کد خبر: ۱۰۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵

قطار شهري شيراز پيشگام در اقتصاد مقاومتي

تمركز بر توان داخل و بومي‌سازي تكنولوژي‌هاي خارجي، يكي از اصلي‌ترين محورهاي اقتصاد مقاومتي است كه به‌عنوان راهكار حل مشكلات اقتصادي و تبعات در كشور مطرح بوده و دنبال مي‌شود.
به گزارش شیرازه، در كشور ظرفيت‌هاي زيادي به لحاظ مواد اوليه، علم و دانش و تخصص‌، توان اجرايي و مديريتي وجود دارد و بسياري از نهادها، سازمان‌ها و اداره‌ها در بخش‌هاي مختلف، عملا توان خود در حوزه‌هاي گوناگون را نشان داده‌اند اما در استفاده از پتانسيل‌هاي موجود، همچنان حركت‌ها كند و بطئي است.

جهاددانشگاهي يكي از توانمندترين نهادها غيردولتي است كه طي سال‌هاي پس از انقلاب با تمركز بر انجام فعاليت‌هاي علمي و تخصصي با روحيه‌اي جهاد، گام‌هاي بلندي در حوزه‌هاي صنعت، پزشكي، آموزش و ... برداشته و اكنون جايگاهي مناسب را كسب كرده است.

يكي از ظرفيت‌هاي مهم جهاددانشگاهي، توان تخصصي در توليد مايحتاج تكنولوژيك بسياري از بخش‌ها مانند صنايع نفت و گاز، مترو، مخابرات و ... است كه اگر به‌خوبي ديده شده و مورد توجه قرار گيرد، قطعا گامي بلند در مسير اقتصاد مقاومتي برداشته‌ايم.

سازمان قطار شهري شيراز، از اولين سازمانهائي است كه در ميان شركت‌هاي حمل و نقل ريلي درون‌شهري كشور، با اتخاذ تدابيري در حوزه اقتصاد مقاومتي، براي تامين بخشي از تجهيزات خود، مسير داخلي را به راه‌هاي خارجي ترجيح داده و به سراغ توليدكنندگان ملي رفته است.

مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز با اشاره به بازديد گروهي متشكل از مديران و مهندسان اين سازمان از مركز جهاددانشگاهي در كرج، گفت: براساس اعلام رئيس جهاددانشگاهي كشور، شيراز اولين سازمان قطار شهري كشور به‌شمار مي‌رود كه در اين مسير گام برداشته و بازديد و رايزني‌هاي جامعي را انجام داده است.

اسدالله حاج‌زماني با بيان اينكه اقدام سازمان قطارشهري شيراز هم براي اين سازمان هم براي جهاد دانشگاهي، فصل جديدي را باز كرده است، گفت: جهاددانشگاهي تلفيقي دقيق از كار تخصصي به شكل جهادي است كه تاثيرگذار خواهد بود.

او با تصريح اينكه ديدن دست‌آوردها و توانمندي‌هاي جهاددانشگاهي در حوزه‌هاي برق و الكترونيك، بسيار شگفت‌آور و تحسين‌ برانگيز بود، گفت: اينكه فردي براساس برشورها و شكل‌هاي مختلف تبليغات با يك نهاد و فعاليت‌هاي آن آشنا شود با اينكه از نزديك روند كار و گستردگي تلاش و محصولات توليد شده را ببيند بسيار متفاوت است.

حاج‌زماني با بيان اينكه بعد از بازديد مديران و مهندسان مترو شيراز، قراردادهايي با جهاددانشگاهي در راستاي تامين بخشي از نيازهاي تجهيزاتي منعقد شده است، گفت: در زمينه تامين يو پي اس و باطري‌ها به نقاط خوبي رسيديم كه اميدبخش است.

او تصريح كرد: البته طرح موضوع در مورد توانمندي‌هاي جهاددانشگاهي دليل اين نيست كه ما ساير توليدكنندگان توانمند داخلي را ناديده بگيرم. قطعا در كشور توليدكنندگان زيادي فعال هستند كه سطح فني آنان برآورده كننده نيازهاي ما و ساير سازمان‌ها محسوب مي‌شود.

حاج‌زماني اعتقاد دارد كه در تعريف جهاددانشگاهي دو كلمه به شكل حساب‌ شده‌اي در كنار هم قرار گرفته است زيرا دانشگاه تداعي كننده علم و جهاد تداعي كننده عمل تاثيرگذار محسوب مي‌شود و تلفيق اين دو حركت رو به توسعه و رشد را معنا مي‌بخشد.

كارشناس فني سازمان قطار شهري شيراز نيز گفت: اين سازمان از سال 91 رايزني با جهاد دانشگاهي را در برنامه داشت اما با توجه به مسائل مختلف، اين موضوع كمي با تاخير اجرايي شد.

