کد خبر: ۱۰۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵

مصائب مسافران فرودگاه شیراز/ از فروشگاه تا پارکینگ

با زحمت ساك‌هاي بزرگ را دنبال خود مي‌كشد در حاليكه دختربچه‌اي به دنبال او مي‌دود. در سراشيبي تند پاركينگ طبقاتي، بدون وجود حفاظ، يك چشمش دخترش را مي‌پايد و يك چشمش مراقبت مي‌كند كه خودش به زمين نخورد، پيچ آخر را كه رد مي‌كند، پرايدي ترمز مي‌گيرد و دخترك از ترس جيغ مي‌كشد و ...
به گزارش شیرازه، پاركينگ طبقاتي و نيم‌ساخته فرودگاه شيراز، مدت‌هاست به روي مسافران باز شده است اما پله و آسانسور ندارد و فاصله آن تا محوطه ترمينال‌هاي داخلي و خارجي آنقدر هست كه آدم‌ها را به دشواري بيندازد و ناله‌هايشان را به آسمان بلند كند.

زيرساختي كه بعد از 35 سال در فرودگاه بين‌المللي شهيد دستغيب ايجاد شده است، طي دو سال گذشته بيش از آنكه باري از دوشي برداشته باشد، مخاطرات و دلواپسي‌ها و سختي‌هايي را براي بسياري ايجاد كرده است.

در تمام دنيا، نقاطي نظير ترمينال‌هاي مسافربري زميني، هوايي، دريايي و هوايي، به‌عنوان نقطه ورودي مسافران به يك كشور، استان يا شهر، به لحاظ زيباسازي و تسهيلات و خدمات، بهترين است تا افراد در هنگام ورود و خروج، بهترين خاطره‌ها را با نگاه به هر سمت يا مواجهه با هر ساختار و سيستم و شرايط، در ذهن ثبت كنند.

ترمينال‌ها خصوصا در نقاط گردشگري جهان، شهرهايي كه داعيه‌دار صنعت پر اهميت توريسم است، توسط مديراني خلاق، خوش اخلاق و مدبر اداره مي‌شود كه همواره در دسترس و پاسخگو هستند. افرادي به‌عنوان پرسنل در آن مشغول به ارائه خدمات مي‌شوند كه خوش‌رويي و بيان مناسب، از خصوصيت‌هاي اصلي آنان باشد و خدماتي ارائه مي‌شود كه گاه در هيچ نقطه‌اي از شهر و كشور، با آن كيفيت و تناسب قيمت، نيست.

فروشگاه‌هايش نقره‌داغت مي‌كنند و هر كالايي را بايد به قيمت جان آدميزاد و شير مرغ!! به‌دست بياوري، نمازخانه‌اش دلت را پر از غم مي‌كند و .... به محوطه كه مي‌رسي، سيستم حمل و نقل ناکارآمد آن، غصه را در ذهنت مي‌كارد .

يكي از شهروندان شيرازي كه به سختي ساكي سنگين را در بغل گرفته و به سمت ترمينال داخلي حركت مي‌كند، به خبرنگار ايسنا گفت: براي سفري سه روزه قصد عزيمت به مشهد را دارم و به‌دليل دور بودن پاركينگ تا محل ترمينال، با دشواري مواجه شده‌ام.

او كه خود را ابطحي معرفي كرد، افزود: در مسير سراشيبي پاركينگ، چرخ زير ساك شكست و مجبور شدم آن را بغل كنم و هيچ وسيله‌اي هم نيست كه مسافت پاركينگ تا ترمينال، افراد را جابه‌جا كند.

خانم جواني كه دختر كوچكش پشت سر او مي‌دويد هم گفت: خداوكيلي مي‌بينيد چه وضعيتي است، نزديك بود تصادف كنم اگر مي‌دانستم با تاكسي مي‌آمدم.

