کد خبر: ۱۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۰

ادعاهاي آمريكايي‎ها مبني بر حمايت از ملتها همواره دروغ است

رهبر معظم انقلاب اسلامي تأكيد كردند: ادعاهاي آمريكايي‏ها مبني بر حمايت از ملتها همواره دروغ است و آنها نه‏تنها به ملتهاي منطقه رحم نمي‌كنند بلكه در قبال ملت خود هم ترحمي ندارند.

به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ، همزمان با نخستين روز از سال 1390، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز دوشنبه مورخه اول فروردين ماه سال‌جاري، در جمع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملكوتي حضرت ثامن‌الحجج علي بن موسي‌الرضا عليه‌السلام در شبستان امام خميني(ره) و ديگر صحن‌ها و رواق‌هاي رضوي در مشهد مقدس، در سخنان مهمي ضمن ارزيابي حركت كلي كشور در سال 89 بويژه در زمينه تحقق شعار همت مضاعف و كار مضاعف در عرصه‌هاي مختلف از جمله علم و فناوري، هدفمندسازي يارانه‌ها و برخورد هوشمندانه و قوي با تحريمهاي غرب، به تبيين شعار جهاد اقتصادي براي سال 1390 و شاخص و الزامات اين حركت عظيم اقتصادي پرداختند و در پايان نيز با بيان موضع جمهوري اسلامي در قبال حركتهاي مردمي اخير در منطقه، اقدامات مزورانه آمريكا و غرب را تشريح كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود ضمن تبريك مجدد عيد سعيد نوروز به ملت ايران و همه ملتهايي كه اين عيد را گرامي ميدارند، به ارزيابي حركت كلي كشور در سال 89، بويژه در زمينه تحقق شعار همت مضاعف، كار مضاعف پرداختند و خاطر نشان كردند: ملت و مسئولان در سال گذشته حقيقتاً، از خود يك همت والا و بلند نشان دادند و توانستند كار مضاعف انجام دهند كه البته نتايج آن در بلند مدت شناخته خواهد شد ولي درهمين ماههاي اخير و كوتاه مدت نيز آثار آن در بخشهاي مختلف مشهود است.

ايشان عرصه‌ي علم و فناوري را يكي از نمونه‌هاي بارز تحقق همت مضاعف و كار مضاعف برشمردند و افزودند: حركت علمي برجسته‌اي كه از چند سال پيش در كشور آغاز شده، اكنون شتاب بيشتري گرفته و اين حركت فزاينده علمي نيز در جهت بدست آوردن دانش و فناوريهاي نو و برتر دنياست.

رهبر انقلاب اسلامي، بخشهاي زيست‌فناوري، هوافضا، نانوفناوري، سلولهاي بنيادي، توليد راديوداروهاي بسيار مهم، توليد داروهاي ضدسرطان، توليد موتورهاي توربين‌هاي بادي، توليد ابر رايانه‌ها و انرژي‌هاي نو را از جمله دانش‌هاي نو و برتر دنيا دانستند و تاكيد كردند، دانشمندان جوان ايراني با حركتي شتابنده در حال پيشروي در اين عرصه‌ها هستند و بر اساس گزارش مراكز معتبر بين‌المللي، شتاب حركت علمي ايران بيشتر از شتاب جهاني است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان ويژگيهاي حركت پرشتاب علمي كشور افزودند: حضور دانشمندان جوان با متوسط سن 35 سال، روحيه‌ي خودباوري و اعتماد به نفس بالا، و شكل‌گيري زنجيره‌ي تجاري‌سازي توليد علم و توليد ثروت ملي از نكات برجسته اين حركت علمي است.

ايشان در خصوص تجاري‌سازي توليد علم خاطر نشان كردند: اگر زنجيره توليد دانش، تبديل دانش به فناوري، توليد محصول و در نهايت تجاري‌سازي علم تكميل شود، مسير توليد علم، به توليد ثروت ملي كشور و پاسخگويي به نيازهاي ملت منتهي خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي هدفمندسازي يارانه‌ها را يكي ديگر از نمونه‌هاي تحقق همت مضاعف و كار مضاعف خواندند و افزودند: اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها كه همه‌ي صاحبنظران اقتصادي بر آن متفق‌القول هستند، يكي از آرزوهاي سالهاي متمادي بود كه به لطف خداوند در سال 89 آغاز شد و همكاري دولت و ملت هم در اجراي آن عالي بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه آثار اجراي هدفمندي يارانه‌ها در بلند مدت آشكار خواهد شد، خاطر نشان كردند: در همين مدت كوتاه نيز برخي نتايج اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها مشهود است.

ايشان از جمله اهداف هدفمندسازي يارانه‌ها را، توزيع عادلانه يارانه‌ها و گام بلند براي تحقق عدالت اجتماعي بر شمردند و افزودند: از ديگر اهداف اين موضوع، مديريت مصرف انرژي و اصلاح واقعي الگوي مصرف و اصلاح ساختار اقتصادي كشور است.

رهبر انقلاب اسلامي افزايش صادرات غيرنفتي و نزديك‌شدن به هدف مهم قطع وابستگي بودجه كشور به نفت را از ديگر نمونه‌هاي تحقق شعار همت مضاعف و كار مضاعف در سال 89 دانستند و خاطر نشان كردند: نمونه‌ي ديگر برخورد هوشمندانه و مقتدرانه‌ي مردم و مسئولان با تحريم‌هاي غرب به سردمداري آمريكا بود كه خوشبختانه با تلاش زياد و كار متراكم مسئولان در بخشهاي مختلف، دشمن خلع سلاح شد و اكنون خود غربيها اذعان دارند كه تحريم‌ها ديگر اثري ندارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقدامات انجام گرفته در زمينه‌ي اشتغال‌زائي، ساخت مسكن شهري و روستايي، احداث بزرگراهها و راه‌ها و ارتباطات الكترونيك را از ديگر نمونه‌هاي تحقق همت مضاعف و كار مضاعف در عرصه‌ي اقتصادي برشمردند و در جمع‌بندي حركت كشور در سال گذشته تاكيد كردند: سال 89 به معناي واقعي كلمه، سال همت مضاعف و كار مضاعف بود كه البته اين موضوع فقط به سال 89 اختصاص ندارد و امسال و سالهاي بعد نيز بايد اين موضوع ادامه يابد تا ملت ايران به جايگاه شايسته خود برسد.

بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامي به تبيين نامگذاري امسال يعني سال "جهاد اقتصادي " اختصاص داشت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين بخش از سخنان خود ابتدا دليل انتخاب نام "جهاد اقتصادي " براي سال 90 را بيان كردند و افزودند: اگر چه در كشور كارهاي اساسي و ضروري بايد انجام شود اما صاحبنظران معتقدند يكي از مسائل داراي فوريت و اهميت بيشتر در اين برهه از زمان، مسائل اقتصادي و حركت جهادگونه در اين عرصه است؛ زير اگر نظام اسلامي توانايي خود را در حل مشكلات اقتصادي به دنيا و همه‌ي ملتها نشان دهد، اين موضوع در پيشرفت كشور و عزت ملت ايران تاثير بسيار زيادي خواهد داشت.

ايشان شاخص اصلي در حركت اقتصادي را رشد اقتصادي پيش‌بيني شده در برنامه‌ي پنجم توسعه دانستند و افزودند: در برنامه‌ي پنجم، حداقل رشد اقتصادي، 8 درصد پيش‌بيني شده‌است كه بهره‌وري، نقش زيادي در تحقق اين رشد خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه مسئولان بايد اهميت ارتقاي سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي كشور را براي مردم تبيين كنند، خاطر نشان كردند: از جمله اقدامات ديگري كه بايد در عرصه‌ي اقتصادي كشور انجام شود عبارتند از: كاهش نرخ بيكاري و افزايش اشتغال، افزايش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و توانمندسازي بخش خصوصي با ايجاد تعاوني‌ها، آماده‌سازي زيرساخت‌هاي حقوقي و قانوني، حمايت از شكوفايي كار، ايجاد زمينه‌هاي لازم براي صرفه‌جويي در مواد اساسي بويژه آب مصرفي در بخش كشاورزي و مشاركت مستقيم مردم در اقتصاد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر لزومِ دادن اطلاعات به مردم در زمينه‌ي اقتصادي و توانمندسازي آنان براي مشاركت مستقيم در اقتصاد افزودند: رسانه‌ها و بويژه راديو و تلويزيون، نقش مهمي دراين زمينه دارند و بايد مردم را در خصوص موضوعات و اطلاعات اقتصادي آگاه كنند، ضمن آنكه دولت هم بايد برخورد فعالتري داشته باشد.

ايشان در ادامه به بيان الزامات حركت عظيم اقتصادي در سال 1390 پرداختند و تاكيد كردند: انجام جهاد اقتصادي نيازمند روحيه‌ي جهادي، استحكام معنويت و تدين در جامعه بويژه در ميان جوانان، پرهيز از مسائل حاشيه‌اي و حاشيه‌سازي‌ها در كشور، و حفظ اتحاد و انسجام ملي در ميان مردم، مردم و مسئولان و در ميان مسئولان است.

رهبر انقلاب اسلامي با تذكر و هشدار جدي به مسئولان سه قوه در خصوص طرح گله‌ها از يكديگر در سطح افكار عمومي، خاطر نشان كردند گله‌مندي ميان مسئولان از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته و طبيعت كار هم همين است اما اين گله‌ها را نبايد ميان مردم كشاند و آنها را ناراحت و مايوس كرد بلكه مسئولان بايد گله‌ها را ميان خود شان حل كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يك تذكر ديگر هم در خصوص نحوه‌ي برخورد با نامگذاري‌هاي هر سال داشتند: در برخي مواقع نامگذاري‌ها و شعارهاي سال بصورت انبوه و با هزينه‌ي زياد در تهران و شهرهاي ديگر برروي تابلوها و در خيابانها نصب مي‌شوند درحاليكه اين كار بي‌فايده و داراي اشكال، و خلاف هدف اصلي از نامگذاري هر سال است. ايشان تاكيد كردند: هدف از نامگذاري براي هر سال انجام اقدامات عملي است، و نه نصب آن شعار و يا عكس‌هاي مربوط به آن بر روي تابلوها.

غافل نشدن از عرصه‌هاي غير اقتصادي در سال 1390، بويژه عرصه‌ي علم و فناوري سومين و آخرين تذكر رهبر انقلاب اسلامي در اين بخش بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس وارد بخش سوم سخنان خود يعني تحليل حوادث اخير منطقه و حركتهاي مردمي در تونس، مصر، بحرين، يمن و ليبي شدند.

ايشان اين حركتها را بسيار مهم و نشان دهنده يك تحول بنيادي در منطقه عربي ـ اسلامي و بيداري امت اسلامي دانستند و افزودند: دو عنصر مهم اين حركتها، حضور مردم در صحنه، و جهت‌گيري ديني آن است.

رهبر انقلاب اسلامي علت اصلي حركتهاي اخير در منطقه را جريحه‌دارشدن غرور و عزت انساني مردم منطقه بدليل عملكرد نادرست حاكمان ظالم آنان دانستند و خاطر نشان كردند: بعنوان مثال عملكرد حسني مبارك در مصر و انجام جنايت‌آميزنرين كارها به نيابت از رژيم صهيونيستي بويژه در موضوع غزه و همچنين عملكرد قذافي در ليبي و تحويل امكانات هسته‌اي اين كشور به آمريكا در مقابل تهديدهاي توخالي و وعده‌هاي ناچيز غرب، از جمله اقداماتي بودند كه غرور مردم را جريحه دار كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين خصوص افزودند: تهديدها و فشارهاي غرب به سردمداري آمريكا در مورد ايران هم وجود داشت و همچنان نيز ادامه دارد اما مسئولان جمهوري اسلامي در مقابل اين تهديدها، نه تنها عقب نشيني نكردند بلكه امكانات هسته‌اي خود را هر سال بيشتر كردند.

