کد خبر: ۱۰۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

قدیمی ترین آب کره زمین کشف شد

کشف قدیمی ترین آب کره زمین با قدمت 2 میلیارد سال در یکی از معادن کانادا
به گزارش شیرازه، روز گذشته زمین‌شناسان کانادایی موفق به کشف قدیمی ترین آب کره زمین با قدمتی 2 میلیارد ساله در یکی از معادن این کشور شدند. این کشف جدید علاوه بر کمک به دانشمندان برای مطالعه سرگذشت زمین، می‌تواند اطلاعاتی از تغییر حیات در مکان‌های دیگر را نیز در اختیار دانشمندان قرار دهد.

محققین دانشگاه تورنتو (University of Toronto) قصد دارند نتایج تحقیقات روی نمونه اولیه از این آب که در معدن کید کریک (Kidd Creek Mine) و در عمق 1.5 مایلی (2.4 کیلومتری) سطح زمین واقع در استان انتاریو (Ontario) کشف شده را از طریق مجله علمی Nature منتشر کنند.

جالب است بدانید سه سال پیش بود که الیور وار (Oliver Warr) همراه با همین گروه، منبع آبی به قدمت 1.5 میلیارد سال را در یکی از معادن مس، روی و نفره کشور کانادا پیدا کرده بودند که البته تا این حد عمیق نبود. همین موضوع نیز باعث شد تا آنها با انجام تحقیقات بیشتر، به‌دنبال کشف آبی با قدمت بالاتر در مناطق عمیق‌تر زمین باشند. اگرچه عمر زمین 2.5 میلیارد سال تخمین زده می‌شود، اما آنها موفق به کشف منابع آبی روان در مناطق عمیق‌تر شدند که می‌توانست بسیاری از معادلات قدیمی را به هم بزند. در این مناطق، آب از صخره‌ها بیرون نمی‌آمد و یک جریان ثابت داشت!

قدیمی ترین آب

باربارا شروود لورا (Barbara Sherwood Lollar) طی گفتگویی با خبرگزاری بی بی سی (BBC) می‌گوید:

زمانی‌که مردم چنین حجم کوچکی از آب را می‌بینند، تصور می‌کنند آب در صخره‌ها به دام افتاده و در حال خارج شدن از آن است. اما حقیقت چیز دیگری‌ست و این آب‌ها با نرخ لیتر در دقیقه، در حال خارج شدن از صخره‌ها هستند.

تحقیقات شیمیایی روی این آب، وجود موادی همچون هلیوم، آرگون، نئون، کریپتون و زنون را تایید می‌کند. با گذشت زمان و انباشته شدن این گازها روی یکدیگر، محققین می‌توانند عمر آن را محاسبه کنند. به‌علاوه در قدیمی ترین آب کره زمین، رد پای آهن و نمک تا هشت برابر بیشتر از مقادیر آن در آب دریا نیز دیده می‌شود. الیور وار در این رابطه می‌گوید:

این آب شما را نمی‌کشد، اما مزه بسیار بدی دارد.

قدیمی ترین آب

دانشمندان این آب را به‌عنوان "سیستم مایع به هم پیوسته” در منطقه‌ای با نام سپر کانادا (Canadian Shield) توصیف می‌کنند. در واقع این منطقه، یک سپر زمین‌شناسی وسیع مربوط به دوره پرکامبرین است که هسته زمین‌شناختی قدیمی قاره آمریکای شمالی را تشکیل می‌دهد.

لولار طی گفتگویی با روزنامه کانادایی نشنال پست (National Post) می‌گوید:

با پیشرفت در تحقیقات، ما کم‌کم در حال قبول کردن این موضوع هستیم که آب‌کره‌ای تازه در زمین وجود دارد.

قدیمی ترین آب کره زمین می‌تواند نشانه‌ای از حیات احتمالی زیر زمینی در گذشته باشد

شاید کمی قبول این موضوع سخت باشد، اما واقعا در بسیاری از مناطق کره زمین می‌توان منابع مختلف آب با قدمت چند میلیارد ساله را پیدا کرد که محصور مانده‌اند.

به هر صورت کشف قدیمی ترین آب با قدمتی 2 میلیارد ساله می‌تواند جزئیات بیشتری را از سرگذشت زمین و اتمسفر آن در اختیار دانشمندان قرار دهد. مهمتر از آن، کشف این آب می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را از حیات گذشته در مناطق زیر زمینی و عمیق کره زمین در اختیار کارشناسان و محققین قرار دهد. آیا واقعا چنین حیاتی در اعماق زمین وجود داشته و می‌توان میان آن و سبک زندگی بیگانگان رابطه‌ای پیدا کرد؟

برچسب ها: قدیمی ترین آب
نظرات بینندگان