کد خبر: ۱۰۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵
موضوع قانونی بودن تحریم‌های غیر هسته‌ای

چرا کسی جز رهبر انقلاب به استدلال‌های بی پایه آمریکا پاسخ نمی‌دهد؟

مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان از تلاش آمریکایی ها برای استفاده از برجام به عنوان ابزاری برای فشار علیه ایران، یاد کردند.
چرا کسی جز رهبر انقلاب به استدلال‌های بی پایه آمریکا پاسخ نمی‌دهد؟ به گزارش شیرازه، رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان از تلاش آمریکایی ها برای استفاده از برجام به عنوان ابزاری برای فشار علیه ایران، یاد کردند.

یکی از دلایلی که رهبر انقلاب این جمله را بیان کردند به تلاش آمریکایی ها برای قانونی بودن هر تحریم غیر هسته ای بر می گردد. 

منظور از قانونی بودن چیست؟ 

طبیعی است که وضع تحریم های هسته ای نه طبق سند هسته ای رواست و نه مقبولیتی نزد کشورهای دیگر طرف توافق دارد. بنابراین آمریکایی ها به دنبال راهی برای دور زدن این مانع بوده اند، و چه چیزی بهتر از همین استدلال. آنها استدلال می کنند چون در برجام وضع تحریم های هسته ای منع شده است، بنابراین وضع تحریم های غیر هسته ای نه تنها غیرقانونی نیست، بلکه با توجه به « اقدامات مخرب ایران» مشروعیت نیز دارد.

اما پاسخ؛
طبق حقوق‌بین الملل معاهدات، هر اقدامی که با اصول مندرج در معاهده مغایرت داشته باشد، توسط اطراف معاهده نمی بایستی صورت گیرد، به عبارتی ممکن است که آمریکایی ها از مشروعیت اعمال تحریم های غیرهسته ای سخن بگویند، اما این موضوع به دلیل مغایرت با محتوا و اصل حسن نیت نه تنها مشروعیت ندارد، بلکه از اساس غیرقانونی‌و غیرحقوقی است.

این همان مسئله ای است که از شکاف ها و منفذهای برجام از آن یاد می شود، همان موضوعی که رهبری از آن تحت عنوان عجله کردن یاد می کنند.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان