کد خبر: ۱۰۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵

بیمارستان خیریه رسول اعظم؛ گسترش عدالت در جنوب و شرق شیراز

یکی از آرمان های اصلی نظام اسلامی، کاهش فاصله طبقاتی و بهره مندی همه اقشار جامعه از خدمات است، این رویکرد در حوزه سلامت بیشتر اهمیت دارد.
به گزارش شیرازه، انتقاداتی به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در باره تراکم بیمارستان ها در مناطق شمال و غرب شیراز می شود و گه گاه در این زمینه شاهد صدور بیانیه ها و واکنش برخی تشکل های دانشجویی نیز هستیم اما رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هرگونه تبعیض و شمال شهری یا جنوبی بودن خدمات سلامت را رد می کنند.
آنان معتقدند: خدمات سلامت در شیراز و در استان فارس به صورت مساوی به همه مردم داده می شود و دراین زمینه خیابان های شمال شهر با جنوب و شرق شهر تفاوتی ندارند.
دستیابی به عدالت در سلامت در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت نیز برجسته و چشمگیر است، آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی با ابلاغ سیاستهای کلی سلامت از جمله مواردی که مورد تاکید قرار داده اند دستیابی به عدالت در سلامت است.
در سیاست های ابلاغی سلامت، تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم و افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع مورد تاکید قرار گرفته است.
موضوعی که در شیراز باید بیشتر بر آن نگریست تا ایده عدالت در سلامت بهتر و روشن تر نمایان شود نگاهی به پروژه هایی است که در سالهای اخیر در این کلان شهر کلنگ زنی شده است.
اینکه در سالهای قبل گرایش و تمایل سرمایه گذاران برای احداث بیمارستان در مناطق نسبتا برخوردار شیراز بیشتر بوده است شکی نیست، بیمارستان های اردیبهشت، دنا ، مرکزی ام آر آی ، کوثر، مادر و کودک غدیر و شمار دیگری از 12 بیمارستانی که در 20 سال اخیر در این شهر ساخته شده در مناطق نسبتا توسعه یافته شهر بوده است اما این رویه در سالهای اخیر توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز تغییر کرده و سرمایه گذاران و خیران را برای ساخت بیمارستان در شرق و جنوب شهر ترغیب کرده است.
بیمارستان حضرت احمد ابن موسی(ع) که درمانگاه تخصصی آن اخیرا به بهره برداری رسید از جمله مراکز درمانی است که در انتهای بلوار رسول اعظم در شرق شیراز در حال احداث است.
این بیمارستان در مردادماه سال 90 توسط مجمع خیرین سلامت فارس کلنگ زنی شد و به گفته رئیس هیات امنای مجمع خیرین تامین سلامت فارس قرار شد، این بیمارستان 200 تخت خوابی در محل بزرگراه حضرت رسول اعظم (ص) و با مشارکت 150 میلیارد ریالی خیرین و کمک 150 میلیارد ریالی وزارت بهداشت و درمان در مدت سه سال احداث شود.
البته این فاز یک این بیمارستان بود و قرار شد، بیمارستان رسول اعظم در سه فاز ساخته شود به طوری که هر فاز 200 تختخواب که در نهایت 600 تخت خواب را شامل می شود.
ساخت بیمارستان رسول اعظم تنها پروژه بهداشتی درمانی شرق و جنوب شهر شیراز نیست بلکه ساخت دو بیمارستان بزرگ دیگر در بلوار مدرس و بلوار رحمت از برنامه هایی است که به همت خیرین در حال پیگیری است.
دکتر محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراین زمینه گفت: برای ساخت بیمارستان طوبی در جنوب بلوار رحمت با همکاری شهرداری و خیرین زمین تملک شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: یکی از خیرین نیکوکار برای ساخت بیمارستانی در بلوار مدرس اعلام آمادگی کامل کرده و هزینه ساخت را نیز فراهم کرده است.
ایمانیه همچنین به ساخت دو درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی و افتتاح یک بیمارستان دیگر اشاره کرد و گفت: بیمارستان نیروی هوایی در بلوار مدرس قرار دارد که برای استفاده عموم مردم ساخته شده است.
وی افزود: درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی حضرت زینب(س) نیز در کنار بیمارستان زینبیه با مشارکت خیرین نیک اندیش در حال ساخت است و به عموم مردم شیراز خدمات می دهد.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌هایی که در جنوب و شرق شیراز در حال ساخت می‌ باشد، تحول بزرگی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم این منطقه صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد : احداث بیمارستان در مناطق شرق و جنوب شیراز از جمله نیازهای اساسی این شهر است و ما با کمک خیرین و نیکوکاران برای احداث بیمارستان در این مناطق استقبال می کنیم.
