کد خبر: ۱۰۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

احیای جنگل های پاسارگاد با همکاری مردم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: این اداره از نیمه آبان ماه سال جاری تا کنون بالغ بر 120 هکتار از جنگل های آسیب دیده پاسارگاد را در قالب بذر کاری با گونه بومی جنگلی از نوع ارژن وبادام کوهی به روش کپه کاری احیا شده است.
به گزارش شیرازه، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: عملیات احیای جنگل های آسیب دیده با همکاری گروه های مختلف مردمی، سازمان های مردم نهاد، مردم محلی، اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران، مرتعداران،دامداران، ورزشکاران، دوستدران طبیعت و محیط زیست استان فارس،گروه دلجویان ودلواپسان طبیعت پاسارگاد ، گروه پاکسازان طبیعت فارس،سیوند، فاروق، انجمن مرتعداران شمال فارس،اصحاب رسانه، خبرنگاران،نیروهایی بسیجی ونیروهای خدوم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد اجرا شده و همچنان ادامه خواهد داشت.
وی ضمن تشکر از دوستداران منابع طبیعی و محیط‌زیست برای مشارکت در طرح احیای جنگل های آسیب دیده یادآور شد: این عملیات تا کنون در ارتفاعات کوه های تنگ بلاغی، حسن پهلوان، حوضه سد سیوند،تنگ خرسی، مبارک آباد، تنگ ماری و جنگل علی آباد اجرایی شده است.

حیای جنگل های پاسارگاد با همکاری مردم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد در ادامه با اشاره به اهمیت و فواید وجود جنگل ها و مراتع گفت: جنگل ها و مراتع از مهمترین و با ارزش ترین منابع طبیعی بوده و نقش اساسی در تامین نیازمندی های انسان از جمله اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارویی دارند.

خسروانیان افزود: از جمله اثرات مستقیم جنگل ها و مراتع، تولید چوب، حفظ و تولید خاک، تولید علوفه، تولید فرآورده های صنعتی و دارویی، تغذیه آب های زیر زمینی و تولید اکسیژن و تلطیف هوا است.

وی ادامه داد: از اثرات غیر مستقیم جنگل ها و مراتع نیز می توان به جلوگیری از خسارت سیل، ارزش های تفرجگاهی و حفظ گونه های جانوری و حیات وحش اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد یادآور شد: دانشمندان معتقدند ارزش های زیست محیطی جنگل ها و مراتع (حفظ آب و خاک ، تلطیف هوا، حفظ گونه های گیاهی و جانوری و ...) بیش از 75درصد و تولید علوفه و چوب تنها 25درصد ارزش این منابع است.

حیای جنگل های پاسارگاد با همکاری مردم

خسروانیان افزود: به رغم اثراتی که این نعمت های خدادادی دارند ، اکنون به شدت در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته و مهم ترین عامل این تخریب انسان است.

وی تاکید کرد: تنها راه مقابله با تخریب جنگل ها این است گه فرهنگ حفظ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود و این کار ضرورت دارد.

وی در پایان از مردم خواست گزارش قطع درختان جنگل ، بوته کنی ، تخریب و تصرف اراضی ملی ، آتش سوزی جنگل و ... را از طریق تماس با سامانه رایگان 1504 به یگان حفاظت از منابع طبیعی گزارش دهند.
نظرات بینندگان