کد خبر: ۱۰۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵
مدیر ستاد آبادگری باغات قصردشت شیراز خبر داد؛

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفظ باغات قصرالدشت

مدیرستاد آبادگری باغات قصرالدشت شیراز از اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به باغداران این منطقه خبر داد و گفت: این اعتبار صرف تامین و انتقال آب، توزیع سموم شیمیایی و سایر ملزومات دیگر در راستای حفظ باغات شده و در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.
به گزارش شیرازه، شهزاد رونق‌زاده مدیرستاد آبادگری باغات قصرالدشت با بیان اینکه در حال حاضر بخش اعظمی از منابع قدیمی تامین آب باغ‌ها که قنوات بود یا خشک شده یا کم آب شده است اظهار داشت: برای حفظ باغ‌های کهن قصرالدشت شیراز که ریه تنفسی این کلان‌شهر محسوب می‌شوند  17 حلقه چاه حفاری شده و از محل آن 60 هزار متر خط انتقال آب ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت مهم ستاد آبادگری باغات کاهش فاصله زمانی آب دهی به این باغ‌ها است، بیان کرد: در قدیم درختان در دوره 15 و 20 روزه آبیاری می‌شدند که در حال حاضر به بیش از 30 روز افزایش یافته و  در برخی دیگر از باغ‌ها نیز به 40 روز رسیده که این مطلوب نیست و باید کاهش فاصله زمانی آب دهی دنبال شود.

رونق‌زاده بیان کرد: دو کار عمده برای حفظ باغ‌های قصرالدشت انجام می‌شود که یکی از اساسی‌ترین آن  تامین آب و دیگری توزیع عادلانه آب بین باغداران است که این مهم در حال انجام است.

مدیرستاد آبادگری باغ‌های قصرالدشت شیراز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ستادآبادگری، خرید باغ‌ها است که این موضوع علاوه بر اینکه از نظر زیست‌محیطی برای شهر مناسب است، برای استفاده مستقیم شهروندان نیز بدون تغییر کاربری و تبدیل به پارک در اختیار آنان  قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از سال 80 تا کنون 260 هکتار باغ توسط شهرداری شیراز خریداری شده است، گفت: خرید باغ‌ها در چند سال گذشته روند رو به رشد داشته و در این مدت باغ‌هایی همانند باغ 60 هزار متری مطهری، 42 هکتاری چمران جنوبی و 32 هکتاری باغ انتهای بلوار شهید چمران خریداری شده است.

  باغ‌های قصردشت سابقه دیرینه تاریخی دارند، وسعت این باغ‌ها در روزگارانی که سابقه آن به یک قرن نیز می‌رسد بیش از 3 هزار و 500 هکتار بوده است.

این‌باغ‌ها ریه تنفسی شهر محسوب شده و میوه‌های خوش طعم باغ‌های قصردشت  نیز معروف بوده است. با گذشت سال‌های سال، امروز وسعت این باغ‌های زیبا به یک‌هزار هکتار رسیده و دیگر کمتر می‌شود سیب‌های سرخ، سفید و ترش، انارهای دانه سرخ و زردآلوهای طلایی را در این باغ‌ها یافت.

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان