کد خبر: ۱۰۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
به مناسبت بزرگداشت هفته بسیج مستضعفین؛

امام خمینی (ره): هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام

نام "نیروی مقاومت بسیج" در تاریخ 12 مهر ماه 1388 به "سازمان بسیج مستضعفین" تغییر پیدا کرد و سردار سرتیپ محمدرضا نقدی فرماندهی این سازمان را بر عهده گرفت.
امام خمینی (ره): هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام
به گزارش شیرازه، بسیج یک حرکت اجتماعی است که در هر جامعه ای با توجه به فرهنگ آن جامعه و به اشکال مختلفی در اثر شرایط خاص بوجود می آید . حتی در دوران صدر اسلام نیز به هنگام حمله کفار و منافقین علیه مسلمانان زمانی که فرمان تشکیل نیروی مبارز علیه آن ها داده می شود مسلمانان داوطلبانه در مساجد گردهم می آمدند تا تمام توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمنان اسلام بسیج کنند.

امام خمینی (ره) در این رابطه چنین می فرمایند : "قضیه بسیج ، همان مساله ای است که در صدر اسلام بوده است این مساله جدید نیست ، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است ، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان. "

سازمان بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ماه ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

حجت‌الاسلام امیر مجد در ابتدای تشکیل نیروی مقاومت بسیج  فرماندهی این سازمان را عهده دار شد و پس از او حجت‌الاسلام احمد سالک این مسئولیت را بر عهده گرفت.

حجت‌الاسلام  محمدعلی رحمانی از سال ۱۳۶۲ وبا حکمی از سوی بنیان گذار انقلاب اسلامی فرماندهی بسیج را بر عهده گرفت که تا پایان جنگ تحمیلی نیز در این سمت باقی ماند.

حجت‌الاسلام رحمانی  با روشی نوین، نیروهایی را اعم از پیر و جوان از نقاط دور افتاده و روستاها تا ادارات و دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان و روحانیون را سازماندهی کرده و با افزایش پایگاه‌های مقاومت از ۷۰۰۰ به ۲۱۵۰۰ پایگاه، در راستای فرمان امام خمینی(ره)، مبنی بر تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی، نیروی شکوهمند و عظیمی را به وجود آورد.

پس از حجت‌الاسلام رحمانی، سردار علیرضا افشار با حکم مقام معظم رهبری در تاریخ دهم اسفند ماه 1368 به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد؛ او هم با تداوم توسعه و ایجاد معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز جدید در بسیج به توسعه بیشتر بسیج به تناسب نیاز های جدید انقلاب در سراسر کشور همت کرد که مجموعه این فعالیت‌ها در بخش‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی، منشاء اثر و تحولات بسیاری در ساختار و سازمان بسیج شد.

پس از گذشت 8 سال از مسئولیت سردار افشار، سردار حجازی با حکم مقام معظم رهبری در اواخر سال 1376 به فرماندهی این نهاد مردمی منصوب شد و با تداوم فعالیت‌های بسیج در ابعاد مختلف با رویکرد و توجه خاص به بخش‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و اقتصادی به جذب، سازماندهی، آموزش و بکارگیری بسیجیان پرداخت و از جمله فرماندهان موفق در عرصه فرهنگی شناخته شد.

نیروهای بسیج از بدو تأسیس تا پایان مسئولیت سردار سید یحیی(رحیم) صفوی، زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

سال 1387 با انتصاب سرلشکر جعفری (فرمانده جدید سپاه پاسداران) و با اجرای طرح تحول در سپاه و راه اندازی سپاه‌های استانی، سرلشکر جعفری فرماندهی بسیج را خود به عهده گرفت و حجت‌الاسلام طائب را به عنوان جانشینش در نیروی مقاومت بسیج برگزید.

مناطق و نواحی بسیج در این تحول به سپاه‌های استانی ملحق و تحت فرماندهی واحد، مستقیما به فرماندهی کل سپاه متصل و ادامه ماموریت یافتند،  در ستاد نیروی مقاومت بسیج نیز معاونت‌هایی در قالب نیروهای ستاد تخصصی نمسا به فعالیت خویش ادامه دادند.


در تاریخ دوازدهم مهر ماه 1388 نام بسیج از "نیروی مقاومت بسیج" به " سازمان بسیج مستضعفین" تغییر پیدا کرد و  سردار سرتیپ محمدرضا نقدی فرماندهی این سازمان را عهده‌دار شد.


متن حکم انتساب سردار نقدی به ریاست سازمان بسیج مستضعفین، صادره از سوی فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده، جنابعالی را به سمت "رئیس سازمان بسیج مستضعفین" منصوب می‌کنم. همت و تلاش را بر ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر مردم بویژه جوانان عزیز در صحنه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی قرار دهید و انتظارات گفته شده را با حرکت علمی و نو از جمله در بسیج اقشار، برآورده سازید. از تلاش‌های مخلصانه حجت‌الاسلام حسین طائب در تصدی این مسئولیت قدردانی و تشکر می‌کنم. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
سید علی خامنه‌ای 12/ مهر/1388



اهداف بسیج مستضعفین

از اهداف تشکیل سازمان بسیج مستضعفین می توان به  تحقق فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب الله،  ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از کشور، ایجاد توانایی‌های لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیات‌های کلاسیک و بزرگ، ایجاد توانایی‌های لازم در آحاد مردم به منظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر پیش‌بینی، کمک به دولت در امر سازندگی را نام برد.
 


نیروهای محقق کننده ارتش 20 میلیونی

بر اساس ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسیجی به فردی اطلاق می‌شود که داوطلبانه جهت تحقق ارتش ۲۰ میلیونی تحت پوشش سپاه در می‌آید.

به موجب همین ماده قانونی بسیجیان به سه دسته بسیجی عادی، بسیجی فعال و بسیجی ویژه یا پاسداران افتخاری تقسیم می‌شوند.

بسیجی عادی شامل عموم اقشار معتقد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که پس از گذراندن دوره آموزش عمومی به عضویت بسیج درآمده و سازماندهی می‌شوند.
   
بسیجی فعال به آن دسته از بسیجیان عادی داوطلب گفته می شود که واجد شرایط بوده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی سازمان‌دهی شده و با سپاه پاسداران همکاری می‌کنند.
   
بسیجیان ویژه نیز به پاسدار افتخاری گفته می شود که صلاحیت‌های یک پاسدار را دارا بوده و پس از گذراندن آموزش‌های لازم در این زمینه، سازماندهی می‌شوند.


انتهای پیام/

منبع: پایگاه اینترنتی بسیج
نظرات بینندگان