای میدانی از زیستگاه خرس قهوه ای در استان فارس تاکید کرد و افزود: در این راستا باید محیط زیست از زیستگاه بازدید کرده و از زوایای مختلف از جمله تامین غذا و... شرایط این گونه را رصد کند همچنین با داشتن اطلاعاتی که از گذشته در دسترس است نسبت به ارائه راهکارهایی برای تامین امنیت زیستگاه اقدام کند.

علمداری با اشاره به اینکه اگر این گونه از بین رود سیستم پویایی جنگلهای فارس نیز مورد آسیب قرار می گیرد، افزود: مصرف برخی هسته های جنگلی توسط خرس و دفع آن در دیگر نقاط جنگل باعث می شود این هسته ها در دیگر نقاط روییده که این امر پویایی سیستم جنگلها را به همراه دارد از این رو باید برای حفظ جنگلهای فارس این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این خصوص گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد وقوع این گونه حوادث در جاده مابین دو منطقه حفاظت شده بوده ایم از این رو طی تفاهمنامه ای بین سازمان محیط زیست و وزارت راه در این خصوص قرار است اقداماتی انجام شود.

قرار بود محیط زیست جلسه ای با راه و شهرسازی  بگیرد که  این جلسه هنوز برگزار نشده استسیاوش محمدی بیگدلی افزود: در این راستا قرار بود محیط زیست جلسه ای با راه و شهرسازی برای بررسی این موضوع بگیرد که متاسفانه این جلسه هنوز گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه شناسایی این نقاط در دستور کار محیط زیست استان فارس قرار دارد، ادامه داد: ایجاد پل‌های روگذر یا زیرگذر برای عبور حیات وحش در برخی از جاده های فارس از موضوعاتی است که قرار است پیگیری شود.

سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: علاوه بر این باید نسبت به نصب تابلوهای هشداردهنده عبور حیات وحش نیز اقداماتی صورت گیرد.

منبع: مهر

نظرات بینندگان