کد خبر: ۱۰۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵
مدیرکل گمرک استان فارس:

گوشی‌های قاچاق بعد از این قابلیت استفاده نخواهند داشت

مدیرکل گمرک استان فارس گفت: با ثبت شماره زنجیره گوشی‌های تلفن همراه وارداتی تا پایان سال، گوشی‌های غیرمجاز دیگر امکان استفاده نخواهند داشت.

به گزارش شیرازه، خداداد رحیمی مدیرکل گمرک استان فارس در نشستی خبری، اظهار داشت: تا پایان سال 1395 سامانه‌ای را در گمرک نصب‌ کرده و شماره زنجیره گوشی‌های تلفن همراه در آن ثبت خواهد شد.

وی افزود: ازاین‌پس تمام گوشی‌هایی که به‌صورت قانونی وارد می‌شود شماره زنجیره آن‌ها در سامانه ثبت و هر گوشی که غیرقانونی وارد ‌شود، دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد.

رحیمی با اشاره به صدور کیف پول الکترونیک برای تجار نیز گفت: تا پایان امسال کارتی برای تجار در گمرک صادر می‌شود و برای صادر یا وارد کردن کالا، مبالغ مربوطه از همین کارت کسر خواهد شد و نیازی به مراجعه به بانک نیست.

وی از ارزیابی الکترونیکی عملکرد گمرکات به‌وسیله سامانه ویژه خبر داد و گفت: این کار نیز به‌زودی انجام‌گرفته و عملکرد تمام گمرکات کشور مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار خواهد گرفت.

مدیرکل گمرک استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 20 دستاورد گمرک از سال 92 به بعد گفت: گمرک در سال 92 بحث سامانه‌های جامع الکترونیک را پیش کشید و با کمک دانشگاه تهران این مهم را انجام داد.

وی افزود: در این سه سال شاهد 20 دستاورد مهم در زمینه گمرک بودیم که 17 دستاورد آن در استان فارس عملیاتی شده است.

رحیمی گفت: راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور یکی از دستاوردهای مهم گمرک بود و امروز به‌صورت آنلاین مشخص شده که چه چیزی توسط چه کسی و چه زمانی وارد یا خارج‌ شده است.

وی از صدور پروانه‌های الکترونیکی به‌عنوان دستاوردی دیگر نام برد و گفت: با این کار مشکلات ناشی از جعل پروانه‌ها برداشته شد.

این مقام مسؤول ارسال اظهارنامه گمرگی و دوراظهاری ترانزیت و صادرات را از طریق اینترنت از دیگر دستاوردها برشمرد و گفت: طرح کارشناسی متمرکز نیز ازجمله طرح‌هایی بود که اطلاعات کالاها از این طریق در اختیار گمرک دیگر استان‌ها قرار می‌گرفت.

رحیمی افزود: در حال حاضر پنج کارشناس گمرک ما این اطلاعات را از سایر گمرکات کشور دریافت و کارهای مربوط به ترخیص را انجام می‌دهند.

وی از طراحی سامانه ارزش یا tst نیز خبر داد و گفت: بر اساس کد کالا که سازمان جهانی گمرک تعیین می‌کند، ارزش کالاها در تمام گمرکات یکسان ارزیابی می‌شود درحالی‌که درگذشته چنین وضعیتی نبود.

رحیمی با اشاره به اینکه 21 سازمان با گمرک در قسمت تجارت در ارتباط هستند، اظهار داشت: دولت تمام دستگاه‌ها را موظف کرد که به یک‌ شکل واحد به گمرک بپیوندند و تمام اظهارنامه‌ها الکترونیکی شود.

وی کنترل الکترونیکی بدهی‌ها و سامانه جامع بازبینی را از دیگر دستاوردهای گمرک دانست.

مدیرکل گمرکات استان فارس در ادامه از صادرات 142میلیون دلاری کالا از این گمرک خبر داد و افزود: این مقدار نسبت به مدت‌مشابه سال پیش 27 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: این کالاها به 49 کشور دنیا صادر شد.

رحیمی همچنین از واردات 13 هزار و 788 تن کالا به این استان در هشت‌ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این مقدار نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان