کد خبر: ۱۰۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵

خوشه‌های انگور بوانات روی دست باغداران/ تاک و تاکدار چشم انتظار صنایع تبدیلی

شهرستان بوانات با تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن انواع انگور و فرآورده‌های آن از داشتن حتی یک واحد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی محروم است.
به گزارش شیرازه، « استان فارس در بخش زراعت رتبه دوم، باغبانی رتبه اول، دام رتبه پنجم و شیلات رتبه ششم کشور را در اختیار دارد و در مجموع در جایگاه دوم تولیدات کشاورزی کشور قرار گرفته است» این را محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در تاریخ 4 مهرماه امسال بیان کرده است. 

با توجه به اینکه اقتصاد اغلب شهرستان‌های استان فارس بر پایه کشاورزی استوار شده به دست آوردن چنین جایگاهی چندان دور از ذهن نیست، به طور مثال در شهرستان بوانات 80 درصد مردم به کشاورزی اشتغال دارند و این امر سبب شده که این شهرستان با تولید سالانه 120 هزار تن انواع انگور و فرآورده‌های آن به قطب تولید انگور استان فارس تبدیل شود. 

قطب تولید انگور استان فارس، صنایع تبدیلی ندارد 

با این وجود نبود صنایع تبدیلی سبب شده که نتوان استفاده بهینه‌ای از کل محصول تولید شده انگور این شهرستان به عمل آورد، به گونه‌ای که گاه  ضرر مالی وسیعی به کشاورزان وارد و سبب ناامیدی و مهاجرت روستائیان شده است.

محمد اسداللهی، فرماندار بوانات در گفت‌وگو با تسنیم مهم‌ترین مشکل در کشاورزی این شهرستان را نبود صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر تولید محصولات فرآوری شده از انگور نظیر شیره و کشمش به صورت سنتی انجام می‌شود که این امر علاوه بر زمان‌بر بودن از لحاظ اقتصادی هم چندان به نفع کشاورز نیست. 

وی مهم‌ترین علت عدم تمایل برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی را مشکلات بانکی و ترس مردم از شکست در راه‌اندازی صنایع تبدیلی عنوان می‌کند. به گفته اسداللهی در سال‌های گذشته یک واحد فرآوری در بوانات راه‌اندازی و پس از مدتی ورشکست شده  همین امر سبب شده که با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی این شهرستان اقدامی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی انجام نشود. 

راه‌اندازی صنایع تبدیلی تنها در محدوده شهرک صنعتی

فرماندار بوانات یکی دیگر از علل عدم تمایل برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی را ممنوعه بودن دشت بوانات و عدم تخصیص آب به این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: این مسئله ایجاب می‌کند که امکان راه‌اندازی صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری محدود به شهرک صنعتی شود. 

هر چند وی بر این باور است که مکان‌یابی شهرک صنعتی کارشناسی شده، نبوده اما با این وجود زیرساخت‌ها و نیازهای راه‌اندازی واحدهای مرتبط با کشاورزی در این شهرک وجود دارد. 

به گفته آرش خسروانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات با توجه به میزان تولیدات محصولات باغی و موقعیت جغرافیایی مناسب این شهرستان که هم مرز استان‌های کرمان، یزد، اصفهان و فارس است، بوانات را می‌توان مکانی مناسب برای  سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد. 

وی به دیگر محصولات کشاورزی این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: این شهرستان با تولید محصولات درجه یک کشاورزی از جمله گردو با 3600 تن ، آلو بخارا 8800 تن رتبه اول استان،  750 تن بادام و محصولات دیگری از جمله سیب، زردالو، گلابی، به و گیلاس  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

روستاها کانون توسعه باشند

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران معتقد است که با ایجاد صنایع گوناگون در مناطق روستایی می‌توان روستاها را کانون توسعه قرار داد و ضمن تشویق به ماندن روستائیان در روستاها، امنیت غذایی کشور را نیز تامین کرد. وی درباره صنایع تبدیلی می‌گوید: « باید صنایع تبدیلی به وجود بیاید. هیچ مواد خامی از روستاها خارج نشود و همه چیز همان جا تبدیل شود».

آنگونه که رزاقی گفته وجود صنایع تبدیلی سبب می‌شود که کشاورز در تمامی مدت شغل و درآمد داشته باشد در نتیجه تمایلی برای مهاجرت در دلش به وجود نمی‌آید. « مجسم کنید هیچ چیز دور ریز نشود. دور ریز زراعت می‌رود برای دامداری، دور ریز دامداری می‌رود برای صنایع پوست و کود یا صنایع مربوط به باغداری. آن میوه‌ای که می‌بیند بازار ندارد و فروشش به صورت خام صرف نمی‌کند، تبدیل به مثلاً آب پرتقال یا عصاره آن می‌شود یا در زمستان‌ها آن آبی که می‌آید را جمع می‌کنند و پرورش ماهی می‌زنند».

سرمایه‌گذاری در زمینه سورتینگ و بسته‌بندی انواع میوه جات، آبمیوه‌گیری، درجه و بسته‌بندی انواع خشکبار و حبوبات، سردخانه میوه و فرآوری انگور علاوه بر اشتغال‌زایی در شهرستان بوانات سبب بالا بردن ارزش افزوده محصولات و کاهش ضایعات کشاورزی می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان