کد خبر: ۱۰۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آباده :

صادرات مواد معدنی فرآوری شده به جای مواد خام باعث رشد اقتصادی منطقه و کشور است

در شش ماهه اول سال 95 مقدار 1 میلیون 89 هزار تن انواع مواد معدنی از معادن شهرستان آباده استخراج و جهت فرآوری به کارخانجات فعال در زمینه صنایع کانی غیر فلزی ارسال شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از آباده نما؛در شش ماهه اول سال 95 مقدار 1 میلیون 89 هزار تن انواع مواد معدنی از معادن شهرستان آباده استخراج و جهت فرآوری به کارخانجات فعال در زمینه صنایع کانی غیر فلزی ارسال شده است.

خلیل سلیمان‌پور رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آباده ضمن اعلام این خبر افزود : از کل مواد معدنی استخراج شده حدود 885 هزار 247 تن معادل 2/81 درصد آن انواع خاک‌های صنعتی و نسوز بود که بخشی از آن در داخل شهرستان و مابقی به کارخانجات کاشی و سرامیک کشور مخصوصاً استان یزد به عنوان قطب تولید این محصول در کشور ارسال می‌گردد.

به گفته سلیمان‌پور از دیگر مواد معدنی استخراج شده در شهرستان آباده انواع سنگ‌های مرمریت و تراورتن است که سهمی حدود 50 هزار 514 تن را به خود اختصاص داده و عمده سنگ‌های استخراج شده علاوه بر فرآوری در واحدهای سنگ‌بری شهرستان به استان‌های یزد و اصفهان نیز حمل می‌گردد، ضمن اینکه سایر مواد معدنی شهرستان آباده را سنگ آهن، سنگ لاشه، خاک رس و... را می‌توان نام برد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آباده با بیان اینکه بخش معدن به عنوان یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه ویژه بخصوص در حوزه نقدینگی است، از عزم جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت کاهش و توقف صادرات مواد معدنی خام بخصوص سنگ‌های ساختمانی خبر داد و گفت: در این راستا و همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور معاونت معدنی وزارتخانه متبوع در تاریخ 29/8/95 طی دستورالعملی به انجمن‌ها، موسسات و شرکت‌های صادر کننده مواد خام معدنی تأکید نمود که به تدریج نسبت به کاهش صدور مواد خام به‌ویژه سنگ‌های نما اقدام نمایند که یقیناً اجرایی شدن این امر تأثیرات شگرفی در افزایش درآمد ملی، ارز آوری بیشتر و کاهش مشکلات ناشی از بیکاری به عنوان یکی از چالش‌های اساسی جامعه خواهد گذاشت.

سلیمان‌پور در پایان با اشاره به اینکه بخش معدن علیرغم داشتن مزیت نسبی در کشور و به عنوان بخشی که می‌تواند با حداقل امکانات بیشترین ارزش افزوده و ارز آوری را داشته باشد گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش این حوزه کمبود نقدینگی است که امیدواریم همه دستگاه‌ها بخصوص سیستم بانکی به یاری معدن‌کاران آمده و با تخصیص اعتبارات مناسب بستر لازم را جهت توسعه فعالیت‌های معدنی فراهم سازند.

نظرات بینندگان