کد خبر: ۱۰۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵
سنای آمریکا تحریم‌های 10 ساله علیه ایران را تصویب کرد

تیر خلاص آمریکا به برجام

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، قانون‌گذاران مجلس سنای آمریکا با 99 رأی موافق و بدون رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردن!
به گزارش شیرازه، این اقدام مجلس سنای آمریکا، مصداق بارز نقض برجام و خلاف همه تعهدات آمریکاست و پیش از این مقامات دولت پیش از این صراحتا اعلام کرده بودند که تصویب تمدید تحریم‌ها نقض برجام است در چنین شرایطی، اکنون افکار عمومی منتظر اقدام متقابل دولتمردان درخصوص این عهدشکنی است.

پیش از این درباره بدعهدی و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا،بارها و بارها به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تذکر داده شده بود.
اما بر خلاف انتظار، آنها پس از امضا برجام، به‌طور یکطرفه مهم‌ترین تعهدات غیر قابل بازگشت کشورمان را اجرا کردند!
نتیجه این خطای بزرگ و غیر قابل توجیه آن شد که راکتور ما با سیمان پر شد، آبشار‌های سانتریفیوژ بادست خودمان برچیده شد، چندین تن آب سنگین و اورانیوم غنی شده به خارج از کشور منتقل شد، امکان بازدید نمایندگان آژانس- جاسوس‌های پوشش دار- از مهم‌ترین مراکز هسته‌ای و حتی نظامی ما فراهم شد و ....‌!
این همه در حالی است که نخبگان سیاسی و دلسوزان کشور‌، بر اساس منطق عقلانی و نیز با تاسی از توصیه‌های مکرر و نصیحت‌های دلسوزانه رهبر انقلاب، به دولت همین روزها را هشدار داده بودند.
رهبر انقلاب در بیستم فروردین ماه سال قبل هشدار داده بودند: « به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد- وعده نقد،نه عمل نقد- اعتماد نکنید.چون وقتی خرش از پل گذشت، بر می‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر اینها وقیحند.»
حالا دقیقا همان اتفاق افتاده! رسیدیم به آنچه که پیر ما در خشت خام می‌دید و دیگران نمی‌خواستند حتی در آینه ببینند!
حالا همان لحظه‌ای است که ما تعهداتمان را اجرا کرده‌ایم و آمریکایی‌ها زیر همه تعهداتشان زده‌اند و به ما می‌خندند و بدبختانه، بسیاری از اقدامات یکطرفه دولت، غیر قابل برگشت است!
این در حالی ‌است که رهبر انقلاب تاکید کرده بودند اقدامات عملی،گام به گام و متوازن باشد و متناسب با اقدامات آنها، در ایران هم اقدام شود.
اما همه این هشدارها نادیده گرفته شد و و‌ضع به نقطه کنونی رسید.
آنچه در یک جمله می‌توان گفت آنکه، خوش‌بینی و اعتماد به آمریکا و و‌عده‌هایش و نشنیدن نصیحت مشفقان و عاقلان، کاری کرد که ما همه برگ برنده‌هایمان را به حریف بدهیم و بعد آنها این امکان را داشته باشند که هرچه می‌خواهند انجام دهند.
دلخوشی به هیچ!
در شرایطی که دست چدنی آمریکا از زیر دستکش مخملی بیرون زده، هنوز عده‌ای دلخوش به وتوی اوباما هستند و امید دارند فرشته نجات آنها شود! آنها فراموش کرده‌اند نفس تصویب قانون تحریمی، ناقض برجام است . ضمن اینکه با اجماعی که در سنا و کنگر‌ه وجود دارد، وتوی رئیس‌جمهور با رای نمایندگان کان‌لم‌یکن می‌شود.
اما در رد دلخوشی ذوق‌زدگان و شیفتگان آمریکا، اخبار بدی منتشر می‌شود.
خبرگزاری رویترز، از قول برخی دستیارهای قانونگذاران کنگره نوشته انتظار می‌رود اوباما مصوبه کنگره را امضا کرده و آن را به صورت قانون درآورد.
همچنین یک مقام ارشد کاخ سفید به پایگاه خبری «هیل» گفت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره براى تمدید ١٠ ساله قانون تحریم هاى ایران را امضا مى کند.
این قانون که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شود.
پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با 419 رأی موافق و تنها یک رأی مخالف تصویب کرده بود.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفته بود: «ما از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار هستیم. در صورتی که اوباما این طرح را امضا کند، این اولین بار نیست که ایشان مصوباتی از کنگره را امضا می‌کنند که ما مطمئن نیستیم چندان ضرورتی هم داشته باشند.»
اما دیشب یک مقام کاخ سفید به بی‌بی سی فارسی گفت باراک اوباما تمدید قانون تحریم‌ها را وتو نخواهد کرد.
وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا وقتی موثر است که طرح تصویب شده کمتر از دو سوم آرا را داشته باشد. دیروز ٩٩ نفر از ١٠٠ سناتور آمریکایی به تمدید قانون تحریم‌ها رای دادند.
کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه کنگره برای تمدید قانون تحریم‌های ایران را تایید خواهد کرد.
نقض برجام
 بدون تردید!
رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر تأکید کرده‌ بودند در صورتی که قانون تحریم‌های ایران اجرایی شود، «قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است.
ایشان در دیدار اخیر جمعی از فرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران  با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ده ساله در کنگره آمریکا اظهار داشتند: «دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌ترینش تمدید تحریم 10ساله است.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: «اگراین تحریم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتماً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»
