کد خبر: ۱۰۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز:

برجام یک سند تودرتوی آمریکایی است/روحانی و لاریجانی تصمیم بر تصویب برجام داشتند/مردم از مسئولان سئوال کنند که ثروت خود را از کجا آورده اند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام یک سند تو در توی آمریکایی است، گفت: بر جام جعبه سیاه نبود اما روحانی و لاریجانی تصمیم به تصویب برجام داشتند و موفق هم شدند.
به گزارش شیرازه، علیرضا زاکانی‌ نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی دیشب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه دو رخداد سر آمد دانشجویی وجود دارد گفت: در رخداد اول که 16 آذر 32 بود اعتراض به نظام سلطه و آمریکا و نوک اعتراضات به حاکمیت بود اما در رخداد دوم که 16 آبان 53 بود اعتراض به آمریکا بود اما حرکت دانشجویی در راستای حاکمیت بود.

وی با اشاره به اینکه جریان دانشجویی با مختصات خودش بعد از انقلاب مورد طمع واقع شده است ، تصریح کرد: باید دقت کنیم مورد طمع واقع نشویم اما از طرفی دیگر تلاش کنیم کار کردهای اساسی جنبش دانشجویی را پاس بداریم و در مسیر جنبش دانشجوی و احیای آن گام برداریم.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند اصل 8 قانون اساسی را که در مورد امر به معروف است احیا کنند خاطر نشان کرد: ‌جریان دانشجویی می‌تواند این اصل را احیا کند و مسئولان هم باید پاسخگو باشند چراکه پیوستگی قدرت و ثروت سبب حرکت در مسیر فساد می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه امنیت ما هیچ ارتباطی با برجام ندارد گفت: برخی علاقه‌مند هستند که امنیت را مقابل آزادی قرار دهند در صورتی که نبود امنیت نتیجه‌ای جز هرج و مرج و تن دادن به استبداد ندارد و این نفی آزادی است.

وی با اشاره به جنبش دانشجویی گفت: ایران مستقل‌ترین کشور ‌دنیاست و ‌جنبش دانشجویی باید به استقلال نگاه ویژه داشته باشد، هرآنچه استقلال را زیر سؤال ببرد باید زیر سؤال برود.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس  با بیان اینکه دو نگاه در مورد استقلال وجود دارد تصریح کرد: نگاه اول راه حل مشکلات را توانمندی‌های داخلی و تعامل هوشمندانه و سازنده با دیگر کشورها می‌داند و نگاه دوم حل مشکلات را به سرپنجه‌های خارج از کشور گره می‌زند، نگاه دوم ناقض و نقص‌کننده استقلال است، اگر در این زمینه بی‌توجهی شود امنیت و آزادی نیز مخدوش می‌شود.

زاکانی با اشاره به وحدت و مردم سالاری در کشور گفت: مردم‌سالاری دینی یعنی مردم حق نظارت و مطالبه‌گری داشته باشند و دولت فارغ از اینکه متعلق به کدام جناح است باید دست مردم را در امور اقتصادی باز بگذارد، رقابت پذیری دولت با مردم نتیجه‌ای جز فساد و رانت ندارد.

نماینده سابق تهران با بیان اینکه هیچگاه به دنبال اسم امضا کننده توافقات و تفاهم ها نباشیم، گفت: توجه به محتوا بسیار مهم است و هیچ کاری هم به امضا کننده آن نباید داشته باشیم و همین توجه نکردن به برخی از محتواها بود که باعث شده به دلیل یک اشتباه در یک قرارداد شش میلیارد دلار دیگر کشور غرامت پرداخت کند.

وی با اشاره به برجام گفت: روحانی و لاریجانی تصمیم بر تصویب برجام داشتند و به این کار نیز موفق شدند و از طرفی فضای عمومی و جوسازی ها نیز به مسیری رفت که برجام به گونه ای دیگر برای مردم جلوه داده شود.

زاکانی با بیان اینکه برجام یک سند تو در توی آمریکایی است که فقط تیم مذاکره کننده ما مقداری آن را تغییر داد افزود: برخی از آقایان حضور تیم ۱۶ نفره ایران در مقابل تیم ۱۴۵ نفره آمریکا را نقطه قوت اعلام می کردند در حالی که این ضعف بزرگی بود.

نماینده سابق تهران با اشاره به واکنش دولت پس از تصویب تحریم ها افزود: طی روزهای اول تصویب تحریم های آمریکا، دولت موضوع لغو برجام را از جانب آمریکایی ها تایید می کرد اما طی دو روز گذشته آنان این موضوع را به گونه ای دیگر عنوان می کنند و به دنبال فرافکنی هستند.

وی با بیا اینکه ما به دنبال هیاهو و حاشیه نیستیم تصریح کرد: آنچه که در گذشته گفتیم گوش نکردند اما امروز هم ما به دنبال هیاهو و حاشیه نیستیم بلکه انتظار داریم دولت مطالبی را که آن موقع عنوان می کرد امروز اجرا کند.

زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه صحبت های من به هیچ دولت و هیچ جناحی ارتباطی ندارد خاطر نشان کرد: اعتقاد من این است که مردم باید مسئولان خود را بر روی صندلی داغ بنشانند و تنها از آنها یک سئوال کنند که ثروت خود را از کجا آورده اند چرا که یک فرد در سال ۸۷ مسئولیت خود را به اتمام می رساند و امروز چندین و چند میلیارد سرمایه دارد. باید فقط از او پرسید که این ثروت را از کجا آورده است در حالی که وقتی که ما می پرسیم آنها به دنبال هیاهو و جنجال می روند.

وی با بیان اینکه قرار نیست کسی که جرمی یا تخلفی مرتکب شود و به عنوان اینکه من نماینده هستم هیاهو به پا کن افزود: گرفتن حق مردم و دفاع از حقوق مردم اولویت است و کسی حق عبور از قانون را ندارد اما آنچه که مهم است این است که نمایندگان نیز نباید از قانون عبور کنند.

 

نظرات بینندگان