محمدامين دسترنج اضافه كرد: يكي از توانمندي‌هاي جهاددانشگاهي، توليد يو پي‌ اس‌ است. به طوريكه متخصصان اين نهاد موفق شده‌اند با سال‌ها تلاش و ممارست، يو پي اس‌ هايي توليد كنند كه قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي بوده و به واسطه ارائه خدمات تعمير و نگهداري، استفاده از اين توليدات براي مصرف كننده ارجحيت داشته باشد.

او با تاكيد براينكه كيفيت تجهيزات مورد نياز، يكي از مهمترين اولويت‌هاي هر مصرف‌كننده‌اي محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: ما در بازديد از خط توليد جهاددانشگاهي، ظرافت كار، كيفيت تجهيزات و مطلوبيت كالاهاي توليد شده را به عينه مشاهده كرديم.

پوست‌پرداز معاون فني و مطالعات مهندسي سازمان قطار شهري شيراز نيز با بيان اينكه بازديد از توانمندي‌هاي جهاددانشگاهي، يك بازديد پرثمر و تاثيرگذار بوده است، گفت: جهاددانشگاهي به عينه موضوع خواستن توانستن است را اجرايي كرده و عينيت بخشيده است.

معاون بهره‌برداري سازمان قطار شهري شيراز نيز گفت: جهاددانشگاهي يك مجموعه عظيم با ظرفيت‌هاي بسيار گسترده علمي و تحقيقاتي و اجرايي است كه در همه ابعاد فعاليت خود،‌ شاخصه تعهد را به‌خوبي نمايان دارد.

حسن مرادي با بيان اينكه جهاددانشگاهي يكي از مجموعه‌هايي است كه آميخته تعهد و تخصص را در قالب فعاليتي جهادي به‌كار گرفته و مسائل را به‌خوبي پيش مي‌برد، گفت: جهاددانشگاهي يك پشتوانه عظيم علمي در قالب هيئت علمي و متشكل از افراد نخبه دانشگاهي دارد كه داراي توانمندي‌هاي مديريتي و اجرايي هم هستند.

او با بيان اينكه جهاددانشگاهي در عرصه‌هاي مختلف صنعتي و ساخت دستگاه‌ها و تجهيزات الكترونيكي، برق و مخابرات، گام‌هاي خوبي برداشته است، گفت: در بازديد از جهاددانشگاهي در كرج، بخشي از اين توانمندي‌ها را مشاهده كرديم.

مرادي با تصريح اينكه جهاددانشگاهي قادر به تامين بخشي از تجهيزات زيرساختي و كاربردي فني قطار شهري است، گفت: در بخش‌هايي مانند يو پي‌ اس و باطري،‌ كار به‌خوبي پيش رفته و اقدامات در سطح مطلوبي است و در بخش‌هايي هم مانند سيستم رانش قطار و شبيه‌سازها، اقدامات خوبي آغاز شده و در مسير توسعه قرار دارد.

معاون بهره‌برداري سازمان قطار شهري شيراز اعتقاد دارد كه ورود جهاددانشگاهي به عرصه توليد سيستم‌هاي رانش قطار، يك گام اساسي و متحول كننده در اين حوزه صنعتي محسوب مي‌شود و با توانمندي‌هاي موجود در اين نهاد علمي، دست‌يابي به آن در آينده نزديك محقق خواهد شد.

مردادي آينده بسيار روشني را در عرصه همكاري بين سازمان قطار شهري شيراز و ساير سازمان‌هاي قطار شهري كشور با جهاددانشگاهي، پيش‌بيني كرد.

رئيس نت تاسيسات قطار شهري نيز گفت: در توليد داخلي محصولات زيرساختي صنايع مختلف و خصوصا حوزه حمل و نقل، بسياري از شركت‌ها تنها نقش واسطه‌گري ايفا مي‌كنند.

محمدامين حسيني‌فرداضافه كرد: جهاددانشگاهي اما از صفر تا صد كار را راسا انجام داده و از تحقيقات، طراحي، ساخت و توليد را با استفاده از ظرفيت‌ها و دانش داخلي دنبال مي‌كند.

او با اشاره به تجربه 25 ساله جهاددانشگاهي در عرصه توليد قطعات الكتريكي و الكترونيكي و ... گفت: جهاددانشگاهي تجارب ارزشمندي را در سه حوزه نظامي، صنعتي و تجاري دارد و همين موضوع اين نهاد تحقيقي و علمي را از ساير فعالان اين عرصه متمايز مي‌كند.

حسيني‌فرد يادآور شد: ما به لحاظ استفاده از قطعات اصلي در بردهاي الكترونيكي و الكتريكي، به جهاددانشگاهي اطمينان 100 درصدي داريم و به همين‌دليل آنچه در زمينه يو پي اس، مي‌توان از جهاددانشگاهي تامين كرد، داراي كيفيت مطلوبي خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه جهاددانشگاهي به مبحث R&D هم توجه شايسته‌اي داشته و دارد، گفت: به واقع جهاددانشگاهي از 25 سال قبل تا كنون، همواره با علم و دانش روز جهان همراه بوده و خود را به‌روز كرده است.

مسئول نت تاسيسات قطار شهري شيراز با تصريح اينكه با تمهيدات انديشيده شده در سيستم‌هاي مترو، احتمال قطع برق بسيار بسيار كم خواهد بود، گفت: به هر حال با توجه به حساسيت‌هاي كار در مترو، بايد تمام مسائل را در ابعاد مختلف ديد و با دقت عمل كرد.

او يكي از وجوه تمايز جهاددانشگاهي را پرداختن اين نهاد به بحث آموزش ذكر و اضافه كرد: در موضوع آموزش نيروهاي قطار شهري در بخش‌هايي، جهاددانشگاهي به‌عنوان نهاد آموزش دهنده مد نظر قرار دارد و مي‌تواند دوره‌هاي مرتبط با نياز ما را برگزار كند.

مهندس بردبار نيز گفت: جهاددانشگاهي در بحث پاور الكتريك در داخل كشور پيشرو بوده است و امروز در جايگاهي مطلوب قرار دارد.

او با بيان اينكه يكي از مشكلات امروز جامعه ايران،‌ گپ موجود بين صنعت و دانشگاه است، گفت: همواره در كشور صنعت از خوراك‌هاي علمي دانشگاهي عقب‌تر بود و دانشگاه هم در بعد مسائل صنعتي، ورودي متناسب نداشته است اما جهاددانشگاهي به‌نوعي اين حلقه مفقوده را يافته و در جاي خود قرار داده است.

مدير تاسيسات ثابت قطار شهريبا بيان اينكه علم روز جهان را مي‌توان در حوزه پاورالكتريك در جهاددانشگاهي ديد، گفت: در ساير بخش‌هاي مرتبط با قطار شهري، هنوز جهاددانشگاهي را نمي‌توان پيشرو دانست.

علي‌رضا گلزارطهرانياعتقاد دارد كه در ساخت گيت‌هاي ورود و خروج با توجه به نيازهاي متفاوت قطار شهري، نيازمند انجام تغييراتي متناسب با تقاضاي مشتري است و در بحث سيستم‌هاي مخابراتي هم جهاددانشگاهي توان توسعه فعاليت‌هاي انجام شده را دارد.

گلزارگفت: ما امروز در زمينه ترانسفورماتور و تابلوهاي DC هم وابسته هستيم و جهاددانشگاهي توان ورود به اين عرصه را دارد. اين نهاد خصوصا در حوزه تامين تجهيزات مترو، مي‌تواند بسيار فراتر از آنچه امروز هست ورود كرده و عملكرد موفقي هم در تامين قطعات و تجهيزات و پشتيباني داشته باشد.

بقايي نيز گفت: در بحث گيت‌هاي تردد اقدامات خوبي انجام شده است اما بايد تناسب توليد با نيازهاي موجود مترو مد نظر قرار گيرد.

بقايي با بيان اينكه يكي از نقاط قوت جهاددانشگاهي، تمركز در توليد قطعات نظامي و صنعتي است تا تجاري، گفت: به لحاظ كيفي توليدات جهاددانشگاهي داراي جايگاه خوبي است اما اين توليدات بايد با نيازهاي مشتري متناسب‌سازي شود.

وي اضافه كرد: فضايي باز شده و قرار است كه در بعضي از ايستگاه‌هاي مترو در فاز دو خط يك، به شكل پايلوت گيت‌هاي ورودي را به جهاددانشگاهي بسپاريم.

افروز بقائي كارشناسفني قطارشهري شيراز نيزگفت: گيت‌هاي ورودي قطار شهري ويژگي‌هاي خاصي دارد كه بايد مد نظر قرار گيرد. قابليت كارت‌خوان بودن و متصل شدن به سرور براي شمارش ورودي و خروجي مسافر و دريافت هزينه‌هاي ورود و ساير شاخصه‌هاي فني

دبير ستاد اقتصاد مقاومتي قطار شهري شيراز نيز گفت: با توجه به اينكه امسال سال اقتصاد مقاومتي بود در سازمان قطار شهري كميته‌اي شكل گرفت و مسائل را در قالب 101 برنامه به‌عنوان برنامه جامع عملياتي دنبال كرد.

احسان خازن اضافه كرد: موضوع توجه به توليدات داخل در تامين تجهيزات مورد نياز مترو، يكي از موضوعات مد نظر در برنامه جامع اقتصاد مقاومتي مترو محسوب مي‌شود.

او توجه به اصل اصلاح الگوي مصرف در طراحي و ساخت و بهره‌برداري را از مسائل مد نظر عنوان و اضافه كرد: اين موضوع در مصرف برق ايستگاه‌ها مورد دقت قرار گرفته است.

خازن همچنين توجه به درآمدزايي و ظرفيت‌هاي اقتصادي مترو را از ديگر مسائل مورد نظر عنوان كرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان