کد خبر: ۱۰۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدلهای اقتصادی:

ورود توتال و شل به ایران ضد اقتصاد مقاومتی و خیانت است!

زریباف گفت: دولت به دلیل نگاه سیاسی که به دولت آینده و قبضه قدرت دارد تلاش می‌کند عرصه مسائل اقتصادی را کنار بزند و وارد حوزه اجتماعی و فرهنگی شود.

به گزارش شیرازه، مهدی زریباف اقتصاددان و رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدلهای اقتصادی بیان داشت: مواضع دولت فعلی از زمانی که بر سر کار آمد، نسبتا روشن بود. اعتقاد این دولت بر این بود که در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی تفکر انقلابی و اسلامی و شعار مرگ بر امریکایی که سر می‌دهیم، باعث شده تا در زمینه اقتصادی هزینه‌هایی زیادی بپردازیم و علت اصلی مشکلات جامعه ما به همین دلایل است.

وی ادامه داد: تفکر دولت این بود که ما باید بپذیریم که صادرکننده نفت خام هستیم اما برجام و قضیه هسته‌ای سبب شده تا پول‌های ما را ندهند و نفت ما را خریداری نکنند، لذا همه تحریم‌ها نیز برای این مسئله است لذا باید تعامل جهانی را بپذیریم. بنابراین در حوزه سیاسی عقب‌نشینی کرده  و نفت‌فروشی ( خام فروشی) را آغاز ‌کنیم. لذا شرکت‌های خارجی را دعوت می کنیم تا بیایند و  صنایع ما را راه‌اندازی کنند.

این اقتصاددان گفت: مواضع اطرافیان دولت هم روشن بود و خودشان اذعان میکردند که ما بلد هستیم آبگوشت بزباش درست کنیم. این جملات آقایان نشان‌دهنده این پیام بود که آن ها بر این باورند که ما از صنعت و دانش فنی چیزی نمی‌فهمیم و فقط باید نفت را بفروشیم تا آنها برای ما بسازند و به این مسئله افتخار هم می کنیم.

وی تأکید کرد: در بخش تولید نیز این نظر را داشتند که اتاق بازرگانی فعال شود، موانع  را از سر راه بخش خصوصی برداشته و اجازه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بزرگ به اینها بدهیم، واگذاری های بزرگ انجام داده و مسائل ارزشی را کنار بگذاریم، در نهایت تولید هم راه خواهد افتاد. اگر سرمایه‌های خارجی هم وارد ایران شود در ارتباط با سرمایه‌گذاران داخلی اشتغال و تولید ایجاد خواهد شد و به این ترتیب همه چیز گل و بلبل می شود.

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل های اقتصادی بیان داشت: این گونه تفکرات بر دولت حاکم بود و دقیقاً هم در این مسیر حرکت کردند لذا در عمل مسائلی به وجود آمد که نشان داد این تفکرات غلط بوده زیرا هرگز این گونه نیست که مثلاً اگر از ارزش‌های انقلاب و مواضع سیاسی عقب‌نشینی کنیم نظام سلطه اجازه خواهد داد اقتصادمان روان شود. این معلوم بود که دشمن، دشمن است. هر جا هم ضعف نشان دهید فشار از سوی دشمن بیشتر خواهد شد.

زریباف تأکید کرد: در حقیقت دولت در اعتقادش در رابطه با تعامل با اقتصاد جهانی آن هم به شکل بسیار افراطی تقریبا شکست خورد. البته هم‌چنان در مردم ایجاد امید می‌کند که برجام اتفاق افتاده بنابراین همه چیز خوب است.

وی اضافه کرد: ترامپ در ریاست جمهوری امریکا رای می‌آورد، معادلات دولت ما به هم می ریزد و نگران می‌شوند. چرا؟ معلوم است زیرا تصور می کردند که با آمدن کلینتون روال اوباما و گذشته ادامه خواهد یافت.

این اقتصاددان عنوان کرد: اکنون نیز چیزی که دولت را در فشار قرار داده، این است که شعار اولش غلط از آب درآمد زیرا این دولت به شدت سیاسی است و برای حفظ خود هزینه‌های سنگین سیاسی را به نظام تحمیل می‌کند.

وی گفت: مسئله بعدی که در حوزه اقتصاد مهم است این است که دولت تکیه بر افرادی داشت که اساساً تفکر بازرگانی-تجاری داشتند و تصورش هم این بود که این افراد در حوزه تولید نوآوری خواهند کرد و بنگاه ها و کارخانه ها راه می‌افتند. اینجا هم دولت اشتباه کرد و این اتفاق نیز صورت نگرفت. در واقع عملاً تئوری‌های دولت شکست خورده و خودشان نیز قبول دارند که 70-60 درصد از صنایع ما خوابیده است.

زریباف خاطرنشان کرد: نظام اقتصادی ما مافیایی است، تفکر اشرافی دولت هم به این موضوع دامن زده است. یکی از خروجی‌ها حقوق‌های نجومی ، مفاسد مالی و اختلاس ها است، فساد مالی و اداری در دولت فعلی تشدید شد. اگر اشتغال هم پایین آمده به دلیل همین مفاسد است.

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل های اقتصادی عنوان کرد: با این که هزینه‌داری دولت در این دوره دو برابر زمان دولت های قبلی بوده است اما عملاً هیچ چیزی به کارایی مدیریت اقتصادی ما اضافه نشده است. بلکه این تفکر اشرافی باعث هرج و مرج پولی و مالی گشته است. از آن طرف در داخل هم دولت نتیجه‌ای نتوانست بگیرد تا بتواند به اوضاع مالی جامعه سروسامانی بدهد بنابراین باید پرسید تولید در این اوضاع چگونه می تواند سرپا بماند.

زریباف اظهار داشت: دولت آقای روحانی این اشتباه را کرده که فرار به جلو با اهداف سیاسی دارد. در واقع دنبال این است که سیاست را بر حوزه اقتصاد غلبه دهد. یعنی بر خلاف شعاری که خود می‌داد عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت به دلیل نگاه سیاسی که به دولت آینده و قبضه قدرت دارد تلاش می‌کند عرصه مسائل اقتصادی را کنار بزند و وارد حوزه اجتماعی و فرهنگی شود. به گونه‌ای که گسترش توهم‌زایی برای جوانان باشد تا دولت بتواند در دوره بعدی هم رأی بیاورد. نمی‌دانم این نوع نگاه چه عاقبتی برای مملکت خواهد داشت! به نظر من اولویت اصلی مردم در جامعه فساد مالی اقتصادی است و حتی بحث اشتغال هم در رتبه دوم است.

رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل های اقتصادی گفت: در حقیقت بزرگترین مشکل مردم در حال حاضر بحث فساد است. مجلس هم در این تقریبا یک سالی که گذشته است حرکت جدی در این رابطه و حتی در رابطه با تأکید بر اقتصاد مقاومتی از خود نشان نداده است. یعنی حرکت یا جریان‌سازی از طرف مجلس صورت نگرفته است.

 وی با بیان این مطلب که بیشتر مسائل سیاسی است و کسی به دنبال حل مسائل اقتصادی نیست، گفت: چند روز پیش هیئت دولت اعلام کرد در راستای اقتصاد مقاومتی توتال وارد ایران شد. آیا این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی است؟! این خبر که کاملا ضد اقتصاد مقاومتی است. ما با چنین دولتی طرف هستیم. ورود توتال و شل به ایران و در راستای اقتصاد مقاومتی حساب کردنش قابل تامل است، لذا به نظر من این اقدام خیانت مسلم به صنعتگران داخلی نفت است و مایه شرمساری است.

نظرات بینندگان