کد خبر: ۱۰۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵

پلی خطرناک برای اتصال دو روستا در زرقان

شاید در نگاه اول فقط یک پل چوبی معلق به نظر برسد اما وقتی بدانید که این پل چوبی محل پیوند دو روستا و روزانه محل عبور تعداد زیادی زن و کودک محصل روستایی و یا موتورسیکلت سواران محلی است، آنگاه موی بر تن شما سیخ می شود.
به گزارش شیرازه، 70 کیلومتری شمال شیراز و 45 کیلومتری شهر زرقان مرکز بخش زرقان شیراز روستایی به نام رحمت آباد است که با یک پل چوبی معلق و لرزان بر روی رودخانه کُر به روستای هم جوار به نام فشنگان متصل می شود.
این پل بدون حفاظ ایمنی در واقع، چوب بست هایی آویزان هستند.
براساس آنچه دهیارروستای رحمت آباد زرقان می گوید این پل قریب به 48 سال پیش بر روی رودخانه ای که بین این روستا و روستای فشنگان است، نصب شده است.
سرافراز ایزدپناه افزود: این پل حتی سیم و یا طناب های محافظ در دو طرف ندارد و با همین وضعیت فرسوده و خطرناک همه روزه به عنوان یک معبر ارتباطی بین روستای رحمت آباد با حدود چهارهزارنفر جمعیت و روستای فشنگان با بیش از یک هزار نفر جمعیت مورد استفاده ساکنین این دو روستا قرار می گیرد.
دهیار رحمت آباد گفت:هر روز تعداد زیادی از دانش آموزان دو روستا برای رفتن به مدرسه از این پل استفاده می کنند حال آنکه افراد بزرگسال هم با وحشت از روی آن عبور می کنند.
ایزدپناه افزود: با نزدیک شدن فصل زمستان و لیز شدن چوب های روی این پل و همچنین جاری شدن آب باران در رودخانه زیرآن هر لحظه خطر سقوط ،کودکان بیگناه و حتی موتورسیکلت سواران را تهدید می کند.
دهیار روستای فشنگان هم گفت:حدود سه ماه پیش یک موتور سیکلت با دونفر راکب از این پل سقوط کرد که متاسفانه یک نفر در دم جان خود را ازدست داد و یک نفر دیگر بر اثر این حادثه نابینا شد.
محمد زارع افزود:هرچند در مسافتی تقریبا طولانی یک پل فلزی برای عبور و مرور خودروها در مسیر جاده به سمت خرامه ساخته شده است اما این پل به دلیل اتصال مرکز دو روستا به یکدیگر بیشتر مورد استفاده عابران پیاده و موتورسیکلت سواران قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: همچنین به دلیل همجواری آرامستان این دو روستا در جوار رودخانه و همچنین برای شرکت در مراسم ترحیم در طول هفته تعداد قابل توجهی از مردم از روی پل معلق عبور می کنند.
دهیار فشنگان اضافه کرد:اما در این میان مشکل اصلی ما عبور کودکان و نوجوانان محصل است که خانواده های آنان به دلیل ترس ودلهره باید دانش آموزان را برای عبور از این معبر خطرناک همراهی کنند.
بخشدار زرقان در این زمینه گفت: در مورد بازسازی این پل تاکنون مکاتبات زیادی توسط این بخشداری با مسئولان ذیربط انجام شده که متاسفانه تاکنون بدون نتیجه باقی مانده است.
فرشاد کوشا افزود:بازسازی این پل مورد مناقشه سازمان های آب و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است چرا که تعیین حریم رودخانه برعهده سازمان آب و هرگونه ساخت و ساز داخل روستاها از جمله معابر و پل ها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
وی اظهارداشت:در این خصوص حتی با دعوت از فرماندار شهرستان شیراز و بازدید و عبورایشان از روی پل یاد شده همه ما معتقد به بازسازی هرچه سریع تر این پل هستیم.
بخشدار زرقان با اشاره به نظر بنیاد مسکن در این زمینه اضافه کرد:مسئولان بنیاد مسکن انقلاب نداشتن اعتبارات لازم را دلیل بازسازی نکردن این پل ذکر می کنند.
روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس دراین باره اعلام کرد : با توجه به اینکه محل احداث این پل خارج محدوده طرح هادی هر دو روستا است ، بنیاد مسکن وظیفه ای برای ساماندهی آن ندارد لیکن با توجه به رسالت بنیاد در عمران وآبادانی روستاها و خدمت رسانی به مردم در صورت تامین اعتبار مالی، آمادگی دارد تا کار تعمیر پل را بصورت فنی دنبال کند.
شهر زرقان در فاصله 25 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.


نظرات بینندگان