ایمانیه افزود: احداث بیمارستان دراین مناطق از نیازهای اساسی مردم و از آرزوهای دیرین ما بشمار می آید.
وی ادامه داد: احداث بیمارستان جدید در شیراز ممنوع است مگر اینکه در مناطقی باشد که به عنوان نیاز اساسی شهر قلمداد شود که بیشتر این نیاز در مناطق شرق و جنوب شهر محسوس است.
او اضافه کرد: مردم این مناطق با توجه به این که توان مالی ضعیف تری دارند توان پرداخت تعرفه های بیمارستان های خصوصی را ندارند لذا می طلبد که خیرین و دولت در احداث بیمارستان در این منطقه مشارکت بیشتر داشته باشند.
وی بر لزوم توجه به مقوله پیشگیری هم تاکید کرد و گفت: پیشنهاد شده است که در کنار بیمارستانهاییی که احداث می شود واحد آموزش سلامت و پیشگیری نیز ایجاد شود زیرا هر چه درمانگاه و بیمارستان ساخته شود اگر روی پیشگیری تاکید نکنیم کاری بیهوده انجام داده ایم.
از دیگر طرح هایی که اخیرا در سفر وزیر بهداشت و درمان کلنگ آن به زمین خورد و شائبه تراکم بیمارستان ها در نقاط نسبتا برخوردار شیراز را کمرنگ کرد و موضوع سلامت در شیراز را به عدات نزدیکتر نمود ، احداث بیمارستان جدید در منطقه میانرود شیراز است.
با این اقدام، زمینه های دسترسی عادلانه ساکنان منطقه جنوب شیراز به خدمات سلامت با وجود دیگر مراکز موجود، گسترده تر می شود و با توزیع کارشناسانه در نیازسنجی ارایه خدمت، مردم این منطقه از شیراز نیز همانند مناطق شمال، شرق و غرب شیراز، از خدمات درمانی بهره مند می شوند.
بیمارستان منطقه میانرود شیراز به عنوان پروژه ای موثر در ارتقای خدمات سلامت به مردم جنوب شهر شیراز، با حضور وزیر بهداشت، در زمینی به مساحت 20هکتار، کلنگ زنی شد.
این بیمارستان در 45متری فرزانگان، اراضی احمدآباد کوه پهن با زیربنای حدود 65هزار مترمربع، با 700تخت بیمارستانی، ساخته می شود .
پیش بینی شده برای ساخت این بیمارستان، حدود 200 میلیارد تومان و برای تجهیز آن نیز بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار صرف شود.
استاندار فارس در آیین کلنگ زنی بیمارستان میانرود گفت: در سفر پیشین وزیر بهداشت به استان فارس (بهمن 94)، از ایشان درخواست کردیم که به ساخت مراکز درمانی در تمام نقاط شیراز توجه ویژه ای شود و امروز این کلنگ زنی در پاسخ به این تقاضا صورت گرفت.
سید محمدعلی افشانی با اشاره به ضرورت احداث بیمارستان در جنوب شیراز و مناطق محروم این شهر افزود: امروز این امر با کلنگ زنی این بیمارستان در منطقه میانرود، محقق شد.
بسیاری از افراد بستری در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در شیرازاز جمله بیمارستان های نمازی و شهید فقیهی را افراد با سطح درآمدی متوسط به پایین تشکیل می دهند و معمولا افراد متمول ترجیح می دهند در بیمارستان های خصوصی خدمات دریافت کنند .
علاوه بر این درمانگاههای فوق تخصصی شهید مطهری و امام رضا (ع) نیز در شیراز ارائه کننده خدمات فوق تخصصی به همه مردم شیراز و البته بیشتر به طبقات آسیب پذیر جامعه هستند .
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز اخیرا در بیانیه ای خطاب به دانشگاه علوم پزشکی خواستار پاسخگویی در مورد نحوه ساخت بیمارستان ها در شمال شهر و نقاط خاص این شهر شد.
