کد خبر: ۱۰۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵

وضعیت بد برجام با انتخاب ترامپ

کارشناس سیاسی شبکه خبر گفت: در حالی که ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما در دوره ترامپ کارشکنی های آمریکا در این زمینه افزایش می یابد.
وضعیت بد برجام با انتخاب ترامپ به گزارش شیرازه، کارشناس سیاسی شبکه خبر گفت: در حالی که ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما در دوره ترامپ کارشکنی های آمریکا در این زمینه افزایش می یابد.
 
حامد موسوی در برنامه تیترامشب شبکه خبر سیما افزود: به دلیل منافع گسترده آمریکایی ها این کشور حضور نظامی خود را در خاورمیانه کم نمی کند و اگر این حضور در سال های اخیر افزایش نیافته به این دلیل است که شرایط منطقه به آمریکایی ها اجازه نداده است نیروهای نظامی خود را افزایش دهند. 
 
وی گفت: حل بحران سوریه نیز به ضرر رژیم صهیونیستی است و با توجه به نفوذ صهیونیست ها در اطرافیان ترامپ بحران سوریه به زودی پایان نخواهد یافت.
 
موسوی افزود: پیش بینی سیاست خارجی ترامپ به دلیل شکل نگرفتن تیم وی در این زمینه و اختلاف نظرهای شدید اطرافیان ترامپ درباره مسائل مختلف دشوار است. 
 
وی گفت: اولویت نخست ترامپ پرداختن به مسائل داخلی آمریکا و در سیاست خارجی در پی کم کردن دخالت این کشور در مسائل تنش زاست. 
 
موسوی افزود: اتفاق خاصی در روابط آمریکا با سعودی ها و رژیم صهیونیستی پیش بینی نمی شود. 
 
وی گفت: خطاهای نظرسنجی درباره نتیجه انتخابات آمریکا طبیعی بود و اکنون با نتیجه انتخابات هم خوانی دارند. 
 
ابراهیم متقی استاد دانشگاه نیز در این برنامه گفت: نظرسنجی ها درباره انتخابات آمریکا همراه با جریان سازی بود زیرا آمدن ترامپ در عرصه انتخابات همه را شوکه کرد. 
 
وی افزود: قشر متوسط به بالا در آمریکا تحلیل درستی از جامعه خود نداشتند و پیروزی ترامپ در انتخابات را پیش بینی نمی کردند اما ترامپ مجموعه هایی را خطاب کرد که در جامعه آمریکا به آنان توجهی نشده بود. 
 
متقی گفت: 42 میلیون نفر در آمریکا از خدمات اجتماعی محروم هستند و ترامپ آنان را خطاب قرار داد. 
 
وی افزود: گرایش به ترامپ در جامعه آمریکا یکباره ایجاد نشد زیرا وی شعارهای ضدساختاری داد و توانست از فضای ساختاری آمریکا فاصله بگیرد. 
 
متقی گفت: 105 میلیون نفر در آمریکا طرفدار حمل آزاد سلاح هستند و با توجه به محدودیت هایی که کلینتون در صورت پیروزی برای آنان ایجاد می کرد طرفداران حمل آزاد سلاح به ترامپ رأی دادند. 
 
وی افزود: سخنان ترامپ فقط انتخاباتی بود در حالی که مبنای تفکر جمهوری خواهان ایجاد موازنه بین المللی است. 
 
متقی با بیان اینکه ترامپ نمی تواند داعش بنیادگرا را تحمل کند گفت: وی اقدامات نظامی آمریکا در منطقه را افزایش می دهد و نظامیان بیشتری به سوریه، عراق و افغانستان می فرستد. 
 
وی افزود: ترامپ از اروپایی ها می خواهد مشارکت بیشتری در عملیات های این کشور انجام دهند زیرا آمریکا نمی تواند به تنهایی هزینه امنیت اروپایی ها را بپردازد. 

متقی گفت: مقابله با تروریسم در سیاست خارجی آمریکا حرف است و آنان با طرح این مسئله فقط می خواهند فضای منطقه را مدیریت کنند. 

وی افزود: در این دوره اختلاف با ترکیه کاهش می یابد و آمریکا نقش بیشتری برای این کشور در منطقه در نظر می گیرد.
 
متقی گفت: اگر کلینتون در انتخابات به پیروزی می رسید سیاست خارجی ما با فاجعه روبرو می شد. 

علی بیگدلی استاد دانشگاه نیز در این برنامه با بیان اینکه کلینتون در انتخابات جنجال برپا کرد اما ترامپ از روش های مدرن استفاده و انتخابات را بدون جنجال برگزار کرد گفت: رفتار اوباما در آمریکا دو قطبی ایجاد کرده بود و انتخاب ترامپ واکنش جامعه آمریکا به این مسئله بود. 
 
وی افزود: کلینتون از طرف سعودی ها و برخی کشورهای دیگر و گروه هایی در داخل آمریکا حمایت مالی می شد اما ترامپ با سرمایه خودش وارد انتخابات شد و در سخنانش از سعودی ها و صهیونیست ها حمایت نکرد. 
 
بیگدلی گفت: این رفتار ترامپ آراء سایه آمریکا را به خود جذب کرد در حالی که در گذشته جمهوریخواهان به گروه های زیردستی توجه نمی کردند. 
 
وی افزود: با انتخاب ترامپ نظامیان آمریکایی در خاورمیانه افزایش نمی یابند زیرا این منطقه دیگر ارزش گذشته را برای این کشور ندارد. 
 
بیگدلی گفت: روسیه در مقابل تحریم های غرب مسئله اوکراین و شبه جزیره کریمه و پیشروی ناتو تا پشت مرزهای غربی این کشور، سوریه را گروگان گرفته است و تا این مسائل برای روسیه حل نشود آمریکا و روسیه درباره سوریه به توافق نمی رسند. 
 
وی افزود: پیش بینی می شود دو کشور درباره سوریه به توافق برسند زیرا دوره جنگ نظامی به پایان رسیده و به زودی داعش به پایان می رسد. 
 
ناصر هادیان استاد دانشگاه نیز در این برنامه با بیان اینکه برجام به نفع همه است و همه می توانند آن را به هم بزنند گفت: اگر ترامپ برجام را پاره کند این مسئله برای آمریکا بسیار پرهزینه خواهد بود. 
 
وی افزود: در دوره ترامپ وی برجام را تحقیرانه اجرا می کند ایالت های آمریکا جداگانه بر ضد ما تحریم می گذارند و تحریم های جدیدی با عنوان های دیگر بر ضد ایران وضع می شوند به نفع ماست که ترامپ برجام را پاره کند.
 
صدا و سیما
نظرات بینندگان