کد خبر: ۱۰۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵

آلودگی صوتی معضلی برای کلان شهر شیراز

فریادهای بی امان بوق های ممتد،صدای گوشخراش کمپرسورها،نعره اگزوزها،غرش موتورسیکلت ها وصداهای صنایع مزاحم شهری ازدر و پنجره سازی ها تا تعمیرگاه ها و صافکاری ها به گوش می رسد نمونه هایی از آلودگی صوتی است که روح و جان مردم کلان شهرها و شهروندان شیراز را مخدوش می کند.
به گزارش شیرازه، مصادیق این نوع آلودگی ها به شیراز خلاصه نمی شود و در برخی از مراکز شهرستان های فارس از جمله شهرستان های داراب ، فسا ، جهرم ، کازرون و دیگر شهرستان های استان که استفاده از موتورسیکلت در آن بیشتر مرسوم است وصنایع مزاحم شهری تا دل شهرگسترش یافته وگاه بیخ گوش یک مدرسه یا بیمارستان نفوذ می کن ، آلودگی صوتی نمود و جلوه عینی می یابد و گوش را می آزارد .
آلودگی صوتی به عنوان یکی از مهمترین آلاینده‌های زیست محیطی در ایجاد اینگونه مشکلات در شیراز و دیگر شهرهای بزرگ استان فارس سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است.
آلودگی صوتی با فن‌آوری و تکنولوژی صنعتی رابطه مستقیم دارد و به عبارت دیگر همزمان با رشد و ارتقای تکنولوژی، مشکل صدا نیز ابعاد گسترده ‌تری یافته و باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.
مشکل این نوع از آلودگی در اکثر شهرهای صنعتی بعنوان یکی از مهمترین موضوعات زیست‌محیطی تلقی شده و حتی در مدیریت کلان شهرسازی، معماری داخلی مراکز بهداشتی درمانی، آموزشی و تحقیقاتی، مسکونی و تجاری و همینطور طراحی ماشین آلات صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی، ناراحتی های جسمی و روحی شهروندان کلان شهرها را باعث می‌شود که عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از سر و صدای ترافیکی در مقایسه با انواع دیگر بسیار زیانبارتر است.
اوایل اردیبهشت ماه 95 روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در خبری به نقل از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد که نقشه آلودگی صوتی کلانشهر شیراز با همکاری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شیراز تهیه و تدوین شده است .
دکتر حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این زمینه گفته بود : این اداره کل از 10سال قبل طرح پژوهشی بررسی و تعیین میزان آلودگی صوتی شهر شیراز را با همکاری دانشکده فنی ومهندسی آغاز کرد و اکنون نقشه آلودگی صوتی شیراز آماده اجراست .
این نقشه، تاکنون تاثیری در کاهش آلودگی صوتی در شیراز نداشته است اما همان زمان مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با توجه به اینکه بیش از 10 سال از انجام مطالعات برای تهیه این نقشه سپری شده باید به دلیل ساخت و سازها، توسعه و گسترش بافت های شهری، ضروری است طرح یاد شده بروز رسانی شود و میزان سرو صدای محیطی با توجه به کاربری های مختلف در شهر شیراز اندازه گیری شود .
وی افزود: براساس مصوبه شهریورسال 94 هیات وزیران و اصلاح آیین نامه اجرایی در ارتباط با نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، شهرداری ها موظف هستند طرح جامع مدیریت کاهش آلودگی صوتی را در کلانشهرها تهیه کنند .
ولوی ادامه داد: تا تهیه طرح جامع مدیریت کاهش آلودگی صوتی شهر شیراز توسط شهرداری شیراز، این اداره کل در سال 94 مبادرت به سنجش و اندازه گیری میزان صوت در ساعت های اوج ترافیک در 30 نقطه پرترافیک شیراز کرد و با استفاده از نرم افزار سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) نقشه میزان آلودگی صوتی شهر شیراز را در محدوده های خاصی از شهر تهیه کرد.
صنایع مزاحم شهری از جمله مواردی است که انگشت اتهام آلودگی صوتی به سمت آنان است، آهن فروشان و درو پنجره سازان در ردیف نخست این صنایع آلوده کننده قرار دارند، هر چند اعلام شده که مکان خاصی در شیراز برای این واحدهای صنفی در نظر گرفته شده اما همچنان شاهد کوبیده شدن پتک در و پنجره سازان بر اعصاب و روان مردم در جای جای شهر شیراز و غرش پر و خالی شدن انبار آهن فروشان در داخل محدوده شهری شیراز هستیم .
مدیرعامل وقت شرکت شهرک های صنعتی فارس اواخر سال 94 از طراحی سایت جدید 70 هکتاری در فاز اول شهرک صنعتی بزرگ شیراز برای استقرار 6 گروه از اصناف تولیدی سخن گفته بود و اعلام شد زمین موردنظر برای استقرار شماری از اصناف شامل صنوف آلومینیوم سازان ، در و پنجره سازان آهنی ، درودگران و مبل سازان ، سازندگان و فروشندگان تانکر، کابینت سازان، خیاطان و فروشندگان پوشاک، آماده شده و مراحل طراحی این سایت نیز با ظرفیت استقرار بیش از یک هزار صنف تولیدی بزودی به پایان می رسد.
ظاهرا مراحل اخذ مصوبه ایجاد سایت جدید اصناف در شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در دست اقدام است و بزودی در ماه‌های آینده کار واگذاری زمین به اصناف آغاز خواهد شد.
ایجاد این سایت نیز با هدف انتقال اصناف مزاحم شهری از درون شهر شیراز به شهرک صنعتی شیراز انجام می شود و در نظر است طی تفاهم نامه ای با اتاق اصناف فارس شرایط ویژه ای برای انتقال صنوف تولیدی به شهرک صنعتی در نظر گرفته شود.
به رغم آنکه اصناف منتقل شده از مزایای واحدهای مستقر در شهرک صنعتی نظیر معافیت های مالیاتی ، امکان دریافت زیرساخت های لازم و نیز اعمال تشویق‌ها و تخفیف‌های قانونی بهره مند می شوند اما همچنان بسیاری از این صنایع ترجیح می دهند در پیاده روهای شیراز بساط کسب و کار خود را پهن و در دل شهر جا خوش کنند .
شهرک صنعتی شیراز بزرگترین قطب صنعتی استان فارس است و 57 درصد از اشتغال و واحدهای فعال مستقر در شهرک های صنعتی استان در این شهرک صنعتی مستقر است.
این شهرک صنعتی با بیش از 1407 هکتار مساحت بزرگترین شهرک صنعتی فعال استان و جنوب کشور است که دارای یک هزار و 482 واحد صنعتی فعال با اشتغالزایی 17هزار 76 نفر و یک هزار و 813واحد صنعتی نیز در مرحله ساخت و ساز قرار دارد.
شهرداری شیراز به عنوان مدیریت اجرایی کلان شهر شیراز مسئولیت مستقیم برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری دارد و هر چند برنامه ها و فعالیت هایی برای انتقال صنایع مزاحم شهری در نظر داشته و انجام هم داده است اما همچنان در برابر موج تخریبگر صداهای مزاحم شهری ناتوان است.
انتقال صنایع آلاینده و مزاحم از سطح شهر، از ماموریت های اصلی و جدی شهرداری ها است و با توجه به بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها ، انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده از مرکز شهر به بیرون از شهر توسط مدیریت شهری باید پیگیری شود و شهرداری موظف است با مشاغل مزاحم و آلاینده برخورد جدی داشته باشد و مجمع امور صنفی نیز موظف است از صدور پروانه به جهت فعالیت مشاغل مزاحم در داخل شهر خودداری کند .
این شهرداری 13 سایت برای انتقال مشاغل مزاحم در شیراز در نظر گرفته که برخی آماده و برخی در دست اقدام بوده است. شهرداری شیراز محل استقرار سایت آهن‌فروشان را در محور کمربندی جنوبی بعد از ورودی شهرک صنعتی در دست‌ ساخت دارد و آهن فروشان به مرور به این سایت منتقل می شوند و مواردی از زیر ساخت های این مکان آماده‌شده است.
همچنین سایت دیگری پشت پلیس‌راه پل فسا به مساحت 100 هکتار برای استقرار صنایع مزاحم شهری در نظر گرفته شده است فاز نخست زیرساخت‌های این مکان به اتمام رسیده و گفته شده نمایشگاه‌های ماشین‌آلات سنگین محور خلیج‌ فارس که داخل محدوده شهر هستند به آنجا انتقال می‌یابند.
همچنین سایت قطعات بتنی و تیرچه‌بلوک در مساحت 19 هکتار نزدیک روستای کفترک در نظر گرفته شده که مراحل زیرسازی آن در حال انجام است.
همچنین سایت در و پنجره ساز، جوشکار و آلومینیوم کار نیز در حال آماده سازی است، یک زمین دیگر در قسمت جنوب غربی به مساحت 60 هکتار برای مکانیک‌های خودروهای سنگین پایانه امیرکبیر در حال آماده سازی است .
شهرداری شیراز همچنین یک سایت به مساحت یک‌هزار هکتار را در حال احداث دارد در جاده نیروگاه سیکل ترکیبی به سمت ظفرآباد قرار دارد و مراحل مطالعاتی را می گذراند .
بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست حد مجاز صدا در فضای آزاد برای مناطق مسکونی از ساعت هفت صبح تا 10 شب 55 دسیبل و از ساعت 10 شب تا هفت صبح 45 دسیبل است در حالی که تراز آلودگی در اتوبان‌های برخی کلان‌شهرهای کشور 75 دسیبل اندازه‌گیری شده است.
حد مجاز صدا در فضای تجاری مسکونی از ساعت هفت صبح تا 10 شب 60 دسیبل و از ساعت 10 شب تا هفت صبح 50 دسیبل است.
برای توضیح ساده‌تر این معیارها به این مثال ها توجه کنید ، صدای افتادن برگ از درخت حدود 10 دسیبل، صدای تایپ نامه حدود 75 دسیبل و صدای موتور جت حدود 120 دسیبل است.
افزایش فشارخون، افزایش شدت تنفس و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند به عنوان مهم‌ترین بیماری‌ها و عوارض ناشی از آلودگی صوتی در نظر گرفته شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه مواردی از اخطار ، برخورد قانونی و حتی تعطیلی واحدهای دارای آلودگی صوتی در شیراز و دیگر شهرهای فارس داشته ایم اظهار داشت : در صورتی که در شهر شیراز شکواییه‌ای از واحد صنعتی یا کارگاهی صورت گیرد واحد کارشناسی برای اندازه‌گیری آلودگی صوتی اعزام شده و اگر بیش از حدود مجاز باشد مطابق با آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی مصوب سال 78 برخورد قانونی با متخلفان به عمل می‌آید.
به گفته ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس کارگاه‌ها و مشاغل مزاحم شهری توسط سازمان میادین و مشاغل مزاحم شهرداری شیراز شناسایی شده‌اند و قرار است به خارج از شهر انتقال ‌یابند.
ولوی ادامه داد: هر صنعتی که از دستگاه‌های برش استفاده می‌کند و نیز جوش‌کاری‌ها، کابینت‌سازی‌ها، پالایشگاه‌ها وهمچنین پایانه‌های حمل و نقل عمومی از عوامل تولید آلودگی صوتی است، درسطح شهر شیراز در برخی مناطق حساس مانند نزدیک بیمارستان‌ها بدون اینکه شکایتی صورت گیرد محیط زیست اقدام به پایش آلودگی صوتی می‌کند و میزان این پایش‌ها به زودی افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: با منبع ایجاد آلودگی صوتی که از حد مجاز بالاتر باشد در صورت شکایت برخورد می‌شود، چه این منبع بلندگوی یک فروشنده سیار باشد، چه نیروگاه سیکل ترکیبی که سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد.
وی خاطرنشان کرد: مواردی از آلودگی صوتی ناشی از فعالیت دستگاههای خنک کننده و هوا ساز و مواردی از فعالیت های صنعتی وجود داشته است که به تعطیلی واحد انجامیده است .
شنیددن صدای بوق های ممتد در ترافیک سنگین، اگزوز دستکاری شده موتورسیکلت ها و خودروها و فریادهای گوشخراش فروشندگان دوره گرد در کوچه و خیابان، دیگر این روزها عادت زندگی شهری درشیراز وکلان شهرها شده است، بدون این که کسی بداند اثرات مخرب این آلودگی صوتی تا چه اندازه جسم و روح شهروندان را نشانه گرفته است.
حالا دیگر شب ها با صدای کامیون هایی که بار ساختمانی جابه جا می کنند از خواب می پریم و روزها از صدای بوق خودروها و گاز دادن های پی در پی موتورسیکلت ها به آستانه جنون می رسیم، آرامش واژه زیبایی است که امروزه در پیچیدگی زندگی شهری همه به دنبال آن می گردند و در این میان آلودگی صوتی یکی از تهدید های جدی آرامش است که شهروندان در محیط های شهری، خانه و محل کار تقریبا هر روز آن را می شنوند.
شاید آلودگی هوا و ترافیک دیگر جایی برای نگرانی در زمینه آلودگی صوتی باقی نگذاشته باشد، اما کارشناسان زیست محیطی و مسئولان شهری هشدار می دهند، اگر وضع به همین روال پیش برود، چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نه چندان دور آلودگی صوتی در فهرست معضلات جدی کلانشهرها جای خواهد گرفت.
منبع: مهر
برچسب ها: آلودگی صوتی
نظرات بینندگان