کد خبر: ۱۰۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
مردم به هوش باشند؛

قاتل نامرئی همراه با سرما وارد خانه ها می شود

سال‌‌هاست که عنوان جدیدی در مرگ‌ومیر ایرانیان مطرح شده است و نام آن را «مرگ خاموش» یا مرگ توسط «قاتل نامرئی» گذاشته‌اند.

«قاتل نامرئی» نامی است که مردم و مسئولان روی گاز دی‌اکسید کربن گذاشته‌اند و معمولا به خاطر عدم نصب مناسب لوله‌های خروج گاز از آبگرمکن و بخاری در فضا پخش شده و باعث مرگ شهروندان می‌شود.

متأسفانه تعدادی از شهروندان به توصیه‌های ایمنی درباره نصب صحیح لوله‌های انتقال گاز، عدم نصب بخاری‌های گازسوز در محل‌های خطرناک مانند حمام‌ها و دیگر توصیه‌ها توجه نمی‌کنند و با آغاز فصل سرما شاهد افزایش نگران‌کننده مرگ‌ومیر‌های این چنینی هستیم.

در همین راستا خبرنگار شیرازه، به میان مردم رفته است و نظر آنها را درباره قاتل نامرئی جویا شده است که در ادامه تقدیم همراهان همیشگی شیرازه می شود.

قاتل نامرئی همراه با سرما وارد خانه ها می شود

لوله بخاری اولین کمک کننده به قاتل نامرئی است

یکی از فروشندگان بخاری های گازسور که کار نصب و اتصال بخاری را انجام می دهد،گفت: اولین و مهمترین نکته ای که باید در نصب بخاری رعایت شود، چک کردن لوله بخاری است، چرا که ممکن است لوله های بدون کلاهک به دلایل مختلفی از جمله لانه کردن پرندگان بسته شده باشد.

حمید کریمی که چهار سال است، کار نصب و اتصال بخاری های گازی را انجام می دهد،با بیان این که لوله های استفاده شده نیز نقش مهمی در سلامت افراد یک خانه دارد،تاکید کرد: به جای استفاده از لوله های آکاردئونی یا خرطومی از لوله های گالوانیزه استفاده شود.

وی ادامه داد:حداقل فاصله بخاری از دیوار باید 30سانتی متر و رابط دودکش با دیوار باید 15 سانتی متر باشد.

کریمی همچنین به شیلنگ های استفاده شده برای بخاری های گازی اشاره کرد و افزود: برای انتقال گاز از شیر به بخاری از شیلنگ های نرم و بست های استاندارد به جای شلینگ های خشک و سیم استفاده شود تا امنیت بخاری تامین شود.

قاتل نامرئی همراه با سرما وارد خانه ها می شود

نصب بخاری های بدون دودکش در منازل توصیه نمی شود

مهدی زیباوند که 20 سال است کار نصب و راه اندازی بخاری انجام می دهد، با تاکید بر این که بخارهای بدون دودکش برای منازل مناسب نیست، ابراز داشت: یکی از عواملی که باعث گازگرفتگی می شود، استاندارد نبودن مشعل های بخاری ها است که معمولا دریچه آنها تنظیم نیست.

وی همچنین به کوره بخاری های گازی اشاره کرد و گفت: کوره بخاری های جدید به جای چدن از آهن است که این غیر استاندارد بودن کوره ها یکی دیگر از عامل گازگرفتگی است.

زیباوند به خانم های خانه نیز یک توصیه کرد و بیان داشت: برای تمیز کردن فرش از جاروهای دستی استفاده نکنند چرا که زیر بدنه بخاری ها یک دودکش وجود دارد و باعث می شود پُرزهای فرش ها به داخل بخاری کشیده شود و مشعل آن را با مشکل مواجه کند.

وی خاطر نشان کرد: سرد بودن لوله بخاری یکی دیگر از نشانه های وجود منواکسید کربن است.

قاتل نامرئی همراه با سرما وارد خانه ها می شود

ست بودن بخاری با مبلمان منزل از هر چیز دیگر مهمتر است

خانم و آقای نسبتا جوان که دو فرزند دارند، برای خرید بخاری وارد مغازه می شوند، از آنها درباره بخاری مورد نظرشان می پرسم، خانم جواب می دهد: تنها چیزی که در خرید بخاری برایم مهم است، ست بودن آن با مبلمان و دکوراسیون خانه است.

یکی دیگر از شهروندان درباره استفاده از بخاری در منزل بیان داشت: بخاری باید دارای نشان استاندارد ملی ایران باشد،برچسب میزان مصرف انرژی داشته باشد، ارتفاع دودکش باید رعایت شود.

آقای کتیبه با بیان این که در منزل از شوفاژ به چای بخاری استفاده می کند، گفت: نصب و راه اندازی بخاری ساده بنظر می رسد اما در عین سادگی اگر نکات امنیتی رعایت نشود ممکن است منجر به مرگ های دردناک شود.

وی با اشاره به اینکه ترجیح می دهم از سرما بمیرم تا به وسیله گارگرفتگی، به همشهریان توصیه کرد: حتی الامکان برای نصب بخاری از نصاب استفاده کنند ونسبت به آن بی توجه نباشند چرا که یک بی توجهی ممکن است منجر به مرگ یک خانواده شود.

فارس رتبه دوم مرگ های ناشی از گاز گرفتگی در کشور

به گزارش شیرازه، مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس گفت: در شش ماهه نخست امسال در استان فارس 19نفر به علت مسمومیت با گازمنواکسیدکربن فوت کرده اند .

سعید غلامزاده با اشاره به آمار اعلام شده سازمان پزشکی قانونی کشور در پنج ماهه اول سال افزود: در پنج‌ماهه نخست امسال ،193نفر در کل کشور به علت مسمومیت باگاز منواکسیدکربن فوت کرده اند که 54 نفر آنها زن و 139 نفر مرد بوده اند،که از این تعداد استان فارس با 17 مورد فوتی به علت مسمومیت باگازمنواکسیدکربن (6نفر زن و 11نفر مرد ) پس از استان تهران در رتبه دوم می باشد.

وی ادامه داد:سال گذشته نیز 626 نفر در کل کشور بر اثر گاز کرفتگی فوت کردندکه از این تعداد استان فارس با مجموع 44مورد فوتی بر اثر گاز گرفتگی ،رتبه چهارم را پس از استانهای تهران ،خراسان رضوی و اصفهان داشته است .

قاتل نامرئی همراه با سرما وارد خانه ها می شود

سخن پایانی

در حالی که نزدیک به دو ماه از پاییز می گذرد و بیشتر استان های کشور شاهد باران و حتی برف و سرما بوده اند اما استان فارس هنوز به طور کامل سرما را به خود ندیده است که قطعا این شرایط ماندگار نیست و سرما به زودی فرا می رسد، چه خوب است که هم استانی ها و شهروندان شیرازی در نصب و راه اندازی بخاری های گازی امینی کامل را رعایت کنند تا دیگر شاهد مرگ های خاموش نباشیم.

نظرات بینندگان