کد خبر: ۱۰۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس:

دیابت و فشارخون عامل نارسایی کلیه / انتظار ۵۴۵ نفر در لیست پیوند کلیه و کبد / دریافت ۱۵۰ هزار کارت اهداء عضو در فارس

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس گفت: در راستای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی چکاپ بیماری کلیوی در انجمن به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش شیرازه  به نقل از پایگاه تحلیلی خبری موج ما، نادر معینی مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هفته بیماران کلیوی با شعار «تغذیه سالم» بیست و سوم تا سی‌ام آبان ماه برگزار می‌شود و در این هفته کارهای انجام‌شده در طول سال گذشته بازبینی می‌ شود و در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف‌ تلاش می شود.

معینی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل نارسایی مزمن کلیه، دیابت و در وهله بعد فشار خون است که البته بیماری‌های ارثی و سنگ کلیه هم در بروز نارسایی مزمن کلیوی مؤثر است.

وی با بیان این‌که ۸ هزار و ۵۰۰ بیمار کلیوی در فارس زیر پوشش انجمن است، یادآور شد: در این زمینه با توجه به روند افزایش بیماران کلیوی در راستای تأمین تخت دیالیز موردنیاز، درمانگاه شماره دو انجمن در بلوار پروین اعتصامی به‌زودی احداث می‌شود که در این زمینه اگر خیران کمک کنند تا پایان سال ۹۶ قابل بهره‌برداری خواهد بود.

خوابگاه پیوند کفاف حجم بیماران را نمی‌دهد

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس بیان کرد: از آنجا که شیراز قطب پیوند کبد، پانکراس و کلیه است از استان‌های هم‌جوار و حتی کشوهای حوزه خلیج‌ فارس شاهد حضور بیماران هستیم و انجمن ناگزیر است خوابگاهی برای این بیماران در نظر بگیرد که خوابگاه فعلی در قاآنی نو ۳۶ تخت دارد و کفاف حجم بیماران را نمی‌دهد و اگر افراد خیراندیش و واقفان بتوانند منازل خود را برای این امر مهم وقف کنند بسیار کار ارزشمندی خواهد بود.

معینی تعداد افراد منتظر در لیست پیوند کلیه را ۲۰۰ بیمار و تعداد افراد منتظر پیوند کبد را ۳۴۵ نفر دانست و گفت: در بخش سخت‌افزاری ساختمان بیمارستان پیوند اعضای شهر صدرا تا پایان امسال افتتاح می‌شود و لازم است با فرهنگ‌سازی در زمینهٔ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی زندگی دوباره به هموطنان خود ببخشند.

دریافت ۱۵۰ هزار کارت اهداء عضو در فارس

وی اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ هزار نفر در استان فارس کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند که سهم شهرستان شیراز ۱۲۵ هزار نفر می باشد که در این زمینه رسانه‌ها فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند تا افراد بیشتری برای این مهم کارت دریافت کنند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان فارس تعداد بخش های دیالیز استان فارس را ۴۱ بخش دانست و تصریح کرد: مجموع بیماران دیالیز خونی و صفاقی فارس تا پایان مهرماه یکهزار و ۹۴۱ نفر بوده که بیماران دیالیز خونی یک هزارو ۷۶۲ نفر و بیماران دیالیز صفاقی یکصدو هفتاد ونه نفر را تشکیل می دهند.

معینی به آمار پیوند کلیه در استان فارس اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۶۷ تا پایان مهرماه ۱۳۹۵ تعداد ۴ هزارو ۵۷ نفر پیوند کلیه صورت گرفته است که از ابتدای سال تا کنون تعداد ۱۸۸ نفر بوده که پیوند تمامی این افراد از طریق جسد شکل گرفته است.

وی به آمار پیوند کبد در استان فارس اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۷۲ تا پایان مهر ماه ۱۳۹۵ تعداد ۳ هزار و۷۲۲ نفر پیوند کبد صورت گرفته است که از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۳۲۲ نفر بوده که ۳۱۶ پیوند از طریق جسد و ۶ پیوند از بستگان درجه‌یک انجام‌شده است.

این مسئول ضمن درخواست از مردم جهت چکاپ سلامتی تصریح کرد: لازم است هر شش ماه یا هرسال چکاپ سلامتی کلیه انجام و از خوردن غذای فست فودی و غذاهای چرب پرهیز شود تا احتمال مبتلا شدن به نارسایی کلیوی کاهش یابد.

چکاپ کلیه جهت پیشگیری در انجمن به‌صورت رایگان است

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان فارس تبیین کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی چکاپ بیماری کلیوی در انجمن به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی به برنامه های گرامیداشت هفته حمایت از بیماران کلیوی استان فارس اشاره کرد و گفت: دوشنبه بیست وچهارم آبانماه همای رابطه کلیه سالم با تغذیه سالم با همکاری آموزش و پرورش استان فارس با حضور مسئولین و مربیان بهداشت مدارس استان در تالار سعدی برگزار می شود، همچنین روز سه شنببه بیست و پنجم مهرماه جلسه راه اندازی مجدد درمانگاه موقوفه مرحوم حاج محمد حسن بهبهانی در شهرستان کازرون و استفاده بهینه از آن توسط توسط این انجمن با حضور آیت الله ایمانی در محل دفتر امام جمعه شیراز تشکیل می شود.

معینی ادامه داد: روز چهارشنبه بیست وششم مهرماه ضمن تجلیل از خانواده های اهداء کننده عضو پس از مرگ مغزی، بخش ماموگرافی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس در ساختمان این انجمن افتتاح می شود.

فارس رتبه نخست پیوند اعضاء

معینی در پایان متذکر شد: به همت دکتر ملک حسینی پدر پیوند اعضای کشور و تیم ۲۰۰ نفره پیوند در حال حاضر استان فارس در جهان سه سال متوالی رتبه نخست پیوند را دارد و حتی از کشورهای توسعه یافته نیز پیشی گرفته‌ است.

انتهای پیام./۲۲۵۲۲۵

نظرات بینندگان