کد خبر: ۱۰۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵

جولان سگ های ولگرد در خرامه؛ معضل یا بحران

در حالی که برخی از مناطق شهر خرامه در قُرُق سگ های ولگرد قرار گرفته اما در عین حال، تغییر محسوسی در جهت کاهش جمعیت آنها مشاهده نمی شود.

به گزارش شیرازه به نقل از صدای خرامه، با تاریک شدن هوا و کشیده شدن چادر سیاه تاریکی بر سر شهر خرامه، سر و کله مهمان های ناخوانده ای پیدا می شود که به صورت گروهی برای سیر کردن شکم خود، به زباله های درب منازل یا مغازه ها هجوم می آورند.

جمعیت گله ای  از این سگ های ولگرد؛ گاهی به اندازه ای رسیده که احساس می شود تعداد آنها از رشد قابل توجهی برخوردار است؛ هرچند که این زنگ خطر، برای بهداشت جامعه و خطرات احتمالی آن، خیلی وقت پیش به صدا در آمده است.

http://sedaykherameh.ir/files/images/95-Azar/7%20sag/6%20azar%20%D8%B3%DA%AF%20%D9%88%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF%201.jpg

حجت اله خسروانی مسئول بیماری های شبکه بهداشت شهرستان خرامه در این باره اظهار داشت: کیست هیداتیک یک نوع انگل است که در روده سگ زندگی می کند و تخم ریزی آن از طریق مدفوع حیوان به سبزیجات انتقال می یابد.

وی افزود: این انگل اگر وارد بدن انسان شود در اندام هایی همچون قلب، کلیه و مغز رشد خواهد کرد و تا 9 کیلوگرم هم بزرگ خواهد شد البته رشد این انگل در مغز بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرگ شود.

خسروانی ادامه داد: هاری یکی دیگر از بیماری هایی است که می تواند از سگ به انسان انتقال یابد و علاوه بر اینکه راه درمانی ندارد در صورتیکه تا حداکثر 4 ساعت پس از گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه نشود 100 درصد کشنده خواهد بود.

این مقام مسئول خطاب به مردم گفت: برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده کنید، وقتی که به طبیعت می روید از دست زدن به چمن ها بپرهیزید و قبل از غذا خوردن دست های خود را بشویید تا از انتقال انگل جلوگیری شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به زاد و ولد زیاد سگ باید تصمیماتی جهت عقیم سازی و اتلاف سگ های ولگرد صورت پذیرد چرا که اگر این مسئله مورد توجه قرار نگیرد و این روند کنترل نشود قطعا در آینده ای نزدیک با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

منصور شیروانی رییس اداره محیط زیست شهرستان خرامه گفت: این مجموعه نیز یکی از اعضای کارگروه اتلاف سگ های ولگرد است که وظیفه نظارت بر اتلاف، دفن و جلوگیری از انتشار بیماری های آنها را دارد.

احمدرضا زارع رییس اداره دامپزشکی خرامه اظهار داشت: واکسیناسیون سگ هایی که در گاوداری ها و مکان های مشخص نگهداری می شوند بر عهده این مجموعه بوده که به صورت سالیانه انجام می شود.

عبداله زارع درنیانی شهردار خرامه بیان داشت: تا چند مدت پیش، کار معدوم سازی سگ ها به طور جدی انجام می شد اما با توجه به شکایت عده ای از مردم در مورد سر و صداهای به وجود آمده و کثیف شدن معابر یا درب منازل این کار کمتر انجام می شود.

http://sedaykherameh.ir/files/images/95-Azar/7%20sag/6%20azar%20%D8%B3%DA%AF%20%D9%88%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF%202.jpg

طبق ماده 7 دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد که از طرف سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور ابلاغ شده جهت صید سگ های ولگرد باید از دستگاه مهار، تور مهار، قفس زنده گیری یا سلاح بیهوشی استفاده شود که در حال حاضر هیچ یک از این موارد در شهرستان وجود ندارد.

اما در تبصره بند ی همین ماده گفته شده در شهرهایی که امکان هدایت سگ های ولگرد به خارج از شهر وجود داشته باشد با تایید شورای تامین استان تا آماده شدن امکانات طرح زنده گیری از روش استفاده از سلاح گرم نیز می توانند استفاده کنند.  

با توجه به برگزاری جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در فرمانداری خرامه طی هفته گذشته و مصوب شدن تعدادی از بندهای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد، باید منتظر ماند که این مشکل، تعیین تکلیف می شود و یا اینکه در پیچ و خم بروکراسی، قامتش شکسته خواهد شد.

نظرات بینندگان