او ادامه داد: پاركينگ ايجاد كرده‌اند، خب زحمت كشيده‌اند بعد از اين همه سال، اگر راه‌اندازي شده است چرا آسانسور و پله مناسب ندارد، چرا اين همه فاصله تا ترمينال‌ها، چرا يك وسيله‌اي براي جابه‌جايي مسافران نيست؟

اين خانم جوان كه براي عيادت پدرش به تهران مي‌رود، گفت: هيچ كس هم نيست كه اين وضعيت را برايش توضيح بدهيم و خواستار توجه به مشكلات و رفع آنها شويم.

شهروند سالمندي كه متوجه گفت و گوي خبرنگار ايسنا با مسافران فرودگاه شده است، با لبخند گفت: من سال‌هاي سال در حال تردد به شهرهاي داخلي و كشورهاي خارجي هستم و متاسفانه هميشه، اين فرودگاه با مشكلاتي مواجه بوده است.

او كه خود را هنروران معرفي مي‌كند، افزود: فرزندانم در تهران و اصفهان زندگي مي‌كنند و مدام يا ما مي‌رويم يا آنها مي‌آيند، براي ما راحت‌ترين وسيله هواپيما است و هميشه به فرودگاه كه مي‌رسم دلم ريش مي‌شود براي شيراز.

اين شهروند خوش مشرب، با تعصب گفت: شيراز بايد بهترين‌ها را داشته باشد، لايق بهترين‌ها است اما متاسفانه مسئولانش كمي مسامحه مي‌كنند، توجه كنيد چه بوي مشمئز كننده‌اي اينجا وجود دارد. حالا هوا كمي خنك شده، تابستا واويلاست!!

او ادامه داد: فرودگاه بايد زيبا باشد،‌ با چشم‌اندازي كه آدم را به شادابي برساند،‌ نگاه كنيد اطراف را، البته دست‌شان درد نكند كه اين ميدان را هم درست كرده‌اند و به‌جاي درخت و گل و گياه، جايي براي ماشين‌ها ساخته‌اند!

ميان گفت و گوهايمان، فردي بیسیم به دست، يكي دو بار دورمان مي‌زند و هر بار دكمه پيج بيسيمش را فشار مي‌دهد تا خش و خش بيشتر احساس شود.

از نگاه تمام صاحب‌نظران، فرودگاه‌ها و ترمينال‌هاي ورودي مسافرپيشاني هر شهري بوده و بايد در ابعاد مختلف با نگاهي علمي، مديريت شوند. بروز كوچكترين ايراد در اين نقاط، براي هميشه در ذهن بيننده، ماندگار خواهد شد.

به گزارش ايسنا، فرودگاه‌ها، به‌عنوان پيشاني شهر، همواره مد نظر برنامه‌ريزان قرار داشته و به همين دليل توجه به مكان‌يابي، معماري ساختمان، امكانات خدماتي و ... به‌عنوان يك ضرورت محسوب شده است. فرودگاه، اولين و آخرين تصوير را در ذهن هر مسافري كه وارد يك شهر شده يا قصد خروج از آن را دارد، ايجاد مي‌كند، تصاويري كه ماندگارترين تصاوير خواهد بود.

اما در شيراز، فرودگاه در آخرين نقطه برنامه‌ريزي‌ها قرار دارد و به همين دليل طي سال‌هاي متمادي با انواع مشكلات روبرو بوده و علي‌رغم انعكاس اين مشكلات از سوي رسانه‌ها و حتي بعضي مسئولان، كمترين ميزان بازخورد را شاهد بوده‌ايم.

بررسي رسانه‌ها طي يك‌ماه اخير نشان‌دهنده حجم قابل توجهي از گزارش‌هاي انتقادي است كه با اشاره به واقعيت‌هاي موجود در فرودگاه شيراز، لزوم توجه برنامه‌ريزان و مديران را مورد تاكيد قرار داده‌اند.

وجود بوي نامطبوع، سيستم حمل و نقلي نه‌چندان مناسب، نظارت اندك بر عرضه خدمات فرودگاهي، پاركينگ و گران‌فروشي‌هاي غرفه‌داران و ... بخشي از مشكلات فرودگاهي است كه عنوان بين‌المللي را بر تارك دارد.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان