کد خبر: ۱۰۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵
در مناظره سیاسی فسا مطرح شد:

محمد برزویی:آقای روحانی بالقوه یک فرمانده جنگی است / ابراهیم شیشه گر: روحانی باید عذرخواهی کند

نخستین مناظره سیاسی شهرستان فسا طی چند سال اخیر با موضوع بررسی عملکرد دولت یازدهم بین ابراهیم شیشه گر به عنوان منتقد دولت و محمد برزویی به عنوان حامی دولت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا به میزبانی بسیج دانشجویی شهرستان فسا برگزار شد.

به گزارش شیرازه  در مناظره دیروز پس از توضیحات سید یاسر رضوی مجری برنامه، و تشکر بسیج دانشجویی مبنی بر تغییر روند فرمانداری فسا برخلاف فرماندار سابق که اجازه برگزاری این برنامه را داده است ، محمد برزویی به عنوان آغاز کننده مناظره با بیان اینکه من محمد برزویی به تمام معنا اصلاح طلب هستم و مدیر مسئول سایت آوای فسا، گفت: برگزاری مناظره برای بررسی عملکرد هر دولتی مبارک است. چرا که در جامعه بشری دولتی نداریم که بخواهد خودش را از نقد مبرا بداند.


برزویی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم دارد به ایستگاه های آخرش نزدیک میشود و چندی دیگر انتخابات است کارنامه این دولت باید ارزیابی بشود. نقاط ضعف و قوتش سنجیده بشود. برای اینکه آب پاکی را روی دستتان بریزم باید بگویم اولین منتقد دولت یازدهم اصلاح طلبان هستند؛ چرا که قوی تر شدن هر دولتی را در گرو نقد های منصفانه می دانند. رویکرد اصلاح طلبان حمایت و انتقاد توامان بوده است.

وی افزود: ما موظفیم به همه ی دیدگاه ها احترام بگذاریم حتی اگر قبول نداشته باشیم. خیلی خوب است در این شهرستان به عنوان یک مدل سیاسی گفتگوی افراد صاحب نفوذ شهرستان جایگزین خیلی از رنجش هایی بشود که در سالیان قبل بوده و این میتواند یک آغاز مبارک باشد.

برزویی تصریح کرد: برای نقد این دولت باید یک گام به عقب برگردیم و ببینیم این دولت در چه شرایطی تشکیل می شود. شعارهای رئیس جمور در دوران نامزدی مطالبات سنگینی را در جامعه ایجاد کرده است. دولتی که آمده اعتدال پیشه کند، اعتدال شعاری بو که در انتخابات مرود اقبال عمومی قرار گرفت .

وی ادامه داد:برای نقد منصفانه باید ببینیم این دولت میراث دار چه مشکلاتی در این کشور بوده است. ضمن اینکه از آقای شیشه گر هم می خواهم خودشان را معرفی کنند.

 پس از وی ابراهیم شیشه گر به عنوان منتقد دولت گفت: بنده ابراهیم شیشه گر هستم و چهارده سال است که کار حرفه ای رسانه ای انجام میدهم علوم سیاسی و گرافیک رشته های من در دانشگاه بوده اند.

وی افزود: اجازه بدهید صحبتم را با سخنی از حضرت امام آغاز کنم. نمی خواهید برای شادی روح امام که این روزها احتمالاً بخاطر رفتارهای برخی روحشون آزده هست صلواتی بفرستید؟
شیشه گر در ادامه افزود: در جلد 10 صفحه 392 صحیفه حضرت امام می فرماید: کشور باید از این مغزهای پوسیده‌ای که عاشق آمریکا هستند، تصفیه بشود.

وی ادامه داد: نمی خواهم معنی و تفسیر کنم تصفیه یعنی چه؟ و کی ما تصفیه میکنیم. معمولاً برای از بین بردن میکروب تصفیه میکنند. شاید بتوان این تفسیر را کرد که در کشور ما عاشقان آمریکا به تعبیر امام میکروب هستند!

شیشه گر تصریح کرد: علت اینکه بنده اینجا نشسته ام و در واقع مهمترین انتقادم به دولت این است که متاسفانه رفتارهای دولت یازدهم این شبه را ایجاد می کند که دولت دارد آمریکا را بزک می کند، طی این مدت القا شد که مشکلات ما ناشی از عدم ارتباط با آمریکاست؛ وی طی این چند سال دولت هم و غمش را سیاست خارجه قرار داد و سه سال برنامه ی برجام را در دستور کار قرار داد که مثلاً کشورمان گل و بلبل شود. خیلی از شما که آقای روحانی رای دادید مطمئناً هنوز خیلی ها شعارهای روحانی را به یاد دارند. یکی از مشکلات دولت قبل مساله رشد فساد در جامعه بود که قرار بود آقای روحانی با فساد سه هزار میلیاردی مقابله کند هنوز این دولت کارش تمام نشده بحث اختلاص هشت هزار میلیاردی می شود و عملاً روی احمدی نژاد را سفید میکند.

این منتقد دولت گفت: خیلی ها از احمدی نژاد بخاطر کارهایش بریده بودند و روی دفاع از او را نداشتند ولی جناب روحانی با این کارهایشان باعث شدند اقبال مردم مجدداً به سمت احمدی نژاد برود که این خیلی حرف دارد.آقای روحانی با کارهایش بزرگترین لطف را به احمدی نژاد کرد.

وی افزود: آقای روحانی می خواست عزت را به پاسپورت ایرانی برگرداند اما دیدیم کشوری مثل جیبوتی که زیر پونس نقشه بود و ما نمیشناختیم عزت ما را زیر سوال برد چه برسد به دیگران.

شیشه گر ادامه داد: سوالی که از آقای برزویی دارم این است که وعده صد روزه روحانی چه شد؟ و ان وعده ایشان که گفتند هم باید ساتیریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم به کجا رسید؟

وی خاطر نشان کرد: آقای احمدی نژاد گفته بود میخواهم نفت را سر سفره مردم بیاورم اما باید بگویم الان دیگر سفره ای وجود ندارد که کسی بخواهد چیزی بیاورد، آقای روحانی پاسخ بدهد که چرا سه سال از وقت این ملت را بخاطر اعتماد بیش از حد به آمریکا تلف کرده است؟ آیا نمی دانست آمریکا بدعهد است؟ مگر رهبری بارها نگفته بودند که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد؟

محمد برزویی در پاسخ به این سوال گفت: وعده صد روزه به نظرم با کنترل تورم عملی شد.  این که گفتید روحانی باید پاسخ بدهد که چرا وقت مردم را گرفته اند باید بگویم که برجام موضع نظام است اگر که برجام اشتباست نه آقای روحانی بلکه مجموعه نظام باید به مردم پاسخ بدهند.

شما نمیتوانید برجام را به توافق یک جناح سیاسی در ایران تقلیل بدهید برجام موضع رسمی نظام بوده و تا زمانی که 1+5 پایبند به تعهداتشون باشند جمهوری اسلامی هم پایبند خواهد بود.

وی درباره ماجرای قطع رابطه جیبوتی با کشورمان گفت: جیبوتی قطع رابطه کرد که کرد. به درک. ما در دوران جدید نیازی به کشورهایی که روی نقشه دیده نمیشوند نداریم. در دولت قبل بود که به اینها نیاز داشتند چون کشوری ما را قبول نداشت.

ابراهیم شیشه گر در واکنش به این صحبت برزویی گفت: به این جمله رهبری توجه کنید: "اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست." و از این قبیل جمله ها که بارها تکرار کردند و گفتند من به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم.

وی افزود: آقای روحانی در سال 93 در چهارمین نشست خبری خود گفتند: "همه مسئولیت مذاکرات با من است." اگر راست گفتند بیایند از مردم عذرخواهی کنند اینکه چیز بدی نیست. اینکه کسی اشتباه کرد بیاید و عذرخواهی کند. انداختن مشکلات گردن دیگران کار درست و جالبی نیست. خصوصاً هزینه کردن از رهبری.

شیشه گر در ادامه اظهار داشت: جناب برزویی به عنوان حامی دولت لطفاً پاسخ بدهید وضعیت صنعت در کشور چگونه بود و الان چگونه است و بعد درمورد وضعیت اشتغال در شهر فسا توضیح بدهید اوضاع اشتغال در فسا چگونه است و در پایان هم بگویند در مسائل بانکی که قرار بود مشکلاتش حل شود الان آیا حل شده است؟ با این توضیح که در شهرستان فسا طی سه سال گذشته 25 کارخانه تعطیل شده اند.

محمد برزویی با بیان اینکه پرسیدید که چرا صنایع در فسا این تعداد کارخانه در فسا کاهش پیدا کرده است گفت: دولت دارد برای اشتغال تلاش میکند، اما شما به یاد دارید در این شهر نماینده ای وجود داشت میدانید که ایشان بودجه های عمرانی این شهر را در طول 12 سال دوره نمایندگی چطور صرف کرد که کار به اینجا رسیده است.

وی افزود: امروز در این شهرستان مشکلات اقتصادی فراوان است ولی این مشکلات اقتصادی نه از روزی که آقای جمالی عزیز نماینده این مردم شده حادث شده و نه از روزی که جناب آقای کرمی فرماندار شده است این مشلات در این شهرستان تاریخی است. و ما برای حل کردنش راهی جز دست به دست هم دادن نداریم. اینکه شما منتصب کنید به دولت و بگویید چرا چنان نکرده کار حل شدنی نیست.

ابراهیم شیشه گر در ادامه افزود: آقای برزویی در صحبت قبلی خود گفتند چون نماینده شهرستان دوگانی بوده دولت در شهرستان نمی توانسته کاری کند. این خیلی جالب است شما یک دولت را تصور کنید با کلی ادعا، بعد یک نماینده ای در شهرستانی وجود دارد که آن دولت را در آن شهرستان فلج کرده، بعد آن دولت چطور می خواهد برای کل کشور برنامه ریزی کند! به نظرم آدم گاهی وقتها بجای اینکه صحبت کند و دولتش را زیر سوال ببرد، سکوت کند خیلی بهتر است!

وی افزود: آقای برزویی گفتند دولت دارد برای اشتغال تلاش میکند. بنده حرف ایشان را تایید میکنم.به نظرم دید ایشان یک دید جهانی است. الان مثلاً دولت ما برای ایرباس آمریکا 100 هزار شغل ایجاد کرده، 100 هزار آمریکایی به سر کار می روند.

باید انسان دیدش جهانی باشد تا این مسائل را درک کند. بعضی ها خیلی کوته فکر هستند در حد ایران می بینند! با بستن قرارداد پژو ، چند هزار نفر در فرانسه شغل ایجاد شده، این ایجاد شغل. هر چند همین ها فردا جلوی ما می ایستند. نمونه آن همین نخست وزیر انگلیس که عضو 1+5 بود و با ما معاهده امضا کرد. سه روز پیش گفته است "آماده همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران هستیم."

 شما به من جواب بدهید آیا این است نتیجه سیاست خارجه ی چهارساله آقای روحانی؟ این بود نتیجه که نخست وزیر انگلیس بگوید: "آماده همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران هستیم."؟

و نکته دیگر اینکه آیا دولت در این شهرستان میخواهد پاسخگوی کارهایش باشد یا نه؟ فرماندار اولش که هرگز پاسخی به کسی نداد.

شیشه گر در ادامه اظهار داشت: تا حالا که می گفتید دوگانی است کاری نمی شود کرد. حتماً سه سال دیگر هم خواهید گفت جمالی هم اصولگرا بود پس نمی شد کاری کرد. به ما بگویید این دولت کی می خواهد پاسخ بدهد؟


وی اضافه کرد: این نکته را بگویم تعاملی که جمالی با دولت دارد خیلی از نماینده های اصلاح طلب نداشته اند. چرا ایشان این تعامل را داشته اند؟ چون نفعش به شهرستان برسد ما شاهدیم جمالی در مجلس تعامل خوبی با دولت دارد ولی نفعش هنوز به شهرستان نرسیده است. یا بهتر بگویم ما که چیزی لمس نکرده ایم. شاید به خانه شما چیزی رسیده باشد ولی واقعاً در پایین شهر که ما هستیم خبری نیست و چیزی نمی بینیم.

وی افزود: دولت باید پاسخ بدهد علت کم کردن بودجه دفاعی سال قبل که در شرایط بسیار خاص منطقه ای بودیم چیست؟

محمد برزویی اظهار داشت: در مورد کم شدن بودجه دفاعی و امنیتی، اول که باید علت را جویا شد که چرا دولت کم کرده است و دوم اینکه مگر دولت به تنهایی دخیل است؟ در مورد بودجه باید مجلس و دوستان اصولگرای شما پاسخ بدهند، کمسیون تلفیق باید پاسخگو باشد.

چطور می گویید آقای روحانی با بودجه امنیتی مشکل دارد؟ آقای روحانی بالقوه یک فرمانده جنگی است.ایشان در جنگ شرکت داشته است چطور نمیفهمد در چه شرایطی هستیم؟

برزویی در قسمت دیگری از سخنانش اظهار داشت: درآمد نفتی دولت احمدی نژاد از تمام دولت ها بیشتر بود .

وی افزود: در مورد سخن نخست وزیر انگلیس، آقای روحانی باید جواب بدهد؟ ما باید ببینیم چه شرایطی در منطقه ایجاد شد توسط برخی افراد تندرو. روابط ما را با عربستان دست خوش تحولی کردند که چوبش را داریم می خوریم. از دیوار سفارت رسمی یک کشور بالا رفتند آن هم در شرایطی که ما در منطقه دچار بحران بودیم و حق کشوری را نقض کردیم. نتیجه آن این شد که امروز عربستان مدعی ما در منطقه است. همان کشوری که در سالهای قبل رابطه دوستانه ای بینمان حاکم بود.

