کد خبر: ۱۰۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵

توصیه های مدیر آتش نشانی اردکان برای فصل سرد

مدیر آتش‌نشانی اردکان به‌منظور پیش‌گیری از حوادث ناشی از گازگرفتگی با منوکسیدکربن، به شهروندان توصیه کرد موارد ایمنی را در این رابطه جدی بگیرند.

به گزارش شیرازه    به نقل از مارگون، وحید حق پرست مدیر آتش‌نشانی اردکان  درگفتگو باخبرنگارماگفت: با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از هم‌وطنان جان خود را در اثر مسمومیت با منوکسیدکربن از دست می‌دهند.

وی افزود :قبل از روشن کردن وسایل حرارتی دودکش آنها را بازدید نمایید و از سلامت و باز بودن مسیر آنها مطمئن شوید. به خصوص در این ایام که باریزش برگهای پاییزی ممکن است مسیر دودکش ها  مسدود شوند. مسیردودکش موجب سرایت دود و گازهـــای سمی آن به داخل ساختمان و باعث مرگ سکنه می شود.

 حق پرست گفت :در صورت استفاده از بخاری های دستی حتما از سالم بودن فتیله ها و ... مطمئن شود و یا اگر از کرسی استفاده می کنید ذغال چوب کاملا گداخته شود و مرتبا به منقل کرسی ، هوا رسانده شود .

 قبل از استفاده از وسایل حرارتی از سلامت فنی آن و سالم بودن دودکش مطمئن باشید.

از روشن کردن اجاق گاز و پیک نیکی و هر وسیله حرارتی شعله روباز بدون دودکش در فضاهای بسته خودداری نمائید.از استاندارد بودن هر وسیله گرمایشی پیش از بکارگیری آن اطمینان حاصل نمائید.

 نقص فنی در وسایل حرارتی موجب تولید گازهای سمی و کشنده می شود.

  تحت هر شرایطی عمل تهویه هوا را تسهیل کنید به طور مثال دریچه های باز کولر محل مناسبی برای تهویه هوا است.

 دودکش تاسیسات و وسایل حرارتی ساختمان علاوه بر سلامت کامل باید از نقاطی عبور نماید که امکان نشت و سرایت گازهای مضر به داخل اتاق و دیگر فضای ساختمان وجود نداشته باشد.

 وجود هرگونه منفذ یا شکستگی ذاشتن یک پنجره کوچک یا در به نحو مطمئن که بسته نشود راه حل مناسبی جهت تهویه هوا است .

 هرگز از بخاری های دستی برای گرم کردن هوای حمام استفاده نکنید چون محیط حمام ها کوچک است و اکسیژن محیط نیز در اثر بخار آب به سطوح بالا رانده می شود و در نهایت در اثر سوختن ناقص و ایجاد گاز منو کسید کربن مسمومیت قطعی خواهد بود .

 در صورت استفاده از وسایل گرما زای دودکش دار حتما دود کش ها را کاملا معاینه و بررسی کنید معمولا مسدود بودن دودکش های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گاز گرفتگی محسوب می شود.

 دود کش های غیر ثابت (غیر دیواری ) را حتما کنترل کنید. این دود کش ها باید از مواد غیر قابل اشتعال و گالوانیزه (زنگ نزن) باشند و از مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار باشند . این نوع دودکش ها باید حتی الممکن کوتاه و مستقیم باشند و باید در محل اتصالات کاملا محکم و غیر قابل نفوذ باشند . جهت جلوگیری از برگشت دود و گازهای سمی به داخل دود کش و در نهایت به داخل محیط که معمولا در اثر گرفتگی و یا وزش باد به وجود می آید باید دودکش ها دارای هواکش مخصوص باشند و کلاهک  آنها حداقل 60 سانتی متر از بلند ترین نقطه ساختمان بالاتر باشد . استفاده مشترک از یک دودکش بسیار خطرناک است و به هیچ وجه نباید بکار برد . دودکش های فلزی باید در مسیر خود  با بستهای مخصوص محکم  شده باشد به نحوی که از جداشدن اتصالات جلوگیری شود .

 رنگ شعله آتش در بخاری ها و آبگرمکن ها باید کاملا آبی باشد ، در غیر این صورت نقص در سیستم سوخت رسانی و یا فتیله دستگاه وجود دارد و باید سریعا نقص را برطرف نمود .پس از نصب وسایل گرما زا و اطمینان از عملکرد صحیح آنها ، مراقب باشید که شیر فلکه گاز مخصوص دستگاه و نیز دود کش ها در معرض دستکاری کودکان و آسیب فیزیکی قرار نگیرد.


نظرات بینندگان