کد خبر: ۱۰۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند نقض برجام را باور کنند؟

در شرایطی که دولت، مجلس و افکار عمومی بر سر بدعهدی آمریکا و نقض برجام به نقطه مشترک رسیده‌اند، اصلاح‌طلبان همچنان در این باره مواضع متفاوتی دارند.
به گزارش شیرازه، چند روزی از تصویب قانون تحریم‌های ایران «ایسا» در سنای آمریکا با اتفاق آراء می‌گذرد. رهبر انقلاب پیش از به رای گذاشتن تمدید تحریم‌های 10 ساله با صراحت در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش و بسیجیان هشدار دادند که این اقدام نقض برجام است و جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.

یک روز بعد، در شرایطی که مسؤولان دولتی پیش از تصویب و پس از آن، مغایرت این اقدام کنگره آمریکا با برجام را اعلام کردند، اما واکنش رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب به نقض برجام متفاوت با نظرات کارشناسان و حتی مقامات دولتی بود.
 
  چرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند نقض برجام را باور کنند؟
 
واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب بر حول این محور بوده است که تصویب این قانون تحریم جدیدی نبوده و لذا اجرای آن نیز نقض برجام نیست. در همین رابطه، یکی از کانال‌های اصلاح‌طلبان نیز در یادداشتی به نقل از دکتر محمد حبیبی مجنده عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم در چرایی اینکه تصویب «ایسا» نقض برجام نیست می‌نویسد:  «تصویب تمدید قانون تحریمهای ایران در مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالات متحده را نمی توان به خودی خود نقض برجام دانست. روشن است که "نقض" برجام هنگامی رخ می دهد که یکی از طرفها مطابق تعهداتی که در برجام دارد رفتار نکند. تعهد ایالات متحده مطابق برجام این است که اجرای بخشهای مهم قانون تحریمهای ایران را متوقف کند. برجام تعهدی بر این کشور برای توقف اجرای بخشهای دیگر این قانون وضع نمی كند. ایالات متحده در برجام متعهد به لغو این قانون نیست.»
 
 این در حالی است که در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم جمهوری در موضعی قاطع و قابل تقدیر، صراحتا اعلام کردند که هم تصویب قانون و هم امضای آن از سوی رئیس جمهور آمریکا نقض فاحش برجام بوده و واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت و درباره این واکنش در اولین جلسه کمیسیون نظارت بر برجام تصمیم‌گیری و به اطلاع مردم خواهد رسید.

در این جلسه همچنین رئیس مجلس نیز این اقدام طرف آمریکایی را مغایر با 8 بند برجام خواندند و تصریح کردند «اوباما در این زمینه با شرافت عمل نکرد». 264 نماینده مجلس نیز در بیانیه‌ای تمدید قانون داماتو از سوی سنای آمریکا را محکوم کرده و خواستار اقدام متقابل دولت ایران در این باره شدند.
 
 روزنامه‌های اصلاح طلب همچنان از انعکاس صریح واکنش‌ها به نقض برجام خودداری کرده یا با موضعی محتاطانه از کنار آن به امید تکرار حواله بدعهدی‌ها به روح برجام، عبور می‌کنند. این تردید در نوع بازتاب مواضع رئیس جمهور نیز در این روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. می‌توان برای سنجش این مواضع، آن را با تیترهای پس از تصویب برجام همین روزنامه‌ها مقایسه‌ کرد!

چرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند نقض برجام را باور کنند؟
 
چرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند نقض برجام را باور کنند؟ 

 

به نظر شما چرا با وجود اجماع دولت، مجلس و  مردم، رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب نمی‌خواهند نقض برجام را بپذیرند و به دنبال توجیه بدعهدی آمریکا هستند؟
منبع: مشرق
نظرات بینندگان