کد خبر: ۱۰۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵
بسیجی و نخبه قرآنی نی ریزی:

تشویق حافظان قرآن؛ مردم را به سمت قرآن دعوت میکند

بسیجی و نخبه قرآنی در نی ریز میگوید: درست است که من قرآن را برای جایزه و مدرک و این عنوانها حفظ نکرده ام اما تشویق یک حافظ یا قاری قرآن می تواند بر رابطه ی دیگران با قرآن اثر بگذارد .

به گزارش شیرازه ؛ به نقل از نبض نی ریز ؛ به مناسبت هفته بسیج به سراغ بسیجی نخبه نی ریزی حافظ کل قرآن کریم رفتیم تا از راز موفقیت و نخبگی او بین دختران هم سن و سالش جویا شویم.

در ابتدا برای آشنایی بیشتر علاقمندان و قرآن دوستان، خودتان را کامل معرفی نمایید ؟

فرزانه مبارکی هستم، 16 سال دارم و به لطف خداوند در 12 سالگی قرآن را حفظ کردم.

شاخص ترین رتبه هایی که تا کنون کسب نموده اید را بیان کنید ؟

در امتحان حفظ کل با نمره عالی پذیرفته شدم و در مسابقه طرح ملی قرآن رتبه اول استان فارس را به خود اختصاص دادم (سال 1392)

از چه زمانی به طور تخصصی روی موضوع قرآن کار کردید و روند فعالیت شما تا چه حد است ؟

من از کلاس پنجم که 11 ساله بودم تخصصی روی حفظم کار می کردم و مدرسه هم می رفتم اما از 9 سالگی در کلاس های قرآن حاضر می شدم .

به نظر شما چطور باید قرآن را تلاوت کرد تا تاثیرگذار باشد ؟

بعضی از افراد می گویند ما عربی نمی فهمیم و فقط فارسی آن را می خوانیم یا به عکس . اما هم عربی و هم فارسی قرآن باید با هم باشند .

مثلا خود من رابطه خاصی با کلمه های عربی قرآن دارم و هم اینکه خود خداوند در قرآن می فرماید : قرآن نور است . در رابطه با اینکه فقط عربی قرآن را بخوانیم ، باید بگویم که هرگاه ما معنی و مفهوم قرآن را فهمیدیم و درک کردیم و می توانیم با آن رابطه ی عملی که بسیار مهم است را برقرار کنیم . در ضمن ترتیل و قرائت قرآن اگر با صوت و لحن دلنشین و مطابق معنی و مفهوم آیات باشد، تأثیرگذارتر می شود .

چه انتظاری از مسئولین دارید ؟

درست است که من قرآن را برای جایزه و مدرک و این عنوانها حفظ نکرده ام اما تشویق یک حافظ یا قاری قرآن می تواند بر رابطه ی دیگران با قرآن اثر بگذارد .

دوم این که بعضی از موسسات هستند که حفظ قرآن در آنجا است انجام می شود و مسئولین موسسه خوشحالند که حافظ تحویل جامعه می دهند در حالی که حفظ قرآن خوب و درست ، و نمی گویم کار آسانی است اما سخت تر و مهم تر از آن نگهداشتن حفظ است،

از مسئولین محترم خواهش می کنم برای این مسئله کاری کنند و حافظان قرآن را بعد از حفظ به حال خود رها نکنند چون وقتی کسی قرآن را (چه کم چه زیاد) حفظ کند و دیگر بعد از حفظ آن را مرور نکند برای خود - اضطراب و نگرانی - و برای جامعه اثر منفی دارد .

مهمترین ویژگی یک حافظ و قاری قرآن از نظر شما چیست ؟

اگر کسی حافظ قرآن و عامل به آن باشد من به جرأت می گویم که آرامش را از آن خود کرده است .

چه توصیه ای برای خانواده ها دارید، برای اینکه فرزندانشان را در مسیر قرآن تربیت کنند و با قرآن انس داشته باشند ؟

اگر خانواده ها - پدر و مادر- خودشان با قرآن انس داشته باشند و با قرآن آرامش بگیرند فرزندانشان هم در مسیر قرآن قرار می گیرند چون آرامش برای جامعه امروز مسئله ی بسیار مهمی است .

دیگر اینکه هیچ وقت فرزندان خود را به هیچ کاری اجبار نکنند و دلایل عقلی برای هر موضوعی از جمله قرآن برای فرزندان بیاورند و در آنها ایجاد علاقه کنند .

انگیزه اصلی شما برای پرداختن به حفظ قران چه بود ؟

من علاقه خیلی زیادی به قرآن داشتم و دارم و مادرم از من می خواست و مرا باور داشت .

اهمیت قرائت وحفظ قران در میان خانواده شما به چه اندازه است ؟

زیاد، مخصوصا برای مادرم هم چنین برادرم که 8 سالش است هم خیلی به حفظ قرآن علاقه دارد و تازه شروع کرده است .

شما چه تجربه خاصی در روند حفظ حفظ قرآن دارید که برای دیگران مفید باشد ؟

به کسانی که می خواهند قرآن حفظ کنند می گویم  : عجله نکنید و نگویید حتما باید در1 سال تمام کنم، مگر چه می شود که 2 یا 3 سال طول بکشد، آن وقت ماندگاری اش هم بیشتر می شود و اینکه حفظ باید بکنند مهم است، اما بسیار مهم تر از آن مرورها و تکرارهای حفظیات قبلی است . کسی که می خواهد حفظ کند چه خوب است که از همان اول با CD یا قلم قرآنی از یک استاد تقلید کند . اینجوری هم با تجوید و هم با ترتیل قران را فرا می گیرد.

فکر می کنید رمز موفقیت شما برای حفظ قرآن چه بود ؟

اول از همه لطف خدای رحمان شامل حالم شده و واقعا از پروردگارم متشکرم،

دوم : توکل، امید و علاقه و تشویق از سوی دیگران به خصوص خانواده

تاثیر حفظ قرآن بر روحیه و اخلاق خود را در چه حدی میدانید ؟

بسیار زیاد چون واقعا روحیه  آرامی برایم ایجاد کرده است، مثلا در مدرسه بعضی از معلمان به من می گویند تو خیلی آرامش داری و این از برکت قرآن است . در رابطه با اخلاق، انسان باید در حال مراقبه باشد .

آیا تا به حال در مسابقات قرآنی شرکت کرده اید و چه رتبه هایی را کسب کرده اید ؟

بله، در مسابقات اوقاف رتبه اول شهرستان شدم، در مسابقات آموزش و پرورش( در مقطع 20 جزء) رتبه ی دوم استان شدم و در مسابقات کشوری رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادم.

هم اکنون در زمینه های قرآنی چه فعالیت هایی دارید ؟

مرور، ترجمه، برگزاری کلاس قرآن برای دختران هم سن و سال خودم و کوچکتر

 اهدافی که برای آینده و در زمینه فعالیت های قرآنی در زندگی شخصی دارید ؟

ترجمه و تفسیر قرآن را کاملا کار کنم، از حفظ قرآن جدا نشوم و در زمینه ی عملی قرآن تلاش کنم، هم چنین دوست دارم در مسابقات بین المللی شرکت کنم .

به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام است ؟ و چه پیامی دارد ؟

آیه 49 سوره حجر(نبی عبادی و ...) پروردگارم خیلی مهربان و عاشق بندگانش است و آیه 138 سوره بقره : بهترین رنگ، رنگ خدایی است

بهترین خاطره ای که از دوران حفظ به یاد دارید ؟

بعضی وقتها آدم شاید خسته شود و من هم چون درس می خواندم و قرآن هم حفظ می کردم بعضی مواقع خسته می شدم اما با توکل به خدا و تشویق های مادرم دوباره خودم را پیدا می کردم و اتفاق بسیار خوبی که افتاد من برای مدرسه تیزخوشان قبول شدم و در امتحان قرآن هم با نمره ی عالی پذیرفته شدم .

به عنوان یک بسیجی نخبه در هفته بسیج چه توصیه ای به بسیجیان دارید ؟

بسیجی باید از همه نظر رشد کند : از نظر معنوی دارای روح بزرگی باشد، از نظر اعتقادی، علمی، سیاسی، فرهنگی و دیگر مسائل هم باید بنیه ی قوی ای داشته باشد تا در جامعه ی امروز در مقابل تهاجم فرهنگی شدید دشمن و دنیایی از شبهه سالم بیرون بیاد، بسیجی باید خود را برای ظهور آقا امام زمان (عج) آماده کند، برای ظهور آقا تلاش کند و نسبت به مسئله ظهور حساس برای ظهور آقا کاری کند . دیگر اینکه سیره ی شهدا را بخواند و بداند و آنها را الگوی عملی خود قرار دهد .

نظرات بینندگان