کد خبر: ۱۰۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵

شبکه ریلی شیراز و فرصت‌های جدید تأمین منابع مالی

چندی پیش در شیراز نشستی با نام «شهرسازی ریل پایه» برگزار شد و در این نشست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از گسترش شبکه‌ ریلی در کلان‌شهرهایی مانند شیراز در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش شیرازه، این کلان‌شهر به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) با گذشته و پیشینه‌ای کهن که خاستگاه نام‌آوران نامداری در پهنه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و دینی بوده است، در این فضای نوین حمل‌ونقلی، باید به‌صورت ویژه نگاه شود.

چرا می‌گوییم ویژه؟ زیرا بافت تاریخی شهر شیراز به سبب پیشینه تاریخی و گردشگرمحوری و گردشگری، اجازه هرگونه ساخت‌وساز مدرنی را به‌راحتی نمی‌دهد و مدیران مربوطه در این تغییر و دگرگونی زیرساختی، با باریک‌بینی باید به این مسئله توجه کنند، چراکه هرگونه تصمیم عمرانی برای برهم زدن بافت کنونی بدون نگرش شرایط ویژه شیراز، چیزی جز تبدیل این شهر به کلان‌شهری جز تهران که به باور معاون وزیر راه و شهرسازی، شهری بیمار انگاشته شد، در پی نخواهد داشت.

علیرضا پاک‌فطرت شهردار شیراز با روشنی به این نکته اذعان داشت که نباید شیراز را با شهرهای دیگر در زمینه گسترش ریلی سنجش کرد و با نگرش به ناوگان فرسوده کنونی، ساخت ایستگاه‌های قطار در درون شهر، افزون‌بر اینکه شیراز جنت تراز زیبا را از آن حالت گردشگری، تاریخی بیرون می‌کند، بافت شهری را نیز نازیبا و ناموزون خواهد کرد.

با نگرش به سخنان شهردار شیراز و برداشتی که از سخنرانی مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، به عمل آمد، به نظر می‌رسد گسترش ریلی در درون شیراز با ساختار کنونی شهر و جابه‌جایی ایستگاه‌ها از حومه به داخل، یا نشدنی است یا بسیار سخت خواهد بود.

بنابراین بهترین گزینه همان قطار حومه‌ای است که فاصله شهرستان‌های نزدیک به شیراز را به کم‌ترین زمان ممکن می‌رساند و مردم این ولایات که برای خرید یا انجام امور پزشکی، روزانه به شیراز می‌آیند، بدون آمدوشدهای اضافه در خیابان‌های شهر، با قطار به مقصد موردنظر می‌روند و با این وسیله نیز به مبدأ بر خواهند گشت و این مهم با پیوستن شبکه متروی کنونی به حومه، شُدنی خواهد بود.

با این برآورد، مسئله مهم، به فرجام رساندن بخش‌های متروی شیراز در سریع‌ترین زمان ممکن بوده و گسترش شبکه ریلی برای ایجاد قطار حومه‌ای شیراز در گرو مدیریت درست و همه‌جانبه مسؤولان این استان است و پیگیری‌های نمایندگان شیراز در مجلس برای گرفتن اعتبارات موردنیاز؛ که اگر در طول این مدت چهارساله همین مهم را به سرانجام برسانند، به نظر می‌رسد وظیفه نمایندگی خود را در برابر شیراز مظلوم، تااندازه‌ای انجام داده‌اند.

البته با نگرش به شرایط ویژه بودجه کشور و بیانات مسؤولان دولت تدبیر و امید در مورد بی‌پولی‌های کنونی، مسؤولان این استان و دستگاه‌های اجرایی باید به سمت روش‌های جدید تأمین منابع مالی پروژه‌ها بروند، روش‌هایی مانند به‌کارگیری اوراق خزانه اسلامی که چندی پیش نشست آن در شیراز برگزار شد و ضرورت نگرش مدیران و ذی‌حسابان اداره‌ها به این روش‌های نوین، به دست کسانی که به همین منظور از تهران و وزارت امور اقتصاد و دارایی آمده بودند، مورد تأکید قرار گرفت.

در همین نشست بود که خلیل رضائیان معاون استاندار فارس، جمله جالب‌توجه «روزگاری که نفت را آسان می‌فروختیم و هزینه می‌کردیم، گذشت» را بر زبان آورد و نگرش مدیران حاضر در نشست را به این نکته بازگرداند که برای به بار نشاندن پروژه‌های نیمه‌تمام، دیگر نباید نگاهشان به بودجه‌های تزریقی از تهران و محل فروش نفت باشد.

بنابراین گسترش شبکه ریلی در شیراز و استان فارس نیز از این مقوله جدا نیست و سازمان قطار شهری شیراز در کنار اداره کل راه‌آهن، باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند و با استفاده از اعتبار خوبی که دولت در این زمینه برای کلان‌شهرها در قالب اوراق خزانه اسلامی در نظر گرفته است، گسترش ریلی را در شیراز شتاب بیشتری بخشند.

ارزش نگرش به منابع نوین تأمین مالی پروژه‌ها به‌ویژه اسناد خزانه اسلامی ازآنجا است که به گفته مهدی بنانی رئیس مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی، تنها یک‌قلم آن در بخش سکوک اجاره‌ای 15 هزار میلیارد تومان است و این اوراق قابلیت نقد شوندگی و ضمانت بالایی دارند که به دست دولت تضمین می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات بینندگان