کد خبر: ۱۰۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵

بازی با صفر و سرگرمی تومنی!

تغییر واحد پولی از ریال به تومان بازی سرگرم‌کننده‌ای است که از یک سو برنامه‌ریزان را به طرحی بی‌اثر مشغول می‌کند و انرژی و اذهان کارشناسان اقتصادی را به آن معطوف می‌کند و از سوی دیگر تغییر پول ملی لابد هزینه‌های زیادی را بر مردم تحمیل می‌کند.

به گزارش شیرازه، روزنامه «جوان» در صفحه اقتصادی و در یادداشتی از «مهران ابراهیمیان» نوشت:

اگر قرار باشد اولویت‌های اقتصادی را در کشور مد نظر قرار دهیم رکود، اشتغال، قفل شدن سیستم بانکی و مقابله با تبعیض و فساد در رأس همه آنهاست و باید راهکارهای جدی و سریعی برای آن پیش‌بینی کنیم. اما دولت در میان این مشکلات جدی و افزایش نرخ ارز و چشم‌اندازی که در ماه‌های آینده پیش رو داریم ناگهان مصوبه‌ای جدید را رسانه‌ای می‌کند که از لحاظ عرفی در جامعه محقق شده و از لحاظ علم اقتصاد تأثیری در بهبود معیشت اقتصادی ندارد و از آن تأسف‌بار‌تر اینکه هیچ نقشی در ایجاد رشد اقتصادی نداشته یا با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی ندارد! البته در تمام کشورها با نرخ تورم بالا که موفق به کاهش تورم به زیر 5 درصد و تثبیت آن شده‌اند معمولاً هویت جدیدی برای پول ملی خود متصور می‌شوند. با این حال ما هنوز جزو معدود کشورهای جهان هستیم (کمتر از انگشتان دست که نرخ تورم بالای 5 درصد دارند) که مسئله تورم بالا را حل نکرده‌ایم.

نگاهی به نحوه بودجه‌بندی و کسری بودجه سال آینده و وضعیت سود‌سازی در بانک‌ها و حیات وابسته آنها به تورم نشان می‌دهد نرخ تورم ما در سال آینده نیز بالا خواهد بود. (‌پیش‌بینی فعالان اقتصادی و برنامه‌ریزان دولتی نیز مؤید همین ادعاست).
 با این اوصاف در واقع تغییر واحد پولی از ریال به تومان بازی سرگرم‌کننده‌ای است که با توجه به اولویت‌های موجود در اقتصاد شبیه به تئوری بازی با جمع صفر است که از یک سو برنامه‌ریزان را به طرحی بی‌اثر مشغول می‌کند و انرژی و اذهان کارشناسان اقتصادی را به آن معطوف می‌کند و از سوی دیگر تغییر پول ملی لابد هزینه‌های زیادی را بر مردم تحمیل می‌کند.
برخی از برآوردها برای حذف یک صفر و چاپ اسکناس‌های جدید و تغییرات نرم‌افزاری و حسابداری حکایت از هزینه حداقل 2 هزار میلیارد تومانی دارد؛ هزینه‌ای که با توجه به ساختار اقتصادی و چشم‌انداز آتی، ناگزیر به تکرار آن خواهیم بود.

به این ترتیب طرح بازی با صفر و بازی با واژه‌های ریال و تومان مطرح شده در هیئت دولت طرحی ناکارآمد است، مگر آنکه زمین بازی این طرح مانند بسیاری از تصمیمات ادوار دول جای دیگری باشد و چیزی غیر از آثار منطقی این تصمیم در اقتصاد را دنبال کند، به عنوان مثال با نزدیک شدن به آخر سال و عمر دولت، انحراف افکار عمومی از افزایش بی‌مورد نرخ ارز یا سرپوش گذاشتن بر موضوع حقوق‌های نجومی یا... مد‌نظر باشد‌!

در این صورت می‌توان این طرح را موفق ارزیابی کرد زیرا مردم از زمان تصویب این پیشنهاد در هیئت دولت با سخره گرفتن آن، سر کار رفته‌اند و به جوک‌سازی در‌این‌باره پرداخته‌اند، نمونه‌هایی از این دستاورد را می‌توان در زیر خواند:

- سلامتی قشنگ‌ترین واحد پول دنیا «تومن» ‎چون هم «تو توش» هستی هم «من»!
- بهترین زمان برای اجرایی شدن تبدیل ریال به تومان اول فروردینه که ساعتا رو یه ساعت جلو میبرن، با ساعت و پول قدیم و جدید سال 96 رو سر می‌کنیم!
- ‏احتمالاً فردا بانک‌ها به خاطر عوض شدن واحد رسمی پول نفری 5 هزار تومن از حساب مشتریا کم کنن!
- از اونجایى که بعید می‌دونم بانک مرکزى پول چاپ اسکناس جدید رو داشته باشه احتمالاً همینایى که داریم یه صفرش رو پانچ می‌کنن دوباره پس میدن به خودمون!
- امشب اخبار اعلام می‌کنه «قیمت پراید از 220  میلیون ریال به 22 میلیون تومان کاهش یافت.»
- تکلیف این ضرب‌المثل چی می‌شه که می‌گفتن: به ریال در‌میاره به تومن خرج می‌کنه‌؟

انتهای پیام/


نظرات بینندگان