در بخشی از این بیانیه با موضوع بیانیه تحلیلی مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز پیرامون ساخت بیمارستان های جدید در شمال شهر شیراز آمده است : پیرامون مساله سلامت و ضرورت و نقصان های آن در جامعه فعلیمان سخن زیاد رفته و همه به آنها واقفیم و می دانیم که یک رکن رکین تحقق جامعه عدالت محور و پیشرفته، گسترش همه گیر خدمات حرفه ای سلامت ارزان می باشد. همه گیری به معنای امکان دسترسی و بهره مندی قشر مستضعف جامعه همپای اغنیای قوم می باشد. حرفه ای بدان معنا که خدمت ارائه شده در اعلی درجه کیفیت علمی و عملی و منطبق بر دقیق ترین و روزآمدترین مباحث مراکز پزشکی درمانی باشد. و ارزان بدان معنا که همه افراد با هر بضاعتی درمان مطلوب را دریافت کنند. لذا تمام تصمیمات مسئولین حوزه بهداشت و درمان باید با این سه عنوان مذکور درآمیخته باشد و باید این سه رکن و پایه اصلی لحاظ شوند.
این بیانیه می افزاید : مسئولین اسلامی در مساله ساخت و پرداخت کشور و حرکت به سمت پیشرفت باید دائما و پیوسته مقوله عدالت اجتماعی را مدنظر داشته باشند و تصمیمات خود را منبعث از این فرضیه عظیم ببینند. حاکمی که دستگاه محاسباتی و مدیریتی وی و ذهن و فکر او بر اساس عدل و قسط تنظیم شده باشد، اقدامی جز در چارچوب این مهم رقم نخواهد زد و اگر غیر از این را در مجموعه تحت امر خویش بیابد بی درنگ سد راه آن خواهد شد و از عذرخواهی از مردم ابایی ندارد.
این تشکل نوشت:تاسف بار است که مسئولین در مقام حرف و سخن، زبان به لزوم برقراری عدالت و توجه به مستضعفین می گشایند اما هنگامه عمل و اقدام که می شود، باز هم پارک ها به شمال غرب می روند، باز هم بیمارستان ها به شمال و شمال غرب کوچ می کنند .
این بیانیه ساخت بیمارستان محمد رسول الله در شمال غرب شیراز را به عنوان مصداق و نمونه بی عدالتی در سلامت عنوان کرده و نوشته است : ابر بیمارستان محمد رسول الله را باید در همین دستگاه مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار داد. باید سنجید که آیا این بیمارستان می تواند قدمی در راستای بهبود وضعیت عدالت اجتماعی در شیراز و فارس بردارد؟ آیا در 1300 تخت حسینی الهاشمی سهمی برای شرق شیراز هم محفوظ است یا باز هم باید این نقد را به نسیه وعده واگذاشت؟ آیا اصلا ضرورت دارد تمام تخت ها در شیراز به پا شوند؟ اینها را به عنوان مقدمه عرض کردیم تا در چند عنوان کلی مطالبی را به متولیان امر مذکور گوشزد کنیم، باشد که مفید به فایده باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیانیه دانشجویان اظهار داشت : دغدغه دانشجویان در این زمینه قابل ستایش و با ارزش است اما همه تلا ش ما این است که خدمات سلامت در شمال ، شرق ، غرب و جنوب شیراز به صورت مساوی تقسیم شود .
ایمانیه افزود: اجرای دو طرح بزرگ تحول سلامت و پزشک خانواده در شیراز ما را تا حدود زیادی به این اهداف رسانده است اکنون دور افتاده ترین نقطه شیراز و در حاشیه ترین نقطه این شهر نیز از خدمات مراکز جامع سلامت بهره مند است ، پزشکان خانواده اکنون در جاهایی مستقر هستند و خدمات تخصصی و فوق تخصصی در مناطقی از شیراز و دیگر شهرستان های فارس ارائه می شود که تا یک دهه قبل هیچ خبری از این خدمات نبود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : در کدام شهر کشور می توان با ویزیت پزشکان خانواده از خدمات سلامت در عالی ترین سطح آن استفاده کرد ، در کدام شهر کشور با تشکیل پرونده الکترونیک برای مراجعان به پزشک خانواده ، دیابت ، چربی خون ، قند خون ، چاقی ، مسایل روانشناسی و تغذیه و دندانپزشکی آنان رصد و پایش می شود.
وی ادامه داد : همه این خدمات در مراکز جامع سلامت در شیراز در همه نقاط این شهر ارائه می گردد ، دانشجویان ، خبرنگاران ، کارگران و هر قشری از جامعه که دراین زمینه تردیدی داشته باشد می توانند از این مراکز بازدید کنند و نظر واقعی قشر آسیب پذیر را جویا شوند .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان