کد خبر: ۱۰۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
نوشداروی پس از مرگ؛

تصویب طرح احیا بختگان بعد از بارندگی

در حالیکه دریاچه بختگان ۱۱ سال را با خشکی سپری کرده تازه مسئولان محیط زیست کشور قصد دارند طرح احیای تالاب را برای بهمن ماه تصویب کنند تا بعد از مرگ تالاب هم هنوز نوشدارو نرسیده باشد.
به گزارش شیرازه، بختگان دومین دریاچه بزرگ داخلی کشور ۱۱ سال است که در خشکی به سر می برد. طی این ۱۱ سال پیامدهای خشکی تالاب نه تنها تاثیرش را بر معیشت مردم گذاشت بلگه شرایط را برای ورود کویر به فارس نیز مهیا کرد.

طی این سال‌ها صدای خشکی بختگان به گوش مسئولان استانی  و کشوری نرسید و اگر هم رسید متولیان محیط زیست کشور ترجیح دادند به داد تالاب ارومیه برسند تا بختگان و با همین منوال بخت بختگان سیاه تر از همیشه باشد.

حالا بعد از ۱۱ سال خانم ابتکار رئیس محیط زیست کشور چند روز پیش به شیراز سفر کرد تا راهکارهای احیای بختگان و شرایط موجود بر تالاب را بررسی کند.

 در  حالی که بیش از ۱۱ سال از خشک شدن دومین تالاب بزرگ ایران می گذرد رییس سازمان محیط زیست کشور گویی به تازگی در جریان خشک شدن این تالاب قرار گرفته و بعد از این همه مدت در نشست مشترک با موضوع حفظ و بهبود محیط زیست در شیراز اعلام کرده که در بهمن ماه برنامه احیای تالاب بختگان تصویب می‌شود.

ابتکار در سفر اخیر خود به شیراز اعلام کرد که پس از تصویب این طرح اقدامات لازم برای احیای این تالاب انجام می شود و در حالی پس از گذشت ۱۱ سال تازه به فکر احیای بختگان افتاده اند که خشک شدن این دریاچه مشکلات زیادی را برای مردم منطقه و استان فارس به وجود آورده است.

خشک شدن این دریاچه علاوه بر تاثیر زیادی که در امرار معاش مردم داشته باعث تغییر اقلیم و ورود کویر به استان و بیابانی شدن منطقه شده است.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه بختگان گفت: تالاب بختگان بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ ایران است که طی چند سال گذشته به طور کامل خشک شده و در حال حاضر از آن فقط نمکزار باقی مانده است.

اصغر مسعودی با بیان اینکه وضعیت دریاچه بختگان نیز از نظر اهمیت کمتر از دریاچه ارومیه نیست، اظهار کرد: در حال حاضر تمام نگاه ها به سمت احیای دریاچه ارومیه است اما برای احیای بختگان اقدام  مناسبی از سوی دستگاه های ذی ربط طی چند سال گذشته صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون دو جلسه برای احیای تالاب بختگان گرفته شده اما متاسفانه خروجی این جلسات مناسب نبوده و تاکنون اقدام مناسبی برای احیای دریاچه انجام نشده است.

نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه عزم جدی برای احیای بختگان وجود ندارد، بیان کرد:  در حالی که این دریاچه دومین دریاچه بزرگ ایران به شمار می رود اما عزم جدی برای عملیاتی کردن احیای آن وجود نداشته است.

تنها ۱۰ درصد اعتبارات بختگان تخصیص یافته است

وی افزود: طی این سالها برای احیای بختگان بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که کمتر از ۱۰ درصد آن تخصص یافته است.

مسعودی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه بختگان در حد یک شعار باقی مانده، اظهار کرد: در حالی موضوعاتی پیرامون احیای دریاچه عنوان می شود که هم اکنون بیش از ۱۱ سال از خشک شدن آن می گذرد و وضعیت نگران کننده ای دارد.

وی از پیگیری جدی برای احیای بختگان خبرداد و گفت: طی چند سال گذشته با خشک شدن دریاچه بختگان مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه به وجود آمده است که به عنوان نمونه می توان به بیکاری و فقر اشاره کرد.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: امرار معاش مردم روستاهای اطراف بختگان چه در شهرستان نی ریز و چه در استهبان همواره از راه کشاورزی بوده اما طی چند سال گذشته به دلیل شور شدن زمینهای کشاورزی و کمبود آب کشاورزان بیکار شده و حتی برای تامین مخارج زندگی خود با مشکلاتی روبه رو شده اند.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین نیز با اشاره به اظهارات اخیر رییس ازمان محیط زیست کشور گفت: به طور حتم در حال حاضر هیچ موضوعی مهمتر و ضروری تر از احیای دریاچه بختگان نیست زیرا این موضوع در حال حاضر به وضعیتی نگران کننده تبدیل شده است.

تصویب احیای بختگان در بهمن ماه باعث از دست دادن ایام بارندگی امسال می شود

علی اکبر کاظمینی با تاکید بر اینکه باید هرچه سریعتر برای احیای بختگان دست به کار شد، افزود: اگر قرار باشد طرح احیای این تالاب در بهمن ماه تصویب شود به طور حتم یک سال بارندگی را از دست داده ایم از این رو باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود تا در بارشهای پاییز و زمستان بتوان تا حدودی برای احیای بختگان گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح نباید درگیر کاغذبازی های اداری شود، تاکید کرد: وضعیت بختگان هم اکنون به گونه ای است که یک دقیقه هم نباید برای احیای آن وقت را تلف کرد.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین با بیان اینکه برای احیای بختگان باید به دریاچه های کمجان و طشک نیز نظر داشت، گفت: به طور حتم برای تحقق این امر باید هرسه دریاچه باهم دیده شود و مصوبات و اعتبارات برای هرسه دریاچه در نظر گرفته شود.

کاظمینی ادامه داد: برای جلوگیری از عدم گسترش بیابان زایی در شرق استان و برون رفت از مشکلاتی از جمله نجات انجیرستانها و... راهی به جز احیای بختگان وجود ندارد.

منبع: مهر

برچسب ها: احیا بختگان
نظرات بینندگان