کد خبر: ۱۰۲۴۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
سقوط آزاد پول ملی:

کارشناسان اقتصادی: حذف تدریجی صفر ضروری است/ تیم اقتصادی دولت: زمان برای حذف صفر مناسب نیست

در حالی که تیم اقتصادی دولت زمان حذف صفر از پول ملی را نامناسب می دانند و ترجیح می دهند دولت بعدی در این باره تصمیم و زمینه سازی کند، کارشناسان اقتصادی نظر دیگری دارند.
به گزارش شیرازه، هفته گذشته لایحه تغییر واحد پول ایران از «ریال به تومان» به تصویب هیات وزیران رسید. تایید نهایی و اجرای تغییر پول ایران به تومان منوط به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است.

اقدام دولت در تصویب تغییر واحد پول ایران، نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به این سمت سوق داد که احتمالا این اقدام، گام اولیه ای است برای حذف یک یا چند صفر از پول ملی که می تواند در جهت مهار تورم برداشته شود.
 
مدیر کل بانک مرکزی اما با حذف صفر از پول ملی در شرایط فعلی مخالف است. وی در شیراز گفت:شرایط فعلی کشور اجازه نمی دهد این امر عملیاتی بشود و این تصمیم برای به نتیجه مطلوب رسیدن، بهتر است در یکی دو سال آینده و پس از بسترسازی مناسب صورت بگیرد."سیف" همچنین تغییر واحد پول از ریال به تومان را صرفا برای سهولت مبادلات مردم دانست.

وزیر امور اقتصادی نیز باحذف صفر از پول ملی موافق است اما به شرطها و شروطها، او می گوید: «حذف سه صفر را اصلاحی ضروری می‌دانم که باید در آینده صورت بگیرد، ولی اکنون زمان آن فرا نرسیده است»؛ طیب نیا زمان حذف صفر از پول ملی را رسیدن به وضعیت پایدار در مهار تورم می داند.

در حالی که تیم اقتصادی دولت زمان حذف صفر از پول ملی را نامناسب می دانند و ترجیح می دهند دولت بعدی در این باره تصمیم و زمینه سازی کند، کارشناسان اقتصادی نظر دیگری دارند.

اکنون زمان مناسبی برای حذف صفرها از پول رایج کشور است

 قادری عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه برای حذف کردن صفر از پول ملی ابتدا باید مشکلات موجود حل شود، اظهار داشت: پول ما جزو معدود پول هایی است که اجزا ندارد یعنی ریال واحد پول ما است و این در حالی است که پول کشورهای دیگر دارای اجزای کوچکتر از خودش است.در واقع باید واحدخردتر از ریال طراحی شود.

این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از موانع حذف صفر از پول ملی را تفاوت بین واحد پول رایج و اداری دانست و گفت: مبنای معاملات دولتی ما ریال است ولی در محاورات تومان مورد معامله قرار می گیرد.

قادری با اشاره به تورم های چند سال اخیر که موجب کم شدن ارزش پول ملی شده است گفت: در معاملات باید حجم قابل توجهی پول پرداخت شود تا بتوانیم یک واحد پول خارجی یا کالا بگیریم، اگر بخواهیم ارزش پول ملی مان افزایش داشته باشد لازم است به صورت همزمان این مشکلات حل شود.

وی با خوش بین بودن به حذف صفر از پول ملی گفت: با یک تصمیم می توان بجای حذف یک صفر چهار صفر حذف شود.

استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: حذف صفر بعد از رفع موانع زمانی باید صورت گیرد که تورم شدیدی نداشته باشیم.

قادری با اشاره به اینکه تاکنون مشکلاتی چون نقل و انتقال، هزینه چاپ پول که دولت متحمل آن می شود و هزینه مبادلاتی وجود داشته است که با حذف شدن صفرها هزینه های موجود در کشور، منتفی می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در معاملات، اجزای پول های ریزمان ارزشی ندارد، تصریح کرد: البته باید دولت هم مراقب باشد، بالا رفتن حجم نقدینگی، خودش منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود و این فرآیند را معیوب می کند بنابراین باید همزمان با این اتفاقاتی که انجام می شود تلاش هایی برای افزایش ارزش پول ملی هم انجام شود.

همچنین علی رغم نظر مدیر کل بانک مرکزی، قادری معتقد است با توجه به تورم 10 درصدی در کشور در صورت فراهم کردن شرایط هم اکنون زمان مناسبی برای حذف صفرها از پول رایج کشور است.

با توجه به پائین بودن قدرت خرید مردم و کنترل تورم حذف تدریجی صفر ضروری یه نظر می رسد

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح اصلاح پولی و حذف صفر از واحد پول کشور می گوید: رفرم یا اصلاح پولی با هدف بالا بردن ارزش پول ملی صورت می گیرد و با توجه به پائین بودن قدرت خرید مردم و از طرفی کنترل تورم حذف تدریجی صفر در شرایط فعلی ضروری یه نظر می رسد.

به گزارش شیرازه، اگر دولت اقتصاد کشور را به آفتاب و مهتاب برجام گره نمی زد و توان خود را برای حل مشکل اقتصادی و رفع موانع برای حذف صفر از پول ملی به کار می بست امروز دیگر نه شاهد کوچک شدن سفره ایرانیان بودیم نه کم شدن ارزش پول ملی در مبادلات بین المللی.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ابوقداره
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵
0
سلام این مسئله سالهاست که حل نشده و کسی هم نمی خواد حلش کنه شاید مسئولین سودی می ببرند