کد خبر: ۱۰۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

نادیده گرفتن معلولین

به گزارش شیرازه، فرزاد وثوقی طی یادداشتی نوشت:

برای دیدن معلولین باید چشم هایمان را ببندیم وگاهی با عصای سفید در خیابانهای شیراز راه برویم ویا روی یک ویلچر بنشینیم و سعی کنیم وارد یکی از بانک ها ویا ادارات شیراز بشویم. سعی کنیم با یک پا راه برویم ویا روی یک تخت نه برای چند روز وفقط برای یک روز بخوابیم وتصور کنیم برای انجام کارهای شخصیمان به کمک دیگران احتیاج داریم. اصلا فکر کنیم چگونه می توانیم 20 میلیون تومان برای خرید یک پای مصنوعی هزینه کنیم. وقتی می توانیم به مشکلات جامعه معلولین استان فارس توجه کنیم وگوشه ای از آنرا حل کنیم که خودمان را بجای آنان بگذاریم، اما تا کمک نخواهیم وجواب نشنویم نمی توانیم دردآنان را درک کنیم. حضرت سعدی میفرمایند:

تو هرگز رسیدی به فریاد کس که می خواهی امروز فریادرس؟

که بر جان ریشت نهد مرهمی؟، که دل ها ز ریشت نبالد همی

حالا 90 درصد دختران معلول استان فارسی امکان ازدواج ندارندو 60 درصد پسران معلول استان فکر ازدواج را به سر راه نمی دهند. همه این مشکلات از بحران بی توجهی مسوولین فارس نشات گرفته است. ما برای معلولین امکان اشتغال فراهم نکرده ایم! مسکن رویای معلولین استان است. علی رغم اینکه آنان سعی کردند مدارک بالای دانشگاهی بگیرند اما بیکارند واز همه بدتر این است که مورد بی توجهی قرار میگیرند.

چند شب پیش پیاده را حدفاصل تقاطع سینما سعدی تا 15 خرداد را طی میکردیم. یک فرد نابینا اما هنرمند در گوشه ای از پیاده راه درحال نواختن موسیقی بود. روی تکه کاغذی نوشته شده بود اجرا توسط هنرمند نابینا». وقتی به قطعات درحال اجرای او گوش دادیم متوجه شدیم چیزی از یک اجرای بزرگ کم ندارد، اما این هنرمند معلول به جای فروش با افتخار بلیط کنسرتش باید کنار پیاده راه بساط کند و مردم از روی ترحم اسکناسی درون جعبه اش بیندازند. درواقع ما درکمال بی رحمی او را از حقوقش محروم کردیم درحالی که توان حضور درجامعه را دارد ولو در حاشیه پیاده راه.

هر سال 12 آذر که می شود چندتا سخنرانی درمورد نداشته های این قشر را شاهدیم و ظرف مدت کوتاهی تمام این گفته های چون مه صبحگاهی ناپدید می وند وباقی قضا!؟ دوباره سال بعد همان گفته های سال گذشته را مطرح می کنیم ومتوجه می شویم در 365 روز گذشته حتی آب دست معلولین نداده ایم تا چه برسد به مناسب سازی خیابانها و اجرای حق 3 درصدی آنان در باب استخدام. بیشترین کاری که برای معلولین انجام می دهیم، دادن آدرس یکی از مراکز خیریه به آنان است وبا این کار همه آرزو های آنان را برباد می دهیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان