کد خبر: ۱۰۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵

حمایت کاخ سفید از طرح تمدید تحریم ایران؟

کاخ سفید می‌گوید هنوز معلوم نیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از اقدام احتمالی کنگره برای تمدید تحریم‌های ایران حمایت کند.
حمایت کاخ سفید از طرح تمدید تحریم ایران؟ به گزارش شیرازه به نقل از بی بی سی، کاخ سفید می گوید رئیس جمهوری آمریکا برای تحریم احتمالی ایران اختیارات گسترده‌ای دارد و نیازی به کمک کنگره ندارد.
 
کاخ سفید می‌گوید هنوز معلوم نیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از اقدام احتمالی کنگره برای تمدید تحریم‌های ایران حمایت کند.
 
سناتور میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا، سه شنبه (۲۹ نوامبر) اعلام کرد که طرح تمدید تحریم‌های ایران این هفته به رای گذاشته خواهد شد.
 
چهارشنبه شب خبر رسید که سنا در ساعت ۱۳:۴۵ روز پنجشنبه به وقت واشنگتن این طرح را به رای خواهد گذاشت.
 
مجلس نمایندگان دو هفته پیش قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب کرد.
 
این مصوبه در واقع قانون تحریم هایی را که در سال ۱۹۹۶ در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شده بود، تمدید می‌کند. قانون مذکور به ویژه سرمایه گذاری‌های خارجی در صنایع نفت و گاز ایران را هدف قرار می‌دهد.
 
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، چهارشنبه (۳۰ نوامبر) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که رئیس جمهوری آمریکا در گذشته بار‌ها مصوبه‌های کنگره را که فکر می‌کرده تصویب آنها ضرورتی نداشته امضا کرده است. امضای رئیس جمهور مصوبه ها را لازم الاجرا می کند.
 
جاش ارنست افزود: «ما باید ببینیم که کنگره چه تصویب خواهد کرد، البته اگر آن‌ها چیزی تصویب کنند؛ ما بعدش به شما اطلاع خواهیم داد که آیا رئیس جمهور قصد امضای آن را دارد نه.»
 
این سخنگو گفت آقای اوباما برای تحریم احتمالی ایران اختیارات گسترده‌ای دارد و نیازی به کمک کنگره ندارد.
 
سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه همچنین با تکرار ادعاهای خود علیه  ایران، جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر، فعالیت‌های تروریستی و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی اش متهم کرد و مدعی شد: ما مدارک صریحی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم مشاهده کرده ایم. ایران ضمن رد این اتهامات، بر دفاعی و قانونی بودن برنامه موشک‌های بالستیک خود تاکید دارد.
 
به گزارش بی بی سی، آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران، تا به حال دو بار از احتمال تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا انتقاد کرده است و آن را به «عجله» و «بی‌ملاحظگی» در مذاکرات نسبت داده است.او هشدار داده که اگر این تحریم اجرا شود، جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.
 
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم به تازگی از واکنش احتمالی جمهوری اسلامی صحبت کرده اما گفته است فعلا نمی‌تواند آن را به طور «علنی» اعلام کند.
 
باراک اوباما توافق هسته‌ای با ایران را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود می‌داند.
 
با این حال در شرایطی که فقط چند هفته به پایان ریاست جمهوری اوباما باقی مانده، مخالفان عمدتا جمهوریخواه برجام در مجلس نمایندگان به تازگی طرح منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران را تصویب کرده‌اند که صدور مجوز برای مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیمای مسافربری به ایران را ممنوع می کند.
 
این طرح با ۲۳۴ رای موافق و ۱۷۴ رای مخالف در طول شکاف عمدتا حزبی در این مجلس که در کنترل جمهوری خواهان است تصویب شده است.
 
طرح مذکور برای اجرایی شدن باید به تایید مجلس سنا و رئیس جمهور آمریکا نیز برسد. انتظار می رود اگر این طرح قبل از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما برای تایید به وی ارائه شود آقای اوباما آن را وتو کند.

نظرات بینندگان