کد خبر: ۱۰۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

خیز بلند کانادا به سوی قطب لیموی ایران/لیموی قیروکارزین به کام دیگر شهرستان‌ها

شهرستان قیروکارزین با تولید سالانه ۴۳ درصد از لیمو شیرین و ۲۵ درصد از لیمو ترش کشور به عنوان قطب لیموی ایران شناخته می‌شود.
به گزارش شیرازه، اقتصاد اغلب شهرستان‌های استان فارس بر پایه کشاورزی استوار شده اما نبود یا کمبود صنایع تبدیلی سبب شده که نتوان استفاده بهینه‌ای از تمامی محصولات کشاورزی کرد به گونه‌ای که گاه نبود سردخانه یا واحد فرآوری ضرر مالی وسیعی را به کشاورزان وارد کرده و سبب ناامیدی و مهاجرت روستائیان شده است. 

ایجاد صنایع تبدیلی؛ ماندگاری روستائیان در روستاها

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران معتقد است که با ایجاد صنایع گوناگون در مناطق روستایی می‌توان روستاها را کانون توسعه قرار داد و ضمن تشویق به ماندن روستائیان در روستاها، امنیت غذایی کشور را نیز تامین کرد. وی درباره صنایع تبدیلی می‌گوید: « باید صنایع تبدیلی به وجود بیاید. هیچ مواد خامی از روستاها خارج نشود و همه چیز همان جا تبدیل شود».

آنگونه که رزاقی گفته وجود صنایع تبدیلی سبب می‌شود که کشاورز در تمامی مدت شغل و درآمد داشته باشد در نتیجه تمایلی برای مهاجرت در دلش به وجود نمی‌آید. « مجسم کنید هیچ چیز دور ریز نشود. دور ریز زراعت می‌رود برای دامداری، دور ریز دامداری می‌رود برای صنایع پوست و کود یا صنایع مربوط به باغداری. آن میوه‌ای که می‌بیند بازار ندارد و فروشش به صورت خام صرف نمی‌کند، تبدیل به مثلاً آب پرتقال یا عصاره آن می‌شود یا در زمستان‌ها آن آبی که می‌آید را جمع می‌کنند و پرورش ماهی می‌زنند». 

اهمیت صنایع تبدیلی سبب شده که چنگیز اسفندیاری سرپرست دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود در شهریورماه امسال  از حمایت از صنایع تبدیلی کشاورزی در قطب‌های عمده تولید با گرایش توسعه صادرات خبر داده و گفته است که طرح‌های نیمه تمام صنایع تبدیلی با 60 درصد پیشرفت تسهیلات دریافت می‌کنند. 

لیموی قیروکارزین به کام دیگر شهرستان‌ها

شهرستان قیروکارزین با تولید سالانه 43 درصد از لیمو شیرین و 25 درصد از لیمو ترش کشور به عنوان قطب لیموی ایران شناخته می‌شود اما نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان سبب شده که محصولات کشاورزی آن نظیر لیمو به نام دیگر شهرها صادر شود و کشاورزان قیروکارزینی در گمنامی به سر ببرند. 

اشکان کاظمی، فرماندار قیروکارزین در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: شهرستان قیروکارزین 11 هزار هکتار سطح زیرکشت لیمو دارد که به کشورهای آسیایی و اروپایی با مرکزیت آلمان صادر می‌شود و با توجه به اینکه سالانه 43 درصد از لیمو شیرین و 25 درصد از لیمو ترش کشور را تولید می‌کند به عنوان قطب لیموی ایران شناخته می‌شود. 

وی به رونق صنایع تبدیلی در این شهرستان اشاره می‌کند که بخش عمده‌ای از این واحدها در شهرک صنعتی قیروکارزین واقع شده است. به گفته کاظمی این شهرک با وسعت 80 هکتار در حال تکمیل زیرساخت‌های صنعتی است و با وجود اینکه اقتصاد قیروکارزین بر کشاورزی استوار شده تلاش می‎‌شود که واحدهای صنعتی و فرآوری مرتبط با کشاورزی در آن هر چه سریع‌تر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. 

فرماندار قیروکارزین به وجود 2 واحد سردخانه 5 هزار تنی اشاره می‌کند که در کنار واحدهای بسته‌بندی مرکبات کار صادرات این محصول را رونق می‌دهد این واحده با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال ساخت است. 

راه‌اندازی واحد بزرگ کنستانتره مرکبات در شهرک صنعتی قیر

کاظمی به راه‌اندازی واحد بزرگ کنستانتره مرکبات اشاره می‌کند که با سرمایه‌گذاری بخش خارجی (کانادا) در حال ساخت است که در صورت تکمیل بسیاری از لیموها و دیگر مرکبات این شهرستان تبدیل به آبمیوه شده و صادر می‌شود. 

واحدهای فرآوری خرما نظیر تولید لواشک و الکل خرما، تولید سبد پلاستیکی میوه، بسته‌بندی خشکبار، واحد خوراک دام از دیگر صنایع مرتبط با کشاورزی است که در شهرک صنعتی قیروکارزین در حال احداث است و کاظمی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه بخشی از زیرساخت‌ها برای تکمیل شهرک صنعتی انجام شده و تاکنون 30 قرارداد با صنعتگران معنقد شده است، امید دارد که با تکمیل شهرک صنعتی و راه‌اندازی واحدهای مرتبط با کشاورزی مشکلات این بخش از شهرستان برطرف و کشاورزی قیروکارزین صنعتی شود. 

فرماندار قیروکارزین می‌گوید: در صورت تکمیل شهرک صنعتی این شهرستان 80 واحد صنعتی در قیروکارزین مستقر شده و برای 900 نفر اشتغالزایی می‌شود و این شهرستان از تک محصولی و تکیه به کشاورزی خارج می‌شود. 

راه‌اندازی صنایع تبدیلی و سردخانه‌های کافی در قطب تولید لیموی کشور نه تنها سود و منفعت کشاورز را تامین می‌کند بلکه  امکان صادرات این محصول را به دیگر کشورها فراهم می‌کند، امری که به برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان نیاز دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان