کد خبر: ۱۰۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵

چرا هواپیمای ۷۴۷ می‌تواند مقصر حادثه ۷:۴۷ شود؟!

با فرض اینکه اولویت حمل‌ونقل خطوط هوایی است؛ خرید هواپیمای بزرگ آن‌هم با این حجم بالا هیچ فایده‌ای برای مردم و سفرهای داخلی ندارد. به‌طور مثال پرواز بوئینگ ۷۴۷ برای مسافت زیر ۸هزار کیلومتر صرفه اقتصادی ندارد.
 به گزارش شیرازه، دولت محترم به‌غیر از لیست خرید ایرباس بنا دارد نزدیک به ۱۱۰ هواپیما هم از بوئینگ خریداری کند و اذعان شده که نیمی از این خریدها مربوط به هواپیماهای پهن‌پیکر نظیر بوئینگ ۷۴۷ است؛ اما چرا خرید این تعداد ۷۴۷ که استعاره از هواپیمای پهن‌پیکر است؛ مقصر حادثه قطار می‌شود؟

با فرض اینکه اولویت حمل‌ونقل خطوط هوایی است؛ خرید هواپیمای بزرگ آن‌هم با این حجم بالا هیچ فایده‌ای برای مردم و سفرهای داخلی ندارد. به‌طور مثال پرواز بوئینگ ۷۴۷ برای مسافت زیر ۸هزار کیلومتر صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا هزینه قطعات، سوخت موردنیاز برای یک‌بار تیک‌آف و نگهداری این هواپیما برای پروازهای بین‌قاره‌ای مناسب است ولی ما هم‌اکنون از این هواپیما برای خطوط تهران به مشهد و یا تهران به اصفهان استفاده می‌کنیم!

با فرض اهمیت سفر ارزان و مطمئن و توجه به اقشار ضعیف و متوسط باید به سمت هواپیماهای کاربردی و البته توسعه حمل‌ونقل ریلی گام برداریم؛ اما مگر کشور چقدر بودجه و توان مالی دارد که ۱۰۰ هواپیما از بوئینگ و ۱۰۰ هواپیما از ایرباس خریداری کند و بعد کیفیت و امنیت و کمیت خطوط ریلی را افزایش دهد؟ هر بوئینگ ۷۴۷نسل جدید (۳۵۱.۴میلیون دلار) نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد تومان قیمت دارد. چرا باید لیست بلندی از هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شود و بعد وزیر برای راه‌آهن از «خشک‌سالی منابع مالی» سخن بگوید؟

منبع: مشرق
نظرات بینندگان