کد خبر: ۱۰۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
سایه کدام جنگ؟

آقای ولایتی کاش یک استدلال برای حرف‌های خود می‌آوردید!

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است که برجام سایه جنگ را از سر کشورمان زدوده است، این درحالی است که باید به این سوال پاسخ دهد که آیا اصلا سایه جنگی بر سر کشورمان بوده است یا خیر؟
آقای ولایتی کاش یک استدلال برای حرف‌های خود می‌آوردید! به گزارش شیرازه، مواضع متناقض برخی از مسئولان بعضا در راستای ضرب‌المثل معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب است درحالی که در بسیاری از موارد مملکتی نمی‌توان به نوعی ژست اعتدالی گرفت و در میانه دو طرف ایستاد؛ چراکه برخی از مسائل آنقدر آشکار و بدیهی هستند که نمی‌توان طور دیگری آنها را تفسیر کرد.

موضوع سخنان علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «متن و حاشیه» از جمله همین موارد است. وی در سخنانی متناقض بیان داشته است که « اگر چارچوبی که رهبری ترسیم کردند به طور ۱۰۰ درصد انجام می شد حتماً شرایط طور دیگری بود.»‌ اما از سوی دیگر بیان می‌کند که «اگر مذاکره نمی شد راه حل دیگر جنگ بود پس باید مذاکره انجام می شد اما اینکه مذاکره درست انجام شود با مطلق مذاکره متفاوت است.»[1]

ولایتی درحالی که نقص برجام را در عدم رعایت موازین رهبری قلمداد می‌کند و دیپلمات‌های کشورمان را به مواردی که رهبر انقلاب درباره برجام فرمودند توجه می‌دهد که در جملات بعدی نشان می‌شود که خود به طور کامل به سخنان رهبری توجه نداشته است.

در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای طرح کرده‌اند هیچگاه نمی‌توانیم به این موضوع رسید که اگر مذاکرات انجام نمی‌شد حتما جنگ صورت می‌گرفت بلکه به طور عکس رهبر معظم انقلاب در این باره صریحا می‌فرمایند:‌ «در طول سالهای گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، اقتدار دفاعی و نظامی و ایجاد ترس و رعب در دشمن بوده و خواهد بود.»[2]

با این اوصاف باید گفت که نمی‌توان از شخصیتی همچون ولایتی پذیرفت که عدم اجرای درست سیاست رهبری درباره برجام را دلیل نقص برجام بر می‌شمارد اما خود نظر رهبری درباره اینکه عامل بازدارندگی نظامی سبب شده تا دشمن جرات نکند به کشورمان حمله کند، را فراموش می‌کند و برجام که حاصل مذاکرات 12 ساله است را علت عدم بروز جنگ می‌داند.

این نوع رفتار به مانند مسئله «یؤمن ببعض و یکفر ببعض» ( به عبادت قرآن ایمان می‌آورند؛ اما به سیاست قرآن ایمان نمی‌آورند!) است که فرد بر اساس برخی از مصلحت‌های شخصی اصل ماجرا را به گونه‌ای دیگر تعبیر می‌کند.‌ درواقع در اینجا استفاده گزینشی از سخنان رهبری سبب شده تا نقص اساسی در سخنان ولایتی شکل بگیرد که فرقی با نقصی که وی درباره عدم عمل به فرامین رهبری در برجام بدان اشاره می‌کند، ندارد.

البته این موضوع از ابتدای امسال به طور تبلیغاتی ازسوی جریان حامی دولت برای منحرف کردن افکارعمومی در زمینه دستاوردهای برجام تکرار می‌شود تا مردم بپذیرند که برجام اگر دستاوردهایی که دولت وعده داده بود از گشایش اقتصادی و تغییر زندگی مردم و ... نداشته است دستکم سایه جنگ را از سر ایران برداشته است و به اصطلاح مردم به مرگ بگیرند که به تب راضی شوند.

این سخنان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌توان در راستای سخنان چند وقت پیش هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دید که گفت: « انصافاً دولت یازدهم، با تدبیر و امید، سایه جنگ را از سر کشور دور و با حل مشکل هسته‌ای، راه را برای حرکت کشور به سوی پیشرفت و جبران عقب‌ماندگی هشت ساله هموار کرده است.»[3]
اما ولایتی در این راستا تنها یک سخن و ادعا را مطرح می‌کند و به عنوان یک دیپلمات استدلال وشاهد مثالی در این باره ذکر نمی‌کند. 12 سال مذاکره انجام شد و طرف غربی به عنوان یک بلوف نظامی همواره بیان می‌داشت که گزینه نظامی به روی میز است اما هیچگاه به خود اجازه نداد که کوچکترین عملی در این زمینه علیه کشورمان انجام دهد و همه معادلات منطقه‌ای و جهانی از جمله وضعیت خاورمیانه و وضعیت داخلی آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا توان حمله به ایران را ندارد و جنگ با کشورمان ممکن است این کشور را سال‌ها به عقب پرت کند.

از سوی دیگر حوزه تمرکز امریکا از خاورمیانه به بخش‌های دیگر از جمله آسیای شرقی و دریای چین انتقال یافته است و به باور کارشناسان آمریکا‌یی‌ها نیز خود می‌خواستند که موضوع هسته‌ای ایران را حل و فصل کنند و تمرکز خود را بر روی محور آسیای شرقی متمرکز سازد که این موضوع را یک دیپلمات مانند علی اکبر ولایتی که مشاورت رهبر معظم انقلاب در امور بین‌المللی را برعهده دارد نیز باید بهتر بداند.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان