کد خبر: ۱۰۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵
سایه هایی بی لک‌، گوشه ای روشن و پاک‌

شیراز ، نماد کلانشهری با هوای پاک و آسمان آبی

امروز می توان ادعا کرد که هوای شیراز در بین هفت کلان شهر کشور از پاکیزگی بیشتری برخوردار است.
به گزارش شیرازه، پاکیزگی هوای شیراز در سالهای اخیر براساس آنچه مسئولان می گویند مرهون تلاش هایی است که برای زدودن عوامل آلوده ساز و پایش مستمر آن انجام شده است .
این مسئولان اظهار می دارند درحالی که کمتر از یک دهه پیش کلان شهر شیراز زیرچتری از آلودگی قرار داشت امروز می توان ادعا کرد که هوای شیراز در بین هفت کلان شهر کشور از پاکیزگی بیشتری برخوردار است.
بر اساس گزارش های منتشر شده امسال تاکنون آثاری از وارونگی هوا ، هشدارهای زیست محیطی و انبوه ریزگردهایی که بسیاری از شهرها و مناطق دیگر کشور با آن روبرو هستند در شیراز نیست .
در عین حال که این پاکیزگی و هوای سالم را باید پاس داشت و برای تداوم و برقراری آن کوشید نباید فراموش کرد که همچنان عواملی تهدید کننده بیخ گوش این شهر وجود دارد که می تواند آرامش موجود و سلامت هوا را بر هم زند و با کمتر سهل انگاری و بی توجهی شیراز را در ردیف کلان شهرهای با هوای ناپاک قرار دهد .
نباید فراموش کنیم روزهایی را که کارشناسان محیط زیست در سر چهاررراه های شیراز ماسک های ضد آلودگی بین مردم توزیع می کردند ، یا ماموران راهنمایی و رانندگی که ماسک بر چهره داشتند و سر چهارراه ها ایستاده بودند ، نباید فراموش کنیم سالخوردگانی که به لحاظ آلودگی بیش از حد هوا روزها در خانه می ماندند ، فراموش نکنیم هشدارهایی که از سوی کارشناسان محیط زیست هر روز در رسانه های استان فارس منتشر می شد و از یاد نبریم غبار ناخوشایند هوا که بر لباسهایمان می نشست و لک هایی که به یادگار می گذاشت و بدانیم که با کمتر مماشات و بی مبالاتی باز هم این امکان وجود دارد که نشانگرهای هوای شیراز در میدان های این شهر ممکن است باز هم قرمز و نارنجی شوند و و جود ذرات معلق یا منو اکسید کربن بیش از حد مجاز را در آسمان و هوای شیراز هشدار دهند .
دکتر حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه درسفردکتر ابتکارموضوع تمیزی و پاکیزگی هوای شیراز مطرح شد، بیان داشت: اگر ما امروز در هوایی سالم نفس می کشیم، موهبتی است که ارزان به دست نیامده است و دستاورد سالها و ماه ها برنامه ریزی و اقدام برای کاهش آلودگی هوای کلان شهر شیراز است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس  با بیان اینکه شیراز قبلا دو دستگاه نمایشگر آلودگی هوا داشت که هر دو دستگاه خراب بود اظهار داشت : اکنون شیراز دارای چهار دستگاه پایش آلودگی هوا است و ما می توانیم ادعا کنیم که شیراز پاکیزه ترین هوا را در بین کلان شهرهای کشور دارد.
ولوی گفت:استانداردهای زیست محیطی تعریف شده برای یک هوای پاک و سالم اکنون در شیراز از معیارهای خطرآفرین عبورنکرده است و درحد سالم قرار دارد، امسال تاکنون موردی از هوای آلوده یا خطر آفرین از سوی محیط زیست اعلام نشده و پدیده وارونگی هوا نیز در این کلان شهر بروز نکرده است .
وی با بیان اینکه شیراز در زمینه مقابله با هوای آلوده در کشور پیشتاز بوده است گفت : توزیع بنزین مطابق با معیار یورو 4 در شیراز موجب شد تا این کلان شهر در ردیف نخست برخورداری از هوای با کیفیت قرار گیرد .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : حفظ باغ های قصر دشت ، توسعه فضای سبز ، جلوگیری از فعالیت واحدهای معدنی و ماسه شویی اطراف شیراز نیز مواردی است که به داشتن هوای پاک دراین کلان شهر کمک کرده است .
ولوی با بیان اینکه حفظ هوای پاک به تنهایی وظیفه اداره محیط زیست نیست گفت : تک تک مردم و شهروندان دراین زمینه مسئولیت دارند ونهادها وارگان های و سازمان ها نیز مسئولیت دارند و همه باید در عزم همگانی برای حفظ سلامت هوای شیراز کوشا باشیم .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: بر اساس مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوا، بیش از 70 درصد از سهم آلودگی هوای شهر شیراز به دلیل تولید گازهای آلاینده و ناشی از وسایل نقلیه است.
ولوی اظهار داشت: در شهر شیراز بیش از 500 هزار دستگاه خودرو در حال تردد است که از این تعداد 634 دستگاه مینی بوس، یک هزار و 53 دستگاه اتوبوس و بیش از 11 هزار و 800 دستگاه تاکسی است،درسال های اخیر بسیاری از خودروهای فرسوده و تاکسی های آلوده ساز از رده خارج شده است و اگر دراین زمینه بی توجهی شود باز هم آلودگی به هوای شیراز بازخواهد گشت .
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه راه اندازی مترو نقش بی بدیلی در هوای پاک شیراز ایفا می کند اظهار کرد:همچنین درصد اندکی از وسایل نقلیه شهر شیراز را حمل و نقل عمومی تشکیل می دهد و مابقی وسایل نقلیه شخصی است، لازم است دراین زمینه با ایجاد خطوط ریلی و برقی به سهم حمل و نقل عمومی شهر افزوده شود.
این مقام مسئول افزایش، بازسازی و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری را یکی از موثرین راهکارهای کاهش آلودگی هوا دانست و برلزوم اتخاذ تدبیرعلمی و عملی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر شیراز نیز تاکید کرد.
ولوی بر خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل تاکید کرد و گفت: طبق اطلاعات و آمار دریافت شده از پلیس راهوراستان فارس، از ابتدای سال 1385 تا پایان سال 1393 تعداد 65 هزارو 438 دستگاه خودرو فرسوده دراین استان از رده خارج شد و در 9 ماه سال 94 نیز یک هزار و 745 دستگاه توسط مراکز شش گانه اسقاط خودرو از رده خارج شده است .
وی همچنین به برخی آلودگی های صنعتی در هوای شیراز اشاره کرد و با اشاره به اینکه کارخانه سیمان شیراز یکی از صنایع مشکل‌زا محسوب می‌شود گفت: البته این کارخانه در سال‌هایی احداث شد که آن نقطه مسکونی نبود اما در سال‌های بعد قرار شد با احداث کارخانه سیمان نو در دشت موک فیروزآباد، کارخانه سیمان شیراز تعطیل شود که نشد.
ولوی ادامه روند احداث کارخانه جدید سیمان در محور خرامه را یادآور شد و بیان کرد:این کارخانه اکنون درحال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال 97 به بهره‌ برداری رسیده و به شکل کامل کارخانه سیمان شیراز منتقل شود.
ولوی با بیان اینکه از مهرماه سال 93 گازوئیل عرضه شده در شیراز براساس استاندارد یورو چهار بوده است،‌ گفت: قرار بود از مهرماه 94 عرضه بنزین یورو چهار درشیراز انجام شود که در مقطعی اجرا نشد اما بعد از پیگیری‌ها،با همکاری دستگاه‌های ذیربط زمینه برای عرضه یک میلیون و 500 هزارلیتر بنزین یورو چهار فراهم شده است.
وی با تاکید براینکه تلاش‌ها برای عرضه این فرآورده در تمام پمپ بنزین‌های واقع در 60 کیلومتری شیراز نیز انجام شده است، گفت: امیدواریم با تحقق کامل این مهم، بتوانیم گامی در کاهش آلاینده‌های هوا برداریم.
ولوی با بیان اینکه سهم صنعت در آلودگی هوای شیراز بسیار اندک است، 10 تا 20 درصد از کل آلودگی‌های هوای شیراز منشاء خانگی و تجاری دارد.
او اضافه کرد: در سالهای گذشته در شیراز تنها یک هفته تا 10 روز شاهد بروز پدیده ریزگردها با منشاء خارجی بوده‌ایم که در این ارتباط کار زیادی از دست ما ساخته نیست و البته ریزگردها کانون داخلی هم در استان دارد اما این کانون‌ها ریزگردهایی با قطر بیش از دو و پنج میلی‌متر تولید می‌کنند که به سرعت فرو نشست کرده و به دلیل حجم و وزن بالا به ارتفاع بالا منتقل نمی‌شوند.
در هر حال شیراز اکنون دارای هوایی پاک تر از تهران و سایر کلان شهرها است ، این موضوع مرهون همه تلاش ها و فرهنگ سازی ها و اقداماتی است که در یکی دو سال اخیر انجام شده است و می طلبد باافزایش فرهنگ شهروندی و برخورد قاطع با کسانیکه با بی مبالاتی ممکن است هوای این شهر را به روزهای تاریک آلودگی بازگردانند در حفظ هوای پاک کوشا باشیم .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان