کد خبر: ۱۰۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵

بوانات جایی برای تاریخ خود ندارد/ باز هم کمبود اعتبار

کمبود اعتبار یکی از دلایل اصلی تاخیر در ساخت موزه بوانات است و نیاز به 7 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این موزه است کمبود اعتباری که گریبان تاریخ بوانات را گرفته است.
به گزارش شیرازه، خبر کشف آثاری مربوط به 8 هزار سال پیش در یکی از روستاهای بوانات که در فروردین امسال روی خروجی بسیاری از رسانه‌ها رفت، نشان داد که این شهرستان، تاریخی کهن دارد اما بوانات مکانی برای نگهداری آثار تاریخی کشف شده ندارد.

در سال 83 عملیات ساخت یک موزه در شهرستان بوانات آغاز شد که پس از گذشت 12 سال به گفته محمد اسداللهی، فرماندار بوانات تنها 40 درصد پیشرفت داشته است. این موزه با زیربنایی بیش از 1300 متر مربع در دو طبقه از اقدامات سازمان میراث فرهنگی بود که پس از گذشت 12 سال هم‌چنان نیمه تمام مانده است.

انتظار 12 ساله یک موزه 

اسداللهی فرماندار بوانات کمبود اعتبار را دلیل اصلی تاخیر در ساخت موزه می‎داند و از نیاز به 7 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این موزه خبر می‌دهد. کمبود اعتباری که گریبان تاریخ را نیز گرفته سبب شده در سال گذشته با وجود اینکه 2 میلیارد ریال از محل ماده 180 برای موزه مصوب شود اما تخصیص نیابد.

بوانات جایی برای تاریخ خود ندارد/ باز هم کمبود اعتبار

فرماندار بوانات از تصویب 2.5 میلیارد ریال از اعتبارات ماده 180 امسال برای تکمیل موزه خبر می‌دهد اما آیا این مبلغ برای موزه‌ای که 12 سال معطل اعتبار مانده تخصیص می‌یابد یا خیر؟، سوالی است که حتی اسداللهی نیز جوابی برای آن ندارد و باید منتظر ماند و چشم به تخصیص اعتبارات دوخت.

مهدی نجفی، سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس بر اینکه مشکل موزه بوانات کمبود اعتبار است تاکید می‌کند و می‌گوید: در برخی از خبرها درج شده که این موزه، موزه مردم‌شناسی است در صورتی که موزه بوانات، موزه‌ای برای همه نوع اقلام تاریخی است.

وی بر این باور است که در جایی که دولت توانایی تامین اعتبار را ندارد حضور علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ می‌تواند راهگشا و رونق‌دهنده موزه‌ها باشند. نجفی با اشاره به تلاش مردم اوز لارستان برای راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی این منطقه می‌گوید: افرادی که به فرهنگ و تاریخ بوانات علاقه‌مند هستند می‌توانند برای تکمیل موزه پیش‌قدم شوند.

بوانات جایی برای تاریخ خود ندارد/ باز هم کمبود اعتبار

 موزه‌ها به دولت وابسته نباشند 

سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس بر این باور است که درصورتی که موزه‌ها به دولت وابسته نباشند می‌توانند از روش‌های مختلف درآمدزایی کنند در حالی که موزه‌ها به شیوه فعلی درآمدزایی ندارند و در نتیجه بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

پیشنهاد سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس این است که در احداث موزه‌های شهرستانی باید یک مجموعه فرهنگی تعریف شود به این شکل که موزه در کنار دیگر مکان‌های درآمدزا مانند سینما، رستوران، سالن‌های اجتماعی و غیره قرار گیرد تا احداث آن مقرون به صرفه باشد.

نجفی بر این باور است که موزه‌ها به ویژه موزه‌های شهرستانی زمانی می‌توانند مستقل باشند که به جنبه‌های اقتصادی آن نیز توجه شود و شرایطی را به وجود آورد که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ترغیب شود.

تکمیل گردشگری بوانات با موزه  

به گفته وی پژوهش‌هایی که در منطقه هرمنگان بوانات صورت گرفته و آثاری از دوران نوسنگی در این شهرستان کشف شده ضرورت تکمیل موزه را دو چندان می‌کند. این ضرورت زمانی بیشتر حس می‌شود که بدانیم نخستین اقامتگاه بوم‌گردی ایران در این منطقه و به دست یکی از کشاورزان بواناتی به نام عباس برزگر راه‌اندازی شده و سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. 

 برزگر درباره حضور گردشگران در مجموعه تحت مدیریتش می‌گوید: در مجموع سه نوع خدمات به گردشگران داده می‌شود که شامل بازدید، بازدید و صرف ناهار و اسکان می‌شود.

در نوع اول که بازدید صرف است به گفته برزگر در 10 ماه از سال روزانه 200 نفر به مجموعه وی وارد می‌شوند که 90 درصد از آنها گردشگران داخلی هستند که به  شوق بازدید جاذبه‌های روستای سکونت این کارآفرین برتر قدم به استان فارس می‌گذارند. البته این امر در روزهای تعطیل به بیش از هزار نفر هم می‌رسد، وی می‌گوید در نوروز امسال براساس بلیت فروخته شده روزهایی هم بود که 2000  تا 3000 نفر از این منطقه از بوانات بازدید کردند.

نوع دوم خدمات‌دهی برزگر به گردشگران بازدید همراه با صرف ناهار است که در 6 ماه از سال روزانه 30 نفر به این منطقه مراجعه می‌کنند که اغلب گردشگران خارجی هستند و در نوع سوم که بازدید همراه با یک شب اقامت است در 8 ماه از سال روزانه 20 نفر وارد می‌شوند که تماما گردشگران خارجی هستند.

حضور گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال برای بازدید از مجموعه گردشگری عباس برزگر و وجود آثاری از دوران نوسنگی و دیگر دوران‌های تاریخی متعلق به بوانات لزوم تکمیل موزه این شهرستان را دو چندان می‌کند. 


انتهای پیام/ 

  منبع: تسنیم

نظرات بینندگان