کد خبر: ۱۰۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
فرار مسئولان در کمک به تولیدات؛

کارخانه قند ممسنی خریدار دارد اما مسئولین شانه خالی می کنند

با وجود اینکه یک سرمایه گذاری آماده ی خریداری کارخانه ی ورشکسته ی قند ممسنی است اما مسئولین همکاری های لازم را نمی کنند!

به گزارش شیرازه  کارخانه قند ممسنی مدتی قبل به تعطیلی کشیده شد. این در حالی است که بسیاری از کارگران هنوز مطالبات معوقه دارند و میزان بدهی کارخانه بالاست به گونه ای که مجبورند برخی از زمین ها و امکانات آن را به طلبکاران واگذار کنند.


در چند ماه اخیر میزان اعتراضات مردمی به تعطیلی کارخانه، بالا گرفته است و خواستار راه اندازی مجدد آن هستند اما انگار دولت تمایلی برای حل مشکلات آن ندارد. لذا در این راستا گفتگویی با یکی مشتریان خرید این کارخانه ترتیب دادیم و مشخص شد چه در سطح استان و چه در سطح شهرستان هنوز آن فشار سیاسی و اجرایی برای واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی دیگراعمال نشده است.


سعادت باقری به عنوان یک سرمایه گذار در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: در تیرماه سال جاری  درخواست خرید این کارخانه قند را داشتیم و پس از بازدید از این مرکز  با مالکین و نمایدنده آقای یوسفی نشستی را برگزار کردیم اما متاسفانه به توافقی نرسیدیم چرا که آنها می خواستند پول خرید کارخانه را خودشان دریافت کنند ولی ما معتقد بودیم که این پول باید به حساب طلبکاران پرداخت شود.


با توجه به عملکردی که در گذشته این مالکان داشته اند، ما نمی تواینم این ریسک را انجام بدهیم و به آنها اطمینان کنیم. اگر قرار باشد تنها صنعت شهرستان های ممسنی و رستم دوباره راه اندازی شود ابتدا باید مشکلات مالی آن و خواسته های طلبکاران را رفع کنیم.


لذا پس از به توافق نرسیدن با مالکین، با مئسولین وقت شهرستان رستم و استان فارس جلساتی برگزار کردیم اما متاسفانه همکاری چندانی نداشتند.

کارخانه قند ممسنی
وی افزود: با توجه به مالکیت بخشی از قند یاسوج، قصد خرید و راه اندازی قند ممسنی را در منطقه داریم تا علاوه بر در آمد زایی ، زمینه اشتغال را نیز ایجاد کنیم و هم اینکه نوعی یکپارچگی در بخش کشاورزی و چغندرکاری مناطق گرمسیری مهیا شود و بر اساس همین دلایل تصمیم قطعی برای خرید کارخانه قند ممسنی داریم.


باقری فروش قطعات کارخانه به طلبکاران را نوعی مرگ تدریجی قند ممسنی خواند و اظهار داشت: به جای مسئولین،  بنده تنها کسی بودم که جلوی مزایده توربین بعنوان قلب کارخانه گرفتم و حتی چندین بار این مساله را رسانه ای کردم تا اینکه توانستیم جلوی مزایده و فروش تجهیزات کارخانه ممسنی را بگیریم. این توربین قرار بود در قبال، طلب یکی از مدیران سابق کرخانه به مزایده گذاشته شود.


هم اکنون نیز با تمام توان امادگی سرمایه گذاری و راه اندازی قند ممسنی را داریم البته باید مسولین استان فارس قول مساعدت و همکاری بدهند و مالکیت قبلی این مجموعه را تعیین و تکلیف نمایند. این نکته را نباید فراموش کرد که دولت با توجه به حجم بدهی بالای قند ممسنی توان لغو مالکیت آن را دارد و میتواند در کوتاه ترین زمان نسبت به لغو مالکیت قبلی و واگذاری به بخش خصوصی "حتی بدون حضور و تصمیم مالکین فعلی" اقدام نماید اما متاسفانه همکاری نمی کنند و حتی این مساله را از اقای افشانی استاندار محترم فارس نیز خواستار شدیم اما همکاری نکردند.


باقری ادامه داد:  در واقع ارزش فعلی کارخانه قند ممسنی حدود 25 میلیارد تومان برآورد می شود. که تقریبا همین میزان و یا حتی شاید بیشتر از این بدهی دارد . این کارخانه حدود 5 میلیارد تومان به کارگران باید پرداخت کند و به شرکت گاز، گمرک، بانک ها و ... نیز بدهکار است.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه راز موفقیت یک محموعه صنعتی میزان انگیزه کارگران آن است گفت: متاسفانه مالکان کنونی این مساله را رعایت نکردند و نتوانستند رضایت کارگران را مهیا و مشکلات آنها را حل کنند و در این زمینه کم کاری شده است.


باقری در مقایسه کارخانه قند ممسنی با کارخانه یاسوج نیز گفت: کارخانه قند ممسنی به چندین دلیلی از کارخانه قند یاسوج شرایط بهتری دارد. اولا اینکه مدت خواب این کارخانه بیشتر بوده و از طرفی کیفیت دستگاه های بلژیکی آن مناسب تر و توان و ظرفیت تولید بالاتری را دارد. و در عرض 5 ماه می توان آن را سرویس دهی و مجددا راه اندازی کرد.


منبع: نورآنلاین


نظرات بینندگان