کد خبر: ۱۰۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
خاطرات شیرینی که با بی تدبیری به کابوس تبدیل شده است؛

محله میان یا جولانگاه مواد فروشان در زرقان

وجود خانه‌های قدیمی خالی از سکنه و ارزانی اجاره در محل میان زرقان، برای مواد فروشان و مصرف کنندگان جاذبه ایجاد کرده و بیشتر موادفروشان فقط به قصد درآمدزائی در این محله ساکن شده‌اند.

به گزارش شیرازه ؛به نقل از زرقونیا این روزها زرقان با وجود مواد فروشان و مصرف کنندگان سیمای غریبی را به خود گرفته و در چهره مردم می‌توان ترس و اضطراب نهفته‌ای ناشی از تهدید خانواده‌ها را درک کرد، بافت قدیم عرصه جولان معتادان و مواد فروشانی شده که جز دود و نابودی جوانان شهر چیزی در آستین ندارند.

ماجرای عرضه مواد مخدر به صورت علنی در بافت قدیم از زمانی شکل گرفت که پروژه تخریب و بازسازی بافت قدیم و در گام اول محله میان به اجرا درآمد و بحث حفظ معدود سرمایه‌های تاریخی در این محله و نیز نوسازی فضای شهری اهمیت خاصی در میان مدیریت شهری و نیز عموم پیدا کرد.

اما پس از کش و قوس های فراوان و در مقاطع مختلف، نسبت به تخریب بخش‌هائی از بافت قدیم اقدام شد تا یکی از بزرگترین اقدامات شهرداری که احداث خیابان ولی عصر از میدان قدیم تا گلزار شهداء محله حیدر بود، به اجرا درآید.

شاید مهمترین هدف از این کار، کاهش خسارت احتمالی ناشی از هرگونه حوادث طبیعی و تسهیل ارتباط جهت رفت و آمد شهروندان و بویژه ساکنان محله بود اما با تأخیر گسترده در عملیات بازسازی و عدم استقبال شهروندان از سرمایه‌گذاری در بافت قدیم، هرچه زمان گذشت شاهد گسترش مسیر دسترسی مناسب برای عرضه مواد مخدر و نیز مراجعه مصرف کنندگان بودیم.

به اعتقاد کارشناسان و بر مبنای تجارب گذشته، هزینه های اجتماعی ناشی از احداث خیابان ولیعصر و طرح احیای بافت قدیم شهر به مراتب بیشتر از هدف مورد نظر شده است و عملاً کام مردم با این تأخیرها در اجرای پروژه بافت قدیم روز به روز تلخ‌تر می‌شود.

در محله میان که کوچه‌های خاکی، خانه‌های کاهگلی آن برای بسیاری از زرقانی ها یادآور خاطرات شیرین و صفا و صمیمیت نه چندان دور است، براساس بی‌تدبیری مدیریتی متاسفانه روز به روز شاهد عرضه انبوه موادمخدر مخصوصاً مواد مخدر صنعتی و شیمیائی در این محله هستیم و به «محله برو بیا» تبدیل شده است.

وجود خانه‌های قدیمی خالی از سکنه و ارزانی اجاره در این محل، برای مواد فروشان و مصرف کنندگان جاذبه ایجاد کرده و بیشتر موادفروشان فقط به قصد درآمدزائی در این محله ساکن شده‌اند و تردد محسوس افراد ناشناس در این محله از وجود عمده مشتریان غیربومی مصرف کننده مواد مخدر خبر می‌دهد.

photo_2016-12-04_10-21-43
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد معتادان زیادی از شهرها و روستاهای همجوار در طول شبانه روز با سفر به زرقان، مواد مصرفی خود را از این محل تأمین می کنند. فراهم بودن محیط امن برای خرید و فروش و مرغوبیت نوع موادهای مختلف در مقایسه با محل سکونتشان از مهمترین علل استقبال معتادان از زرقان است.

نکته قابل تامل در تحقیقات میدانی انجام شده وجود دختران جوان و زنان خریدار مواد مخدر است که از هر حیث برای شهروندان دردآور است. تردد گسترده زنان معتاد به محله میان و تلاش برای خرید مواد مخدر، به جریحه دار شدن افکار عمومی منجر شده و به ترس خانواده‌های زرقانی از گسترش مواد مخدر در بین زنان و دختران شهر دامن می‌زند.

هر چند نمی توان آمار دقیقی از شرایط حضور معتادان و میزان عرضه روزانه مواد مخدر اعلام کرد اما آمار بالای سرقت توسط این افراد نیز گویای پیامد نابهنجاری‌هایی است که زاده اعتیاد و متوجه همین معتادان است.

نگرانی شدید شهروندان از گسترش و شیوع روابط جنسی نامشروع ناشی از حضور مصرف کنندگان زن با توجه به عدم تمکین مالی آنان و احتمال شیوع بیماری‌های خطرناک مقاربتی مثل ایدز و هپاتیت از دیگر مواردی است که می‌توان به‌ آن اشاره کرد.

در بولتن عملکرد شورای اسلامی شهر که در ماه جاری منتشر شد به شناسائی این موادفروشان و دستگیری آنان اشاره شده، حال آنکه با استمرار عبور و مرور معتادان شهرهای همجوار که عمده مشتری این سوداگران هستند، در ذهن شهروندان این سوال نقش بسته که آیا با دستگیری مقطعی این افراد، معضل یادشده برطرف خواهد شد و مسئولان به اعلام این دسته اخبار بسنده خواهند کرد؟ یا می بایست دیرزمانی منتظر اقدامی عملی و هدفمند باشیم تا شهر عاری از وجود این نابهنجاری ها گردد؟

به نظر می‌رسد تلاش برای تسریع در اجرای طرح بافت قدیم و مشارکت شهروندان در توسعه این محله با جذب سرمایه‌های غیر دولتی می‌تواند عملاً به خروج مواد فروشان از محله میان کمک کند.

ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در محله میان و کمک به تسهیل در عملیات بازسازی از ضروریاتی است که می‌تواند در کنار اقدامات پلیسی به کاهش نگرانی‌های شهروندان از موضوع مواد مخدر منجر شود؛ مردم از مسئولین ذیربط خواهان توجه به رفع این معضل هستند که همتی عظیم در زدودن این چهره کریه از شهر را می طلبد.

طبیعی است با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شورای شهر و شهرداری قادر به تامین همه نیازهای مالی برای احیاء بافت قدیم در شرایط زمانی کوتاه مدت نخواهند بود لذا همراهی شهروندان برای سرمایه گذاری در این منطقه می‌تواند شهر را به مسیر آرامش نزدیک کند.

شورای شهر نیز باید با اجرای طرح‌های زیرساختی و ارائه تسهیلات و تخفیف ساخت و ساز زمینه جذب سرمایه گذاران و ایجاد محله ای جذاب برای سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

نظرات بینندگان