کد خبر: ۱۰۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵

تاوان اقدامات شتابزده در قبول برجام را پرداخت می‌کنیم/ وقتی تذکر می‌دادیم به «کاسب تحریم» متهم می‌شدیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز تاوان تعجیل در قبول برجام را می‌پردازیم، گفت: تیم مذاکره‌کننده می‌خواست به هر قیمتی کار را به پایان برساند و وقتی ما هشدار می‌دادیم به کاسب تحریم متهم می‌شدیم.

به گزارش شیرازه، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص عدم دقت کافی در روند مذاکرات هسته‌ای و قبول برجام، گفت: من در مجلس نهم در کمیسیون برجام عضویت داشتم و از نزدیک در جریان روند مذاکرات و نوع توافقات هم در بیانیه ژنو و هم در بیانیه لوزان بودم. 

وی ادامه داد: در همان مقطع ما متوجه می‌شدیم که آنچه که توافق می‌شود، عجولانه است و تیم مذاکره‌کننده می‌خواهد به هر شکلی و به هر قیمتی که شده کار توافق را به پایان برساند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در آن زمان هم ما نسبت به این مسأله که تعهداتی که ایران در برجام قبول کرده و انجام تعهدات طرف ایرانی قبل از اجرای برجام و اینکه انجام تعهدات ما مقدم بر انجام تعهدات طرف غربی است و ضمانت‌هایی که برای انجام دقیق تعهدات طرف مقابل باید پیش‌بینی شود هشدار می‌دادیم اما به نام کاسبان تحریم و امثال آن مورد اتهام واقع می‌شدیم. 

نقوی خاطرنشان کرد: ما در آن زمان هشدار می‌دادیم که حذف تحریم‌ها با آن شکلی که در برجام آمده محقق نخواهد شد چرا که برای برداشتن تحریم‌ها اقدامات دیگری نیاز است و موضوعات دیگری باید مطرح شود اما تیم مذاکره‌کننده در آن زمان برای انجام توافق عجله داشت.

وی افزود: شاید این عجله به خاطر در پیش بودن انتخابات مجلس بود و دولت می‌خواست برگ برنده‌ای را رو کند و مردم را دعوت کند تا به نامزدهای دولت در انتخابات رأی دهند و با انجام این کار نتیجه بگیرد که البته این مسأله تا حدودی هم بی‌‌تأثیر نبود و لیست امید که مورد حمایت دولت بود در بسیاری از کرسی‌ها رأی آورد.

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: امروز ما باید تاوان و هزینه اقدامات تعجیلی و با شتاب را در روند بررسی و قبول برجام پرداخت کنیم و غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها با استفاده از همان برجام بسیاری از تعهداتشان را عملی نمی‌کنند و یا تعهدات روی کاغذ انجام می‌شود اما در میدان عمل چون تضمین‌های لازم پیش‌بینی نشده و نکات ریز و دقیق دیده نشده و از اصطلاحات بسیار مهمی عبور شده، دست و پای ما را می‌بندد و برجام اجرا شده اما تحریم‌ها سر جای خود باقی است و محدودیت‌ها نیز همچنان پابرجاست و ما همچنان شاهد اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان هستیم.

نقوی خاطرنشان کرد: قانون داماتو و تمدید تحریم‌های 10 ساله شامل همه تحریم‌هایی است که مطابق برجام باید برداشته می‌شد اما مطابق قانون داماتو و تمدید آن، این تحریم‌ها بازمی‌گردد و حفظ می‌شود.

وی در پایان، گفت: اینکه مقامات آمریکایی در زمان مذاکرات می‌گفتند ما شالوده و چارچوب تحریم‌ها را حفظ کردیم این ادعا مبتنی بر همین موضوعات بود که حال ما شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات بینندگان