از روزی که دوستان شما امدند و آن اتفاق رخ داد و متاسفانه در مشهد و تهران رابطه ما را با کشورهای حاشیه خلیج فارس بر هم زدند ما دچار این مشکلات شدیم. سیاست خارجی ما تابعی از اتفاقاتی است که در درون ما می افتد. انگلیس هم چون قرارداد امضا کرده باید به قراردادش پایبند باشد نباشد همان برخوردی با او خواهد شد که با امریکا خواهد شد. ما به هیچ انگلیسی، به هیچ آمریکایی و هیچ روسی دلخوش نخواهیم بود.

وی افزود: گفتید دولت میخواهد در دایره شهرستان پاسخگو باشد؟ باید بگویم دولت مربوط به یک گستره ملی است و باید در دایره ملی پاسخگو باشد.

دولت در شهرستان نماینده دارد شما می توانید مراجعه کنید سوالاتتان را بپرسید. در مورد آقای جمالی ، آیا این نقصی است که مواضع اش را در چارچوب گفتمان دولت ارائه میدهد؟

 توقع داشتید نماینده ای بیاید در مقابل دولت بیاستد؟ آنکه چنین نظری داشت رای نیاورد. نماینده فعلی که برآیند افکار عمومی است اینگونه نظر دارد.
این فعال اصلاح طلب افزود: اینکه آقای جمالی با دولت رابطه حسنه ای دارد نباید بغضی بر گلوی برخی از دوستان اصولگرای ما باشد. آقای جمالی در این زمینه بسیار عاقلانه عمل میکند در عین حال اگر جایی باشد که نیاز باشد به ایشان تذکر داده شود باید تذکر داده شود.
وی افزود: در مورد سبد کالا. این مردم را ما یارانه دادیم و گفتیم پول امام زمان است با دولت مورد حمایت شما؟

این پول قرار بود پول امام زمان باشد که برکتی برای جیب باشد نشد و تورم ایجاد کرد. در مورد سبد کالا یک سری نواقص بود ما هم پذیرفتیم.

ابراهیم شیشه گر در ادامه مناظره گفت:آقای برزویی اشاره کردند که بعضی ها از دیوار سفارت بالا رفتند و کار نامناسبی کردند که من هم میگویم :"غلط کردند" کارشان هم اشتباه بود هیچ کس هم دفاع نمیکند.

منتهی باید یک اشاره کنم به انهایی که از دیوار سفارت بالا نرفتند از درب اصلی با فرش قرمز داخل سفارت رفتند و قراردادهای ننگین بستند و امروز بعضی ها به آنها مدال افتخار می دهند.

از دولتی که شب واریزی یارانه ها را به عنوان شب عزای خودش اعلام میکند من سوال دارم که شب واریز حقوق های نجومی چه احساسی دارد؟ شب جشن شماست؟

در ادامه مناظره ابراهیم شیشه گر با انتقاد از عدم پذیرفتن اشتباه توسط دولت گفت: دولتی که عزت و احترام به ملتش را می آید با سبد کالا نشان بدهد که دست ملت در صف ها دراز شد و خیلی ها در همین صف ها مجروح شدند. خب این اشتباه بود. چرا دفاع میکنند. راحت بگویند این کار اشتباه بود.
 وی افزود: میانگین در آمد نفتی این دولت از احمدی نژاد بیشتر بوده مستندش هم در سایت ها هست.

ابراهیم شیشه گر با عنوان اینکه منطقه در شرایط خاصی است گفت: برایم جالب است دولت دائم برخلاف شعارهایش عمل می کند بسیاری از حامیان دولت مخالف روسیه بودند اما در حال حاضر به درست شاهد هستیم روسیه نزدیک ترین حامی ایران در مجامع بین المللی است، در این مورد خوشبختانه بر خلاف شعارهای اولیه اش عملکرده است. از دولت بخاطر ارتباط با کشور روسیه و تقویت ارتباطات تشکر میکنم که اگر نبود کمک روسیه در بسیاری از کارها با مشکل روبرو بودیم.

در پاسخ به این سوال محمد برزویی گفت: از آقای شیشه گر تعجب می کنم که دارد ما را به دامن روسیه می برد ما طرفدار آمریکا نیستیم طرفدار روسیه هم نیستیم، روسیه هم دشمن ماست همانطور که آمریکا دشمن ماست.

منبع: فسایی


نظرات بینندگان