کد خبر: ۱۰۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵

سه خصلتی که تاجر را همنشین شهدا می کند!

اهمیت شهادت در نظر دین مبین اسلام بر هیچکس پوشیده نیست و شهید نیز در نزد خدای متعال از جایگاه ویژه ای برخوردار است
به گزارش شیرازه، اهمیت شهادت در نظر دین مبین اسلام بر هیچکس پوشیده نیست و شهید نیز در نزد خدای متعال از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا آنجا که قرآن کریم می فرماید شهدا در نزد پروردگارشان روزی می خورند.

اما یقیناً بدون در نظر گرفتن بحث لیاقت و عدم آن، با توجه به شرایط مکانی و زمانی امکان شهادت برای همه آرزومندان مهیا نیست لکن می شود در همین زندگی چند روزه و زودگذر دنیا به گونه ای رفتار نمود که با شهیدان محشور شویم. یکی از گروه هایی که بنا به فرموده رسول اکرم (ص) از این توفیق برخوردار خواهند بود تا به عملکرد صحیح و اسلامی در زمره شهدا  قرار بگیرند و همنشین آنان در بهشت گردند تاجران هستند.

قالَ رَسُولُ اللّه‏ صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله:
«اَلتّاجِرُ الأمینُ الصَّدُوقُ الْمُسْلِمُ مَعَ الشُّهَـداءِ یَوْمَ الْقیـامَةِ.»

پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه و‏آله فرمود:
«بازرگانی که سه خصلت داشته باشد روز قیامت با شهیدان خواهد بود:
امین و راستگو و مسلمان باشد.»

باب توفیق و پیشرفت روی هیچ فردی بسته نیست. اسلام دینی است که امکان رسیدن به کمال را برای همه افراد و اقشار فراهم نموده تا آنجا که در طول زندگی دیده و شنیده ایم سرگذشت انسان های به ظاهر ساده ای را که در کنار زندگی معمولی به بالاترین درجات انسانی رسیدند.

شیخ رجبعلی خیاط، یک شاگرد خیاط معمولی بود که به مراتب بالای سلوک دست یافت. مرشد چلویی نیز یک کبابی ساده بود که تنها با عمل بر اساس تقوای الهی توانست به حالات زیبای انسانی برسد تا آنجا که امروز خاطراتش را رو منابر برای درس گرفتن بیان می کنند.

هرچند تجارت کار سختی است و در صورت اشتباه و خطا کردن تاوان های سنگینی هم باید پرداخت که در آیات و روایات بحث رشوه و ربا و غیره به آن اشاره نمودیم، لکن در عوض می توان از طریق همین تجارت به بهترین پاداش ها نیز رسید. یعنی هرچه راه سخت تری بپیمایی می توانی انتظار پاداش بهتر و نیکوتری داشته باشی.

از بررسی مجموع آیاتی كه واژه تجارت در آنها به كار رفته است، می توان فهمید كه در قرآن تجارت معنایی عام و گسترده دارد و هر گونه داد و ستدی را در برمی گیرد، خواه دنیوی و مادی و خواه اخروی و معنوی باشد. علاوه بر این، از مفاد آیات قرآن ور وایاتی مانند روایت فوق بر می آید كه تجارت در اسلام ممدوح و مطلوب است، مگر آن كه انسان را از یاد خدا باز دارد كه در این صورت سخت نكوهش شده است.

منبع: تراز
نظرات بینندگان