کد خبر: ۱۰۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵

علم پزشکی و طب، بدن و جسم انسان است

موضوع علم پزشکی و طب، بدن و جسم انسان است و جسم او بعد از ذات الهی و نفس و روح انسان اشرف موضوعات است.

علم پزشکی و طب، بدن و جسم انسان استبه گزارش شیرازه، از آنجا که علوم پزشکی و طب جسمانی با جسم و تن انسان ارتباط مستقیم دارد و با روح و روان آدمی ارتباط غیر مستقیم، و در جهت رشد و سلامت آن دو نقش به سزایی دارد و لذا در دیدگاه اسلام و قرآن و سنت از جایگاه بلندی برخوردار است.

موضوع علم پزشکی و طب، بدن و جسم انسان است و جسم او بعد از ذات الهی و نفس و روح انسان اشرف موضوعات است.

خداوند در قرآن مجید با خلقت بدن انسان خود را به صفت احسن الخالقین یاد کرده است، یعنی بعد فیزیکی آدمی و بدن او احسن المخلوقین است.

عقل و عاطفه سالم در بدن سالم و محیط سالم رشد می کند. بدون سلامتی بدن، رشد ابعاد معنوی و روحی( عقلی و عاطفی) بی معنا و بی مفهوم است، پس عافیت و سلامتی پایه و رکن اساسی سعادت دنیوی و اخروی است.

در آیات و روایات دینی سلامتی و تندرستی جزو ارکان مهم سعادت و خوشبختی به شمار می آید. حتی سلامت و عافیت در شبهای قدر که بهترین و با فضیلت ترین شب سال است بعنوان هدف مهم تلقی شده است، و خداوند در این باره می فرماید که " سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ" یعنی شب قدر سراپا سلامتی و تندرستی و عافیت جسم و جان است و به وسیله آن مراحل رشد انجام می شود.

در زیارات و ادعیه نیز به سلام و سلامتی اهمیت داده شده است. در زیارت عاشورا که حدیث قدسی است تقریبا 14 بار کلمه سلام تکرار شده است، رمز تکرار سلام همان موضوع سلامتی می باشد.

امروزه اگر طب جسم و جان به خوبی فرا گرفته شود و درست اعمال گردد عافیت و سلامتی را به دنبال خواهد آورد.

سلامتی و عافیت اساس کاخ سعادت دنیوی و اخروی است و یکی از فلسفه های مهم طب جسم و روح به دست آوردن سلامتی و عافیت است.

علوم پزشکی و علوم اخلاقی و اعتقادی نقش بسزایی در سلامتی و بهداشت جسم و جان دارند فلذا از دیدگاه مکتب اسلام به علوم پزشکی و علوم اخلاقی و اعتقادی اهتمام ویژه ای شده است.

باید به این توجه داشته باشیم که سلامتی در گرو دانش پزشکی و علوم اخلاقی و به کارگیری تغذیه و درمان و بهداشت جسم و جان است.


نظرات بینندگان