کد خبر: ۱۰۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵

بسیج یک ارگان انقلابی

امروزه نیز که کشور با بحران اشتغال روبرو شده است، وقتی سخنان رهبری در راستای جهاد اقتصادی و اشتغالی و اقتصاد مقاومتی بیان می شود، این بسیج است که به عنوان ارگانی انقلابی، رنگ و رویی انقلابی و مردمی به آن می دهد و تنها در طول یکی دو سال اخیر در این عرصه فعالیت های بسیاری را به نتیجه رسانده است.
به گزارش شیرازه با پیروزی انقلاب اسلامی، پیش از هر چیز نهادهای مردمی سربرآوردند که قصد و نیت­ شان تنها دفاع از انقلاب خویش بود. مردمی که تنها با فاصله یک نسل دیده بودند چگونه ابرقدرت های استعمارگر، نهضت ملی شان را با حرکت های ساختگی و کودتا در عرض کمتر از 2 سال به سقوط کشاندند. نهضت ملی که با پشتوانه ای مردمی و با تکیه بر خون شهدا به خصوص شهدای 30 تیر 1331 توانسته بود بر اریکه قدرت بنشیند، تنها یک سال بعد، با اختلاف افکنی میان مسئولین و رهبران اصلی نهضت، انحراف و قدرت طلبی نیروهای به اصطلاح ملی، ساخته شدن حرکت هایی توسط اوباش و در نهایت کودتای آمریکایی انگلیسی در 28 مرداد 32 ساقط شد.

مردمی که در 15 خرداد 42، نهضتی بزرگ را پدید آوردند، که تنها در نیم روز پایه های کاخ استبدادی رژیم ستم شاهی را به لرزه در آوردند و اگر یک ساعت دیگر در خیابان می ماندند همان روز رژیم ستم شاهی سقوط می کرد، اما به دلیل زندانی بودن رهبر اصلی نهضت، و پراکندگی رهبری در سطح جامعه، با خالی شدن صحنه رژیم تجدید قوا کرد و مردم را در فاجعه ای بزرگ به خاک و خون کشید. (ظهور و سقوط پهلوی جلد اول نوشته ارتشبد حسین فردوست)

حالا این مردم، دیگر قصد نداشتند تا همچون دو اتفاقی که در کمتر از نیم قرن تجربه کرده اند، بار دیگر صحنه را به دشمان خود تحویل دهند. با ورود امام، و حتی پیش از اعلام تشکیل دولت موقت، مردم، حضور خود را در صحنه تثبیت کردند و در حرکتی خودجوش، نهادهایی مردمی را برای پاسداری از انقلاب به وجود آوردند. نهادهایی که خیلی زود تمام کشور را در برگرفت و در راس تمام این نهادها معمولاً رهبران اصلی نهضت و انقلاب قرار داشتند. این نهادها با پیروزی انقلاب تحت عنوان کمیته های انقلاب اسلامی انسجام بهتری یافت و در کمتر از یکی دو ماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام تشکیل شد و کمیته های مردمی انقلاب اسلامی با پیوستن با این نهاد مردمی، به حفظ نظام مشغول شدند.

اندکی بعد حضرت امام خمینی فرمان تشکیل شجره طیبه ای را صادر نمود تا برای همیشه تاریخ نیروی مردمی را به شکلی مردمی در صحنه نگه دارد. نیرویی که از مردم برای مردم خواهد بود.

از آن جا که کم کم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دیدگاهی مکتبی برای صدور انقلاب در کل منطقه تبدیل شد و کمیته های انقلاب اسلامی وظیفه ایجاد امنیت در داخل کشور را عهده دار شد، نیاز بود تا از پتانسیل نیروهای مردمی نیز برای کمک به سپاه، ارتش، شهربانی، ژاندارمری و کمیته های انقلاب اسلامی و ... استفاده شود. این بود که امام فرمان تشکیل نیرویی مردمی را صادر نمود که نام بسیج بر آن نهاده شد.

بسیج یعنی نیروی آماده ملی که در مواقع لزوم وارد عرصه می شود و به کمک نهادهای مربوط می شتابد. فعالیت بسیج تنها به بعد نظامی خلاصه نمی شود. بلکه در تمام عرصه ها، وقتی که دولت و یا سازمان ها و ارگان ها نیاز به نیروی انسانی دارند، این نیروی مردمی آموزش دیده و منسجم و کادربندی شده، به سرعت وارد عمل می شود و آن نیاز را برطرف می کند.

تشکیل بسیج در دوران یک ساله ابتدایی خود، برای ایجاد امنیت به نیروهای کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک شایانی نمود.

ورود بسیج به عرصه مبارزه با مواد مخدر به خصوص در شرق کشور، و همکاری این نهاد مردمی با نیروهای انتظامی و نظامی، از افتخارات بسیج به شمار می رود که از ابتدای تشکیل بسیج تا کنون شاهد آن هستیم و شاید بیشترین آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر را این نهاد مردمی داشته است.

با شروع جنگ تحمیلی نیروهای بعثی صدامی علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیج پیشاپیش دیگر نیروها، در کنار ارتش و سپاه، از همان روز اول تا روز آخر به دفاع از ملک و ملت، و کیان نظام جمهوری اسلامی پرداخت.

این نیروی آماده ملی، که بیشترین اعضای آن از جوانان می باشند، و به صورت داوطلبانه نیرو می گیرد و افراد عموماً از ابتدا مخلصانه در آن حضور داشته اند، نهادی پاک و مخلص برای ملک و ملت بوده است.

این نهاد که شاید بیشتر به عنوان نهادی شبه نظامی در اذهان مردم دیگر کشورها به ثبت رسیده است، برای آن که در دوران دفاع مقدس، حضور بسیار قدرتمندانه ای داشته است، حضور خود را برای ایجاد سلامت نیز بسیار قدرتمندانه به نمایش گذاشت.

آن هم در دورانی که نظام تصمیم به ریشه کنی برخی از بیماری ها همچون فلج اطفال گرفت، پیش از حتی نهادهای مرتبت، بسیج وارد عرصه شد و با حرکتی مردمی از لحاظ فرهنگ سازی از سویی و از سوی دیگر با اعزام نیروهای آموزش دیده برای تزریق واکسن فلج اطفال، حضور بسیار زیبایی را در عرصه سلامت مردم بازی نمود.

حضور بسیج در عرصه هایی نظیر امدادرسانی به زلزله زدگان و سیل زدگان نیز از جمله فعالیت های بسیج مردمی یا همان بسیج مستضعفین دارد.

امروزه نیز که کشور با بحران اشتغال روبرو شده است، وقتی سخنان رهبری در راستای جهاد اقتصادی و اشتغالی و اقتصاد مقاومتی بیان می شود، این بسیج است که به عنوان ارگانی انقلابی، رنگ و رویی انقلابی و مردمی به آن می دهد و تنها در طول یکی دو سال اخیر در این عرصه فعالیت های بسیاری را به نتیجه رسانده است.

بسیج باید باشد. نیروهای مردمی از هر طیف حق دارند وارد بسیج شوند، از آموزش های و عرصه هایی که بسیج در آن ورود می کند و از پتانسیل های بسیج استفاده کنند و هر کسی در عرصه ای که دوست دارد و ممکلت نیاز دارد و بسیج در آن ورود کرده است، ورود کند. مملکت به بسیج مردمی یعنی آن نیروی  اماده ملی نیاز دارد تا بتواند از بحران ها به سلامت گذر کند.

* محمدمهدی اسدزاده

نظرات بینندگان