 قاسمی: به هیئت نظارت بر برجام گزارش می‌دهیم
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به‌ تصویب طرح تمدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان در سنای آن کشور اظهار داشت: همانگونه که مکررا توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین‌المللی سایر کشورهاست. وی تاکید کرد: بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات بین قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رئیس‌جمهور ایالات متحده در برجام پذیرفته است که با استفاده از تمام اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری کند.
قاسمی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به توافقات بین‌المللی خود پایبند است، ولی برای تمام شرایط پیش‌بینی‌های متناسب را به عمل آورده و آمادگی لازم برای پاسداری مؤثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی را ایجاد کرده است.  
وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد کرده و گزارشی کامل به هیئت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم‌گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.
 صالحی: تمدید تحریم‌ها نقض صریح برجام است
علی اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی با اشاره به مصوبه سنای آمریکا درباره تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران گفت: این تمدید عملا نقض صریح برجام است، به ویژه اگر اجرایی و عملیاتی شود.
صالحی درباره واکنش احتمالی ایران به اقدام آمریکایی‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران ضرورتی بر علنی کردن آن (اقدامات متعاقب) مسئله ندارد‌، ما پیش‌بینی‌های لازم را از قبل کرده ایم یعنی آمادگی خوبی داریم که بخواهیم واکنش نشان دهیم.
 تأکید دست‌اندرکاران توافق هسته‌ای بر نقض برجام
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سؤال علی لاریجانی رئیس‌مجلس پیرامون اینکه قانون تحریم‌های ایران، موسوم به «داماتو» چه زمانی لغو می‌شود، گفت: قانون داماتو که دیگر وجود ندارد و قانونی هست به نام ISA که این قانون در پایان سال 2016 مدتش تمام می‌شود. یک گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس(آمریکا) به دنبال تمدید آن هستند. ما هم به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید قانون ISA مغایر با برجام است.
مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز پیش از این در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد که هر نوع تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا نقض برجام و مردود است.
 دعوت ظریف به کمیسیون امنیت برای پاسخگویی
به گزارش فارس، سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه از تیم مذاکره‌کننده و وزیر امور خارجه دعوت می‌کنیم برای بررسی و پاسخ در خصوص تمدید تحریم‌های ایران توسط آمریکا به این کمیسیون بیایند، تاکید کرد: تمدید این تحریم قطعا نقض برجام است.
محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس‌فراکسیون امید مجلس نیز با بیان اینکه دولت آمریکا راهی جز وتوی مصوبه سنا ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران واکنش جدی به مصوبه تمدید 10 ساله تحریم‌ها نشان می‌دهد.
 برجام رسما نقض شد، باید به حالت سابق برگردیم
منصور حقیقت پور مشاور رئیس‌مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه سنای آمریکا گفت: با این مصوبه برجام رسما نقض شده است و ما باید طبق قانون به حالت قبل از برجام بازگردیم.
حقیقت پور تصریح کرد: در 9 بند قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام آمده است که در صورت عهدشکنی غربی‌ها و آمریکایی‌ها باید به وضعیت قبل از برجام برگردیم؛ یعنی ظرف دو سال به 190 هزار سو غنی‌سازی دست یابیم و نطنز و فردو نیز مانند قبل به کار خود بپردازند و تعداد و نوع سانتریفیوژها مانند قبل شود.
 طرح سه فوریتی مجلس
به گزارش خبرگزاری‌ها، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال تهیه و تدوین طرحی سه فوریتی برای ازسرگیری تمام فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان هستند. قرار است این طرح در قالب یک ماده واحده و 5 تبصره تدوین شده و هدف از تدوین آن مقابله با مصوبه سنای آمریکا می‌باشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم واکنش جدی به مصوبه سنای آمریکا تأکید داشته و این طرح را در راستای مقابله با این اقدام آمریکایی‌ها توصیف کردند.
 لزوم اقدام متقابل دولت
دولتمردان پیش از این تاکید کرده بودند که در روز اجرای برجام- دی ماه 1394- تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد و نه تعلیق.
آمریکا در پسابرجام با غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، استمرار تحریم سوئیفت، تصویب طرح محدودیت ویزا و تصویب دهها طرح ضد ایرانی در کنگره، به دفعات مفاد برجام را نقض کرده است، اما در مقابل، واکنش مقامات دولت یازدهم چیزی فراتر از گلایه نبوده است.
با توجه به اینکه دولتمردان پیش از این صراحتا اعلام کرده بودند که تصویب تمدید تحریم‌ها نقض برجام است، حال افکار عمومی منتظر اقدام متقابل درخصوص این عهدشکنی است.

 

منبع:کیهان

نظرات بینندگان