کد خبر: ۱۰۰۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵

هنر تئاتر در شیراز هنوز "لنگ" می‌زند/در همه گرایش‌های هنر نمایش ‌کمبود داریم

یکی از کارگردانان تئاتر استان فارس معتقد است هنر تئاتر در شیراز هنوز "لنگ" می‌زند و ترغیب پدران و مادران به سمت و سوی هنرمند‌پروری نیست.
هنر تئاتر در شیراز هنوز به گزارش شیرازه، تئاتر را زیربنای هنرهای نمایشی می‌دانند و اعتقاد اهل فن بر این است که آموزش‌های این هنر را باید از سنین پایین آغاز کرد.

اکنون، بسیاری از بزرگان هنرهای نمایشی کشور را افرادی تشکیل می‌دهند که از دوران نوجوانی وارد دنیای هنر شده‌اند و با اجراهای خیابانی و صحنه‌ای، پله‌های ترقی را یکی یکی پیموده‌اند.

قهرمانی کارگردان شیرازی تئاتر که پیش از این مسئولیت انجمن هنرهای نمایشی فارس را هم بر عهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، اظهار داشت: تئاتر مدارس پایه تئاتر بزرگسال است و در همه جوامع، این گونه هنر را به شکل جدی‌تر می‌نگرند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند اما در استان، برنامه مشخص و علمی در این حوزه مشاهده نمی‌کنیم و پیشرفت محسوسی دیده نمی‌شود.

حسین قهرمانی با اشاره به تاثیر تئاتر مدارس بر تربیت هنرمندان حرفه‌ای در آینده گفت: بسیاری از فعالان تئاتر، از دوران مدرسه با این هنر آشنا شده و الفبای آن را فرا گرفته‌اند و در واقع، اگر تئاتر زمان مدرسه را تجربه نکرده بودند، شاید هرگز به سوی این هنر کشیده نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه بهترین راه ارتقای این نوع از تئاتر، بهره‌گیری از دانش و تجربه هنرمندان به عنوان مربیان هنرهای نمایشی در مدارس است افزود: این مهم، کشف قابلیت‌های نمایشی دانش آموزان و پرورش استعدادهای تئاتری و زمینه‌های تعالی این هنر را در استان به دنبال دارد.

شکل‌گیری انجمن های نمایش مدارس

وی تصریح کرد: تقویت امکانات نمایشی مدرسه‌ها هم، ضرورتی است که از نظر دور افتاده و شاهدیم که به تدریج، فعالیت تئاتری در بیشتر مکان‌های آموزشی، از جنبه‌های محتوایی دور شده و تنها شکل ظاهری یافته است.

قهرمانی بیان کرد: از سوی دیگر، نبود سالن‌های استاندارد و کمبود مربیان این هنر، سبب انزوای بیشتر نمایش در استان شده است.

وی افزود:  تکیه بیش از حد به آموزش در مدارس و کم‌توجهی به مسائل پرورشی به ویژه در عرصه هنر، دانش آموزان را به انسان‌هایی بی طراوت و ماشینی تبدیل می‌کند و بسترهای افسردگی و دلمردگی را گسترش می‌دهد.

مسئول سابق انجمن هنرهای نمایشی فارس با تاکید بر نهادینه کردن بیش از پیش تئاتر در مدرسه ها خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر مدارس با رویکرد استعداد یابی و پرورش نیروهای مستعد در کنار شکل گیری انجمن های نمایش در مدارس فارس، راهکار موثری برای ارتقای این هنر است که در آینده می‌تواند، هنرمندانی قوی را به جامعه هنری کشور تحویل دهد.

بازیگر نمایش «مکلت» که در کارنامه هنری خود، کسب عنوان‌های مختلف جشنواره‌های استانی و کشوری را دارد تصریح کرد:در زمینه منابع آموزشی این گونه نمایشی هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم  و دست مربیان بسته است.

قهرمانی افزود: می توان با سفارش دادن به نویسندگان و پژوهشگران تئاتر فارس و تامین هزینه‌های مالی، کتاب های آموزشی خوبی را منتشر و در این حیطه استانداردسازی کرد.

وی که دارای سال‎ها تجربه مدیریت در هنر نمایش است افزود: متاسفانه با اینکه ریشه‌های هنر در فارس، بسیار گسترده و دیرینه است، هنوز در بحث سیاست‌گذاری جامع هنر لنگ می‌زنیم  و در بیشتر مواقع، نمی توانیم برنامه‌ریز خوبی برای داشته‌های هنری استان باشیم.

مسئول سابق انجمن هنرهای نمایشی فارس خاطرنشان کرد: در همین سالن‌های نصف و نیمه مدرسه های فارس هم، در صورت به کارگیری و مشارکت هنرمندان تئاتر، می‌توان اجراهای خوبی را تدارک دید و پایه‌های هنر نمایش دانش آموزی را تقویت کرد.

فرصت دادن به گروه های برتر نمایش

قهرمانی، تصریح کرد: یکی از راهکارهای افزایش انگیزه فعالیت هنری در بین دانش آموزان، فرصت دادن به گروه های برتر نمایش مدارس در جشنواره تئاتر استانی است که در قالب اجرای جنبی، تجربه جدیدی را در عرصه حرفه ای به دست آورند و از نزدیک با هنرمندان قوی این رشته آشنا شوند.

وی فرهنگسازی در این حوزه را بسیار ضروری دانست و افزود: هم اکنون تعداد بیشتری از والدین، متوجه تاثیر انکار ناپذیر هنر بر تثبیت شخصیت فرزندانشان شده و با ثبت نام دلبندان خویش در کلاس‌ها و دوره های گوناگون هنری، زمینه‌های پرورش استعدادهای پنهان آن‌ها را فراهم کرده اند، اما این امر به معنای غفلت برنامه‌ریزان هنر در مدارس فارس، برای ترغیب پدران و مادران به سمت و سوی هنرمند‌پروری نیست.

قهرمانی گفت: در حال حاضر در همه گرایش های هنر نمایش استان کمبود داریم و اگر به تئاتر مدارس توجه نکنیم، در آینده باید برای طراحی یک پوستر نمایش، دست به دامان هنرمندان سایر شهرستان های کشور شویم و تاسف بخوریم.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهزاد
United States of America
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵
0
ببینید مساله با اینها حل نمی شود، بحث بر این است که از زمان آمدن آقای مریدی ، تئاتر و هنر نمایش بسیار بسیار نازل و سطحی شده است. در کنار آن تزریق برخی سبک های هنری که در اروپا هم خریدار نداشت و فقط در کتابها جا دارد به هنر نمایش شیراز و فارس که نتیجه ای بجز ترویج تفکر و اندیشه اومانیستی ندارد از همه خطرناکتر هستند.
از برهم زدن ساختار انجمن های نمایش هم نمی توان به راحتی گذاشت .
نهایت اینکه آقای مریدی با ترویج این کارها سعی دارد ، منتقدان هنر نمایش را ساکت نگه داردکه ظاهرا برای مدتی است موفق شده و گرنه هیچ پیشرفت کیفی نداشته ایم.