کد خبر: ۱۰۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵

جزئیات جدید از فساد ۸/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی

«صندوق ذخيره فرهنگيان»؛ كلماتي كه اين روزها جامعه فرهنگيان را متأثر کرده است و هر روز ابعاد جديدي از زاويه پنهان اين فساد مالي ۸هزار ميليارد توماني آشكار مي‌شود.
 به گزارش شیرازه، روزنامه جوان ابعاد جديد از فساد صندوق ذخيره فرهنگیان را فاش کرده است:‌ «صندوق ذخيره فرهنگيان»؛ كلماتي كه اين روزها جامعه فرهنگيان را متأثر کرده است و هر روز ابعاد جديدي از زاويه پنهان اين فساد مالي 8هزار ميليارد توماني آشكار مي‌شود.
 
اواخر مجلس هشتم بود كه بحث تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان مطرح شد، اما با توجه به تصور نمايندگان مبني بر مسائل و مشكلات اندك اين صندوق، اولويت‌هاي ديگري پيش روي اين مهم قرار گرفت، با شروع به كار مجلس نهم بار ديگر بحث تحقيق و تفحص از صندوق توسط نمايندگان مطرح و به ‌بهانه‌هاي مختلف از مسير خارج شد و در نهايت براساس ماده 206 آيين‌نامه داخلي مجلس، نمايندگان خواستار تهيه گزارش در اينباره شدند.
 
همزمان با پايان فعاليت مجلس نهم بود كه گزارش تهيه‌شده از صندوق فرهنگيان در صحن علني مجلس قرائت و به دستگاه‌هاي نظارتي ارسال شد و پايان كار مجلس نهم، تحقيق و تفحص از اين صندوق را بر دوش نمايندگان ملت در دهمين دوره مجلس انداخت كه متأسفانه روند در پيش گرفته شده نيز حدود سه ماه به طول انجاميد و سرانجام با اعتراضات صورت گرفته موضوع تحقيق و تفحص از صندوق به كميسيون آموزش مجلس ابلاغ شد و پس از آن بالاخره مسئولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق فرهنگيان با نمايندگانِ خواستار تحقيق و تفحص وارد مذاكره شدند.
 
اين افراد در ابتدا مدعي بودند كه در صندوق هيچ مشكلي وجود ندارد و نمايندگان به آنها اتهام زده‌اند، اما پس از ارائه مستندات نمايندگان به كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي، وجود مشكلات جدي در اين صندوق مورد پذيرش واقع شد و تمام اعضاي كميسيون آموزش به تحقيق و تفحص رأي مثبت دادند.
 
مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان، با هدف ارتقاي معيشتي و رفاه فرهنگيان در 21 سال پيش تصويب شد و كار خود را آغاز كرد. سپرده‌گذاران صندوق ذخيره، فرهنگيان عضو اين صندوق هستند كه هيچ‌گاه نتوانستند طعم رفاه و ارتقاي معيشتي را با اين صندوق درك كنند؛ چراكه ماهانه مبالغي از حقوق آنها كسر و به حساب صندوق ذخيره واريز مي‌شود.
 
پس از اينكه طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش در صحن مجلس اعلام وصول شد و وي بايد در صحن حاضر مي‌شد، تا حداقل درباره موضوعات فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان توضيحاتي ارائه كند، قبل از استيضاح، از سمتش كنار گذاشته شد.
 
فسادي كه به گفته برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از آنجايي كه به شكل قانوني دستبرد به اموال عمومي است، اختلاس نامگذاري شد، اما به دنبال معارفه وزير جديد بود كه رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حضور يافت و با بيان اينكه «نمي‌دانم بعضي از رسانه‌ها خوششان مي‌آيد كه بدهي معوق را بگويند اختلاس»، از كنار مسائل پيش آمده عبور كرد.
 
اما اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در آيين توديع و معارفه وزير آموزش و پرورش تخلفات در صندوق فرهنگيان و بانك سرمايه را تأييد كرد و گفت: «فرقي ندارد فساد در دوره قبل رخ داده باشد يا در دوره فعلي. فساد، فساد است فرقي نمي‌كند كسي كه آلوده شده برادر يا دوست من باشد يا از جناح مقابل.»
 
محمدمهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به آغاز تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: «نه مي‌گوييم اختلاس و نه مي‌گوييم بدهي معوق درست است؛ هيچ كدام را تأييد نمي‌كنيم و تا زماني كه كار كنيم و برايمان محرز شود كه چه مشكلي وجود داشته است، نمي‌توانيم اعلام كنيم.»
 
اكنون محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت نيز از پيگيري اين مهم توسط كارگروه ويژه‌اي به عنوان نظارت، خبر داده و گفته است: «ضمن هماهنگي با ساير دستگاه‌هاي نظارتي، گزارش مبسوطي را از آنچه در اين مجموعه اتفاق افتاد در آينده نزديك به اطلاع مردم و عموم مي‌رسانم.»
 
جالب اين است كه هر روز ابعاد تازه‌اي از اين فساد 8 هزار ميليارد توماني بر ملا مي‌شود و بعد از خبر نبود شفافيت اقتصادي شركت‌هاي زير مجموعه اين صندوق مانند پتروشيمي، ماشين‌سازي اراك و بانك سرمايه، تعويض شش مدير عامل بانك سرمايه طي مدت دو سال، ۷هزار ميليارد تومان معوقات غيرقابل وصول بانك مذكور، اعطاي اعتبارات سنگين براي خريد ۸۰۰ دستگاه خودروي لوكس به مديران ارشد صندوق ذخيره فرهنگيان، تأسيس شركت‌هاي موازي، تخصيص وام‌هاي بالاي ۱۰۰ ميليون توماني قرض‌الحسنه با كارمزد صفر درصد به برخي مديران، افزايش سه برابري حقوق‌ها در سه سال، پاداش‌هاي مالي 700 ميليون توماني پايان سال و مشخص شدن عضويت اجباري فرهنگيان كشور در صندوق ذخيره فرهنگيان در سال 93 هر روز برجستگي‌هاي فساد مالي در بانك سرمايه بيش از ساير موارد خود‌نمايي مي‌كند، چنانكه به گفته نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي 90درصد وام‌هاي كلان اعطا شده از سوي بانك سرمايه به افراد خاص صوري بوده و در اصل افراد شركت و بنگاه اقتصادي نداشتند، بلكه به‌صورت باندي از اين وام‌هاي كلان بهره مي‌بردند.
 
پس از فاش شدن برجستگي‌هاي فساد مالي در بانك سرمايه، مشخص شد كه ماهانه 19 ميليارد تومان از درآمد فرهنگيان وارد اين صندوق مي‌شود و علاوه بر آن سهم دولت نيز واريز مي‌شود كه با اين رقم بالا، اين صندوق اقدام به فعاليت مي‌كند، اما به‌جاي ارائه خدمات به فرهنگيان ساختمان 15 طبقه‌اي را در مناطق شمالي پايتخت خريده‌اند.
 
جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: «علاوه بر فساد مالي ابعادي در خصوص فاميل‌بازي و باندبازي در اين صندوق مشاهده شده است، به‌عنوان مثال يك فرد هم عضو هيئت مديره صندوق، هم مديرعامل شعبه عراق، هم معاون بيمه معلم بود و علاوه بر اين در سه بنگاه اقتصادي زيرمجموعه صندوق از اعضاي هيئت مديره بوده است و از تمام مجموعه‌ها حقوق دريافت مي‌كرد.
 
كوچكي‌نژاد تصريح كرده است: بنده در مجلس نهم براي مذاكره با مسئولان ارشد صندوق ذخيره فرهنگيان به اين صندوق مراجعه كردم كه متأسفانه به بنده پيشنهاد دادند «شما را براي هيئت مديره بانك سرمايه انتخاب مي‌كنيم، از تحقيق و تفحص منصرف شويد.»
نظرات بینندگان