ايشان به تشريح عملكرد و موضع گيري آمريكاييها در قبال حوادث منطقه پرداختند و افزودند: آمريكائيها ابتدا درمقابل اين حوادث متحير و بي‌تحليل بودند و برهمين اساس، مواضع متناقضي اتخاذ كردند.

رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: حمايت از ديكتاتورها، رويه ثابت آمريكاييها است و از حسني مبارك هم تا آخرين لحظه دفاع كردند اما هنگامي كه متوجه شدند ادامه حضور مبارك امكان پذير نيست، او را همچون دستمالي بدور انداختند كه اين موضوع بايد درس عبرتي براي سردمداران وابسته به آمريكا باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سقوط ديكتاتور مصر را ضربه بزرگي به سياستهاي خاور ميانه‌اي آمريكا دانستند و افزودند: آمريكا هنگامي كه از حفظ بن‌علي و حسني مبارك مايوس شد، تلاش موذيانه و خباثت‌آلود و البته سطحي را آغاز كرد تا بتواند شاكله‌ي نظام‌هاي ديكتاتوري آنها را در تونس و مصر حفظ كند اما با ادامه قيام مردم اين ترفند شكست خورد.

ايشان خاطرنشان كردند آمريكاييها بعد از شكست در اين ترفند، دو ترفند فرصت‌طلبي و شبيه‌سازي را در دستور كار خود قرار دادند كه فرصت طلبي و مصادره انقلابها نيز با شكست مواجه شد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش آمريكا براي شبيه‌سازي حوادث منطقه در "ايرانِ مردم سالاري ديني " و "ايرانِ ملت " افزودند: آنها تلاش كردند تا با استفاده از عوامل فرومايه و گرفتار هواهاي نفساني، كاريكاتور مضحكي درايران بوجود آورند كه ملت ايران به دهان آنها زد و اين ترفند هم شكست خورد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، عملكرد آمريكا در قبال حركتهاي مردمي در منطقه و ادعاي دفاع از ملتها را منافقانه خواندند و با اشاره به سخنان اخير رئيس‌جمهور آمريكا در خصوص حمايت از ملت ايران خاطر نشان كردند: ما نمي‌دانيم كه آيا رئيس‌جمهور كنوني آمريكا مي‌فهمد كه چه مي‌گويد يا اينكه غافل و گيج است. او مي‌گويد مردمِ در ميدان آزادي تهران، همان مردمِ مصر در ميدان التحرير هستند، در حاليكه مردم هر سال در 22 بهمن در ميدان آزادي تهران جمع مي‌شوند و شعار اصلي آنها هم "مرگ بر آمريكا " است.

ايشان تاكيد كردند ادعاهاي آمريكاييها مبني بر حمايت از ملتها همواره دروغ است و آنها نه تنها به ملتهاي منطقه رحم نمي‌كنند بلكه در قبال ملت خود هم ترحمي ندارند؛ زيرا رئيس‌جمهور فعلي آمريكا در بحراني‌ترين شرايط اقتصادي اين كشور هزارها ميليارد دلار از پول مردم آمريكا را به كيسه كمپانيهاي اسلحه‌سازي و نفتي مي‌ريزد.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه تحليل حركتهاي مردمي اخير منطقه، به قضاياي ليبي اشاره كردند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران در قضاياي ليبي، هم رفتار دولت اين كشور در كشتار مردم را محكوم مي‌كند و هم حملات آمريكا و غرب را صددرصد محكوم مي‌داند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ادعاي آمريكا و غرب مبني بر اقدام نظامي براي حمايت از مردم ليبي را كاملاً غيرقابل قبول خواندند و تاكيد كردند: اگر آنها واقعاً طرفدار مردم ليبي هستند، چرايكماه نظاره گر كشتار مردم بودند و كاري انجام نداند؟

ايشان خاطر نشان كردند: آمريكا و غرب فقط بدنبال نفت ليبي و ايجاد جاي پا دراين كشور است تا بتواند دولتهاي آينده‌ي تونس و مصر را زير نظر داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامي عملكرد سازمان ملل متحد در قضاياي ليبي را نيز ننگي براي اين سازمان بين‌المللي خواندند و افزودند: سازمان ملل متحد بجاي آنكه در خدمت ملتها باشد، به آلت دست آمريكا و غرب تبديل شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه با اشاره به قضاياي اخير بحرين تاكيد كردند: ماهيت قيام ملت بحرين هيچ تفاوتي با قيام مردم در مصر، تونس، ليبي و يمن ندارد؛ زيرا مردم بحرين هم، خواستار حق راي در انتخاباتي آزاد هستند كه توقع زيادي نيست.

ايشان طرح موضوع شيعه و سني در قضاياي بحرين از جانب آمريكا و غرب را بهانه‌اي براي دخالت در مسائل منطقه دانستند و افزودند: آمريكاييها تلاش دارند تا با طرح موضوع شيعه و سني در بحرين، مانع از كمكها و حمايتهاي مردمي از قيام مردم بحرين شوند.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار تاسف از گرفتارشدن برخي افراد در اين دام آمريكاييها تاكيد كردند: طرح موضوع شيعه و سني در قضاياي بحرين بزرگترين خدمت به آمريكا و دشمنان امت اسلامي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از ملت فلسطين بويژه در جنگ 22 روزه غزه خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران در حالي از ملت فلسطين و همچنين حركتهاي اخير منطقه در تونس، مصر، ليبي و يمن حمايت كرده كه آنان شيعه نيستند، زيرا در اين قضايا بحث شيعه و سني مطرح نيست. بنابراين نبايد در قبال قضاياي بحرين به بهانه شيعه بودن مردم سكوت كرد.

ايشان با اشاره به دخالت حكومت سعودي در قضاياي بحرين افزودند: اوج وقاحت آمريكاييها واذناب آنها در منطقه، آنجايي است كه حضور تانكهاي سعودي در بحرين را دخالت نمي‌خوانند اما اعتراض مراجع تقليد، علما و خيرخواهان به كشتار مردم بحرين را دخالت ايران مي‌نامند.

رهبر انقلاب اسلامي دخالت نظامي دولت سعودي در بحرين را اشتباه خواندند و تاكيد كردند: اين اقدام موجب منفورشدن حكومت سعودي در منطقه خواهد شد و قطعاً خسارات سنگيني براي عربستان درپي خواهد داشت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي تحولات اخير منطقه خاطر نشان كردند: حركت جديدي كه در منطقه آغاز شده است، حركت امت اسلامي، و با سمت و سوي اهداف اسلامي است و اين حركت، طبق وعده الهي قطعاً به پيروزي خواهد رسيد و و به توفيق الهي سلسله شكست‌هاي آمريكا در منطقه ادامه پيدا خواهد كرد.

ايشان تاكيد كردند: موضع نظام جمهوري اسلامي در قضاياي منطقه، دفاع از ملتها و حقوق ملتها و مخالفت با ديكتاتورها و مستكبران است.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود، عيد نوروز را فرصت مغتنمي براي اجراي دستورات و احكام اسلام دانستند و افزودند: مردم ايران در طول سالهاي متمادي بويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي از عيد نوروز براي معنويت، معرفت و نزديكي به خدا استفاده كرده‌اند كه نمونه‌ي بارز آن دعا و توسل جمع زيادي از مردم به هنگام تحويل سال در بارگاه‌ها و زيارتگاه‌ها و مراكز ديني است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: ملت ايران همواره از اين سنت و آيين براي دين و معنويت و اخلاق اسلامي بهره‌برداري كرده است.

در ابتداي اين ديدار آيت‌الله واعظ طبسي نماينده‌ي ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي، ضمن تبريك سال نو، به رهبر انقلاب اسلامي خير مقدم گفت.
انتهاي پيام/ 16

نظرات بینندگان