کد خبر: ۱۰۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
مدیر عامل پالایشگاه پارسیان مُهر خبر داد:

احداث 500 واحد مسکونی پالایشگاه گاز پارسیان در شهر مُهـر

مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان مُهر از احداث 500 واحد مسکونی این شرکت در شهرستان مُهر خبر داد.

به گزارش شیرازه، فرشید ابدالی دهدزی مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان دوشنبه در نشست خبری خود و در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: پالایشگاه پارسیان برای تأمین درصدی از گاز کشور در سال۸۲٫ و در دو فاز احداث شد، فاز اول آن پارسیان یک و فاز دوم، پارسیان دو است، پارسیان یک متشکل از دو واحد ۴۰۰،۵۰۰ و ۸۰۰ است که هرکدام حدود بیست‌ویک میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و فاز دو حدود ۳۷میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما فرارتر از این ظرفیت تولید می‌کنیم و واحد سه ۸۰۰ میلیون مترمکعب تولید دارد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان افزود: خوراک فاز یک پالایشگاه از منطقه تابناک تأمین می‌شود و در سال ۸۲ به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم پالایشگاه در سال ۸۵ به بهره‌برداری رسید و خوراک فاز دوم پالایشگاه از منطقه "هوش" چاه‌های منطقه هما، شانول و وراوی تأمین می‌شود.


این مسئول خاطرنشان ساخت: پالایشگاه پارسیان اولین پالایشگاه گازی کشور است که به دست توانای هم‌وطنان و کارشناسان ایرانی ساخته‌شده است.

مهندس ابدالی یادآور شد: پالایشگاه گاز پارسیان شهرستان مهر ازنظر جغرافیایی در حوزه شهرستان مُهر و در ۹کیلومتری شهر مُهر و در ۳۵ کیلومتری شهرستان لامرد و در ۴۰ کیلومتری پایتخت انرژی ایران (عسلویه) و در جنوبی‌ترین نقطه از استان فارس واقع‌شده است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان ادامه داد: این پالایشگاه در سال گذشته با تولید ۲۵ میلیارد مترمکعب و تولید میانگین روزانه ۷۱ میلیون مترمکعب بعد از پارس جنوبی با تأمین ۱۳ درصد از گاز تولیدی کشور دومین تأمین‌کننده گاز در کشور است و این پالایشگاه نقش بسیار مهمی در تأمین گاز کشور دارد.

وی در ادامه به نیروی انسانی شاغل در پالایشگاه اشاره کرد و بیان داشت: در پالایشگاه گاز پارسیان از ۸۰ شهرستان نیروی انسانی مشغول به کار هستند که می‌توان گفت پالایشگاه پارسیان یک پالایشگاه ملی است.

فرشید ابدالی خاطرنشان ساخت: پالایشگاه گاز پارسیان جدایی از گاز، میعانات تولید می‌کند و میعانات این پالایشگاه از بهترین، باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین نوع میعانات گازی در کشور است و روزانه ۳۲ هزار بشکه تولید میعانات این پالایشگاه است که از طریق خط لوله ۱۰ اینچ به عسلویه و ازآنجا صادر و مقدار دیگر خوراک پتروشیمی تأمین می‌کند و ازآنجایی‌که ازنظر مرغوبیت در سطح بالایی قرار دارد، متقاضی آن زیاد است.

این مسئول اعلام کرد: این پالایشگاه در سال گذشته موفق به دریافت لوح تقدیر صنعت سبز از طرف معاون اول رئیس‌جمهور و سازمان محیط‌زیست کشور شد و پالایشگاه اقدامات بسیار زیادی در سطح پالایشگاه و محیط اطراف بر اساس مسئولیت اجتماعی که بر عهده داشته است انجام داده‌ایم و آلایندگی در پالایشگاه گاز پارسیان وجود ندارد و در این سال‌ها هیچ‌گونه عوارض آلایندگی پرداخت نکرده‌ایم.


ابدالی به مساحت پالایشگاه اشاره کرد و ابراز داشت: مساحت پالایشگاه گاز پارسیان ۸۴۰ هکتار است و نصبت به دیگر پالایشگاه‌ها بسیار وسیع است و در بیش از ۲۰ درصد آن فضای سبز ایجادشده است که از سرانه استاندارد فضای سبز بالاتر است.

وی ادامه داد: این پالایشگاه همکاری بسیار خوبی با اداره کل محیط‌زیست، اداره محیط‌زیست شهرستان‌های مهر و لامرد و انجمن‌هایی که با محیط‌زیست فعالیت می‌کنند داشته و خواهیم داشت.

مهندس فرشید ابدالی دهدزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در ۸ ماهه سال جاری پالایشگاه 17/1 دهم میلیارد مترمکعب تولید گاز داشته است که با توجه به این میزان تولید امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری بیش از 25 میلیارد مترمکعب تولید داشته باشیم که فراتر از تعهد پالایشگاه پارسیان خواهد بود و در این ۸ ماه از سال 6/5 میلیون بشکه میعانات گازی تولید داشته‌ایم که امیدواریم تولید میعانات گازی به 10 میلیون بشکه برسد و ازنظر تولید یکی از پالایشگاه‌هایی هستیم که افزایش تولید داشته است.

مدیرعامل پالایشگاه پارسیان خاطرنشان ساخت: پالایشگاه پارسیان در این منطقه به‌عنوان قطب صنعتی شهرستان‌های هم‌جوار را متحول کرده است و باعث اشتغال‌زای در این منطقه شده است.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود گفت: در سال گذشته این پالایشگاه یک میلیارد تومان جهت بهداشت و درمان شهرستان مهر به بیمارستان فاطمه الزهراء (س) شهرستان مهر کمک کرده است تا بتوانیم بخشی از مشکلات بهداشتی این شهرستان مرتفع سازیم.


وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: در سال جاری و در جهت آماده‌سازی پالایشگاه برای فصل زمستان و تولید ایمن، پایدار و مستمر یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سطح پالایشگاه انجام‌شده است، پروژه تعمیرات اساسی بود که پارسیان یک و پارسیان دو تعمیرات کامل قرار گرفتند و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده بود توانستیم پنج روز زودتر از موعد مقرر و صرفه‌جویی در وقت تعمیرات اساسی را به پایان برسانیم.

وی از ایجاد شهرک سازمانی در شهرستان مهر خبر داد و تصریح کرد: ساخت ۵۰۰٫ منازل سازمانی با توجه به سیاست‌هایی که وزارت نفت پیش‌گرفته است یک زمین ۱۰۰هکتاری در شهر مهر آماده و کارهای قانونی آن در دست اقدام است و برای این شهرک سازمانی در مهر تاکنون برآورد هزینه نشده است و در شهرک سازمانی مجوز یک سالن سرپوشیده برای خواهران شهرستان مُهر داده‌شده است.

مدیرعامل پالایشگاه پارسیان بیان داشت: بیشترین تولید پالایشگاه گاز پارسیان در سال ۹۳بوده است که ۷۸ میلیون مترمکعب تولید داشته‌ایم اما تولید تا 82/5 میلیون مترمکعب نیز داشته‌ایم و پتروشیمی‌های داخل از کشور و کشورهایی ژاپن و کره جنوبی یکی از مهم‌ترین مشتریان تولیدات پالایشگاه پارسیان هستند.


مهندس ابدالی در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: راستای اقتصاد مقاومتی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری پالایشگاه شروع به برگزاری سمینار اقتصاد مقاومتی کرده است و از تحریم‌های ۱۰ ساله اخیر داماتو نگران نیستیم چون بسیاری از قطعات را بومی‌سازی کرده‌ایم و در این پالایشگاه از قطعات ساخت داخل استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در جواب خبرنگار ما بیان داشت: تاکنون بیش از ۱۵ میلیون ساعت کار بدون حادثه در پالایشگاه داشته‌ایم.

فرشید ابدالی خاطرنشان ساخت: پالایشگاه گاز پارسیان به دلیل نداشتن مواد سمی در گاز هیچ‌گونه آلودگی ندارد و گاز پالایشگاه یک گاز شیرین است که آن نیز با کنترل آلایندگی‌ها، پایش و اندازه‌گیری توسط آزمایشگاه‌های مرتبط با محیط‌زیست انجام می‌شود و تمامی پارامترهایی که باید کنترل شود اندازه‌گیری و ثبت می‌شوند که تاکنون هیچ‌گونه مشکلی در خصوص آلاینده بودن پالایشگاه پارسیان نداشته‌ایم.

این مسئول در ادامه به موضوع قرآنی کارکنان، همسران و فرزندان پالایشگاه اشاره کرد و بیان داشت: فرزندان این پالایشگاه یک رکورد ثبت کرده‌اند و در مسابقات قرآنی شرکت ملی گاز که برگزار شد سومین سال متوالی رتبه اول تیمی را کسب کرده‌ایم و در شهرهای اطراف دایره القرآن احداث و به شرکت‌کننده‌های در این کلاس‌ها آموزش‌های لازم داده خواهد شد.

وی افزود: این مقام‌ها زمانی حائز اهمیت خواهد بود که پالایشگاه پارسیان در مقابل شهرهایی همانند مشهد مقدس، قم و دیگر شهرهای قرآنی و در سطح شرکت ملی گاز ایران به این مقام‌ها دست‌یابیم، که مهم‌ترین عامل تلاش خود عزیزان قرآنی و استادان گرامی است و این منطقه یک منطقه قرآنی محسوب می‌شود، به‌خصوص شهر مهر که به شهر سادات معروف است.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: مشکل کم‌آبی در شهرستان مهر بسیار زیاد است یک طرح بزرگ مشاوره‌ای پیشنهاد داده‌ایم برای سه پالایشگاه پارس جنوبی، فجر جم و پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر برای بررسی آب منطقه در دست اقدام و بررسی است که از طریق مقامات محلی و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در محدوده این شهر انجام می‌شود با کمک فرماندار شهرستان مهر و نماینده مردم شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی یک واحد شیرین سازی آب در عسلویه احداث شود و آب را به این پالایشگاه منتقل کند.

وی افزود: اگر آب به این مجموعه وارد شود می‌توانیم یو تی لی تی احداث شود و دیگ‌های بخار احداث شود و شیرین سازی گاز نیز انجام شود و دیگر گازهای منابع داخلی استفاده نشود و از منابع دیگر استفاده کنیم.

منبع:عصر مُهـر

نظرات بینندگان