کد خبر: ۱۰۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵

برداشت 40 میوه در یک درخت+تصاویر

ثمره یک درخت ترنج 9 ساله در شهرستان رامیان تولید بیش از 40 میوه بود، میوه‎هایی که اندازه آن گاهی به قدر یک توپ فوتبال می‎رسید و دوام آن در پاییز یخبندان و در دمای منفی هشت درجه سانتیگراد، حتی تعجب تولیدکننده‎اش را برانگیخت.

به گزارش شیرازه، برف و یخ‌بندان خسارات فراوانی به مرکبات استان‎های شمالی وارد کرد و دسترنج چندساله باغداران دستخوش آسیب شد به گونه‎ای که ثمره درختان جلوی چشمان باغداران به زوال و نابودی گرائید، موضوعی که این روزها به سوژه داغ خبری رسانه‎ها بدل شده است، اما در حیاط یکی از کارشناسان آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان رامیان و در فضایی اندک، درخت ترنجی به بار نشسته که با سرمای پاییزی نه تنها خسارتی به آن وارد نشد بلکه کیفیت خود را در عالی‌ترین وجه حفظ کرده است.

* برداشت 40 میوه از یک درخت ترنج در رامیان

کارشناس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان رامیان در این زمینه در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: حدود 9 سال پیش یک درخت ترنج «بالنگ گیاهی» را در حیاط منزل کاشتم، سرما و یخبندان هوا در سال‎های 1387-1386 هیچ خسارتی به این درخت وارد نکرد و همان سال هم میوه داد امسال نیز از همین درخت 40 میوه ترنج برداشت کردم.

مهدی نوراللهی با اشاره به اینکه کیفیت ترنج تولیدی در اثر سرمای پاییزی و برف و یخبندان کاهش نیافته است، افزود: این گونه گیاهی به دلیل داشتن پوست ضخیم در برابر سرمای هوا خیلی خوب مقاومت کرد.

وی تصریح کرد: ترنج، بومی منطقه گلستان نیست و ما این گونه را چند سال پیش روی پایه نارنج پیوند زدیم، مواد غذایی خاصی هم در اختیار درخت ترنج قرار ندادیم، ظرفیت تولید میوه در شهرستان رامیان بسیار زیاد است بنده از یک درخت 40 میوه در حد یک کیلو حتی به اندازه توپ فوتبال برداشت کردم.

 

* تولید ترنج در 8- درجه سانتیگراد بدون کاهش کیفیت میوه

این کارشناس جهاد کشاورزی در خصوص قابل پیوند بودن گونه ترنج روی پرتغال و تامسون اظهار کرد: کارشناسان مرکز تحقیقات در بخش باغبانی بر روی اصلاح نژاد گونه‎های مرکبات کار می‎کنند در استان مازندران فعالیت‎های مطالعاتی زیادی صورت گرفته است.

نوراللهی افزود: حتی گونه‎ای از نارنگی ژاپنی اصلاح‎شده وجود دارد که نسبت به دمای پایین‎تر از 10- درجه سانتیگراد مقاوم است که چند سال پیش در استان گلستان ترویج شد و بسیاری از باغداران منطقه از این گونه مرکبات استفاده کردند.

وی تاکید کرد: درخت ترنج که در حیاط منزل تولید کردم شاید صددرصد مقاوم به سرما نباشد اما با توجه به سرمای اخیر و بارش برف و رسیدن دمای هوا به منفی هشت درجه سانتیگراد مشاهده شد که میوه ترنج ترک برنداشت، یخ نزد و کیفیت آن کاهش پیدا نکرد که این حالت برای خودم هم جالب بود.

* باید به دنبال ایده‎های جدید باشیم/ تولید ترنج راهی برای درآمدزایی و صادرات

این کارشناس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان رامیان با اشاره به باردهی این درخت طی مدت چهار سال، گفت: ترنج نسبت به مرکبات گل‎های درشتی دارد و ریزش گل آن نسبت به مرکبات کمتر است، با وجود شرایط خشکسالی، گرمای تابستان و سرمای پاییز، این درخت میوه خود را نگه داشت و در تیرماه میوه‎ای به اندازه یک توپ فوتبال از آن برداشت شد.

نوراللهی با ارائه پیشنهادی تصریح کرد: گرچه ترنج آندومیک و بومی استان گلستان نیست اما با توجه به ظرفیتی که شهرستان رامیان در بخش باغات دارد و بیشترین سطح باغات مربوط به این شهرستان می‎شود خوب است که در تولید و پرورش این درخت در استان و رامیان دقت نظر بیشتری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همواره باید به دنبال ایده‎های جدید در استان باشیم، ابراز کرد: گلستان قطب کشاورزی است و در این حوزه حرف‎های زیادی برای گفتن دارد با توجه به نوسانات دمایی، بارندگی و سرمای شدید باید به سمت ایده‎های جدید برویم، مرکبات به دلیل نوسانات دمایی خیلی دچار حادثه می‎شوند که پیشنهاد می‎شود نسبت به پرورش و کاشت گونه‎هایی از مرکبات نظیر ترنج یا بالنگ که درآمدزایی و امکان صادرات را فراهم می‎کند اقدام شود.

* روغن بالنگ برای درمان سیاتیک و امراض عصبی موثر است

این کارشناس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بالنگ در کتب طب سنتی با نام «اترج کبیر» و در فارسی به «بالنگ» معروف است، گفت: میوه‌های درشت این درختچه گاهی به وزن یک کیلوگرم می‎رسد، برای تقویت قلب و کبد، رفع نفخ معده و هضم غذا بسیار مفید است.

به گفته نوراللهی؛ مالیدن روغن بالنگ برای درمان بی‎حسی، فلجی، سیاتیک، امراض عصبی، درد کلیه و مثانه موثر است و دم کرده پوست خشک شده میوه  این درخت برای ترشح صفراوی مفید است، جویدن آن باعث خوشبو شدن دهان می‎شود، تخم بالنگ ضد تب بوده و برای از بین بردن کرم روده‎ای مفید است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات بینندگان